Frontosor med malawi?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zidane
    Användare
    • maj 2003
    • 34

    Frontosor med malawi?

    Vet ju att det inte är samma sjö eller så, men kan man ha frontosor tillsammans med malawi? Har rödzebror och golden som minsta fiskar i ett 900-liters akvarium, vill ha lite större snygga fiskar. Om inte frontosor går är det kanske någon som har nåt tips? (Har delfincilkider redan =))
  • Bilbo
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 1159

    #2
    Dimidochromis Compressiceps är en stor och snygg malawiciklid, även Venustus är riktigt snygg.
    Det finns ett helt gäng med snygga "Haplisar" nu när jag tänker efter!
    Jag tycker du skall leta efter någon Malawi istället för att blanda!
    // Magnus Arvidsson

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #3
      Käkar inte frontosor, compressiceps och venustus upp rödzebror och golden?
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • Rickard
        Användare
        • april 2002
        • 727

        #4
        Jag´har haft I. Sprengari ihop med en fullvuxen C.Carelius. Det funkar om dom får växa upp tillsammans. I alla fall hos mig. Kolla in D. Strigatus, klart snyggaste Malwin som finns. (tycker jag)
        M.v.h.
        Rickard

        Kommentar

        • macson
          Användare
          • april 2003
          • 133

          #5
          Hejsan!
          Jag har precis haft samma dilemma, men jag var inte rädd så jag gick och köpte mig 10 st Frontosor till mitt 540 l! Har nu 10 frontosor (3-4 cm) 13 röd zebror 9 Saulosi och 5 accei. Lite mycket, men jag ska byta upp mig till ett större akvarium i sommar om jag får tag på ett. Jag har sett både zebror och saulosi tillsammans med fullvuxna frontosor, så jag tror det går helt bra! Jag kommer iaf köra så.

          MVH

          Markus

          Kommentar

          • Henrik Josefsson

            #6
            Hej Jag tycker att det fungerar med Frontosor tillsammans med Rödsebra och Golden. Det kanske inte är helt rätt med tanke på att de är från olika sjöar, men det är ju en större katastrof att blanda Frontosor med tex Tropheusar fast de är frå samma sjö. Har själv ett 720 med 8 Frontosor som är mellan 15-18 cm och leker ofta. I detta kar går det också 5 Rödsebror och 5 Lombardoi. Det fungerar utmärkt och alla leker och trivs. Enda hotet mot detta akvarie är alla som tror det är omöjligt att ha Frontosor med små fisk. Men hemma simmar dessa jättar runt tillsammans med åtminstånde 35-40 yngel av dessa tre arter.
            Mvh
            Henrik

            Kommentar

            • Henrik Dehlin
              NCS Medlem
              • september 2002
              • 1913

              #7
              Själv skulle jag aldrig blanda Malawi med tanganyika även fast det går...Men eftersom Fullvuxna Frontosor kan tugga i sig en fullvuxen tropheus lätt så kan dom väll lika gärna tugga i sig en sebra lika lätt eller?

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Användare
                • april 2002
                • 4619

                #8
                1/ Frontosor är rovfiskar och i sin naturliga miljö utgörs deras huvudsakliga föda av levande och döda fiskar. De är dock också opportunistiska ätare med vilket menas att de äter vad som är enklast för dem.
                2/ Rovfiskbeteendet minskar om de får mycket mat i akvariet samt i ju fler generationer som fisken har odlats. Jag har genom åren hållit frontosor flera gånger ihop med andra fiskar och de har alltid knipit en och annan fisk. En del ytterst sparsamt, andra så gott som dagligen. Vuxna Tropheus är t.ex. inga problem för större exemplar att knipa (egen dyrköpt erfarenhet).
                I regel så tar de bytet i gryningen - frontosor är tydligen väldigt morgonpigga.
                3/ Bortsett från ovanstående så är det väl inget större fel att hålla malawisar ihop med frontosor. Visst kan den rättroende tycka att det är fel - på samma sätt som det är fel att äta ketchup och glass ihop, men att testa denna "delikatess" är kanppast skadligt.
                4/ Får väl för övrigt erkänna att jag just nu faktiskt har frontosor ihop med malawisar[] - dvs äter glass med ketchup - även om det hela beror på platsbrist. De frontosor jag har nu är nog odlade i några generationer och de klippte några mbunas i början men sedan verkar de resternade ha lärt sig att undvika dem.
                Ciklidhälsningar
                Kjell Fohrman

                Kommentar

                Arbetssätt...