Vågar man?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Björn
    Användare
    • april 2002
    • 787

    Vågar man?

    Hej!
    Jag funderar på att köpa en grupp fiskar som jag egentligen inte har plats till. Om ca en månad kommer jag garanterat ha ett eget akvarie till de tilltänkta fiskarna. Nu är frågan om man vågar sätta ihop de tilltänkta, 20st golden, tillsammans med mina Tropheus ungdjur under en månads tid. Troffarna är mellan 3-6cm och "bor" i ett 375liters kar.
    Hade du vågat göra detta?

    Mvh
    Björn
    fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    Det är alltid en risk med att blanda ihop fiskar tillfälligt. Troffar är ju också av den känsligare sorten för störningar och det är väl lite tveksamt om jag personligen skulle gjort det. Nu klarar de ju att leva tillsammans pga de liknande vattenkraven så där har du ju inte problemet.

    Problemet kan väl kanske bestå i foder och att du blandar in Troffar i en grupp "Golden".

    Är man tveksam skall man låta bli för redan då har du själv känt att det kanske inte vore rätt...hur sugen du än är på att köpa dessa.

    Är priset så bra att du inte kan få tag i en grupp för samma pris om en månad?

    Är de risker som detta eventuellt medför värt detta?

    Jag förstår att du har huvudbry...*s*...och inte blev det väl klarare genom dessa ord jag skrivit kanske...

    Kommentar

    • Björn
      Användare
      • april 2002
      • 787

      #3
      Det blir nog så att jag chansar iallafall. förutsatt att fiskarna uppfyller mina förväntningar... Jag vet att det egentligen inte är "lämpligt" att ha dessa fiskar tillsammans, men under en såpass begränsad tid tror jag inte det blir några problem.

      mvh
      Björn
      fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

      Kommentar

      • David Johansson
        Användare
        • april 2002
        • 581

        #4
        Det är säkerligen inga problem att göra denna tillfälliga blandning, man tar ju alltid en risk när man släpper ned nya fiskar och om det blir problem med sjukdommar eller dödsfall kan man ju ångra att m,an inte hade tålamod att vänta.
        David

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #5
          Visst tar man alltid risker...men den största risken som jag ser här är just det faktum att ofta så kan hela beståndet av Troffar stryka åt vid sjukdom, t ex bukvattensot. Lägg därtill att Troffar inte är av den billigaste sorten i inköp så då får man nog lite att tänka på om man väger in dessa faktorer.

          Kommentar

          • Björn
            Användare
            • april 2002
            • 787

            #6
            Jag ser ingen anledning till varför troffarna skulle få "buken" bara för att dom kommer att gå med ett gäng golden under en kort period i livet. Sen är det lustigt att se det som att risken är större bara för att dom kostar mer. Om jag ska ränka på inköpspris så är risken större för golden, då dom kostar ca 1,50:- mer per styck i inköp... =)

            Mvh
            Björn
            fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #7
              Nu har jag ingen aning om vilket pris du köpt "Golden" eller kommer att köpa "Troffar" för, men oftast så har "Troffar" ett ganska högt inköpspris.

              Sedan är det ganska välkänt att "Troffar" är känsliga vid ombyte av miljö och foder...det är enbart detta jag menat och du väljer ju själv vad du tycker det är värt. Vill du ta risken så gör det...och om du inte ser någon risk så är det ju bara att köra på.

              Men om du inte varit osäker så hade du aldrig startat denna tråd...så varför är du osäker?? [8D]

              Kommentar

              • gudfadern
                Användare
                • december 2002
                • 34

                #8
                troffar dör som flugor om dom inte är 101% nöjda.
                bortskämda j***r .
                har 4 pemba kvar från en grupp av 18 , efter liknande expr.
                darwinistiskt sett obegribligt att en så känslig fisk överhuvetaget
                kunnat överleva ens i Tanganyikasjön.

                [8D]gudfadern[8D]

                Kommentar

                • David Johansson
                  Användare
                  • april 2002
                  • 581

                  #9
                  Min poäng var främst att det kan vara riskfyllt att tillsätta fisk i största allmänhet, detta gäller ju även om du skulle tillsätta fler Troffar. Att sedan tillsätta fiskarna bara som en mellanlandning tills dess att du skaffar ett nytt akvarium såg jag som både riskfyllt och kanske t.o.m. onödigt.

                  Har jag ett väl fungerande akvarium är jag väldigt försiktig med att släppa i ny fisk eller sätta i nya växter, detta oavsett vad det är för fiskar. Är det dessutom fisk som kommer från andra akvarium än mina egna vill jag gärna försäkra mig om att fiskarna är i bra kondition.

                  Det är klart att i en burk med en stor grupp VF troffar blir man ju än mer försiktig än om det går en kull med zebrayngel på tillväxt.
                  David

                  Kommentar

                  • Micke
                    Användare
                    • april 2002
                    • 9579

                    #10
                    Det behöver ju inte vara troffarna i sig som är problemet. När man tillför nya fiskar utsätter man dem för en onormalt hög stress med ny miljö, nytt foder och nytt sällskap. Har man otur kan dessa stressfaktorer, trots att man gör allt rätt i övrigt, vara nog för att utlösa sjukdommar och tarmproblem. Har man dem då tillsammans med etablerade fiskar är ju risken att dessa också drabbas.
                    Det är alltid att föredra att hålla nya fiskar under uppsikt i ett eget kar med sparsam matning den första tiden. Då får de en chans att vänja sig vid den nya miljön och fodret utan att stressas av fiskar som redan etablerat revir i akvariet.
                    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                    Kommentar

                    • Björn
                      Användare
                      • april 2002
                      • 787

                      #11
                      Att troffar dör som flugor har jag ingen egen erfarenhet av (ännu). har just nu 35st som lever och frodas. Därtill kommer nu under kvällen 20st golden, och förhoppningsvis går det bra. I annat fall får jag helt enkelt skylla mej själv. (Eftersom jag vägrat lyda era råd).

                      Om intresse finns kan jag ju återkomma senare så får ni veta hur det gick.

                      mvh
                      Björn
                      fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

                      Kommentar

                      • StefanL
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 10784

                        #12
                        Björn skrev:

                        citat annat fall får jag helt enkelt skylla mej själv. (Eftersom jag vägrat lyda era råd).
                        Om det är så att du skulle misslyckas med ditt försök så är det ju inte du som råkar sämst ut...det gör fiskarna.

                        Det är alltid intressant att höra hur det gick när någon provar något speciellt så för min del får du gärna lämna en uppdatering.

                        Lycka till och ha det gott i sommarvärmen...[8D]

                        Kommentar

                        Arbetssätt...