Haplisar i 600 liter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bilbo
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 1159

    Haplisar i 600 liter

    Efter att hårdnackat ha vägrat Malawiciklider under lång tid börjar jag nu fundera på om jag skulle skaffa lite Haplisar till mitt 600 liters akvarie när det startas upp till hösten.
    Akvariet har måtten 200x60x50(lxbxh) och min fråga är helt enkelt hur jag skulle komponera följande arter:
    Compressiceps
    Livingsonii
    Venustus
    Förslag på fler arter, eller annan komposition mottages tacksamt, det enda jag är säker på är att jag skall ha Compressiceps, eftersom det måste vara den coolaste fisken som finns.
    // Magnus Arvidsson
  • Micke
    Användare
    • april 2002
    • 9579

    #2
    "Efter att hårdnackat ha vägrat Malawiciklider"
    Skönt att se att du tagit ditt förnuft till fånga...

    D. compressiceps, ett självklart val.

    N. livingsonii, varför inte den betydligt charmigare kusinen N. linni?

    N. venustus, lite för tuff för dina andra arter dessutom är min erfarenhet att man inte bör hålla mer en en Nimbochromis i ett akvarie av din storlek. Mitt tips är i stället någon "fläskläpp" som t ex Chilotilapia euchilus.

    Jag tycker att du ska begränsa dig till tre arter eftersom 600-liter är den undre gränsen för dessa arter.

    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • Bilbo
      NCS Medlem
      • april 2002
      • 1159

      #3
      En av anledningarna att jag fastnat för Livingstonii är att den bryter av lite mot allt det blåa som det lätt blir i ett Malawikar. Hur många skulle man ha av varje sort i sådana fall. Jag planerar att inreda ett hörn med Vallisneria för compressicepsarna.
      // Magnus Arvidsson

      Kommentar

      • Micke
        Användare
        • april 2002
        • 9579

        #4
        "En av anledningarna att jag fastnat för Livingstonii är att den bryter av lite mot allt det blåa som det lätt blir i ett Malawikar."
        Även en utfärgad livingstonii-hane är blå.


        "Hur många skulle man ha av varje sort i sådana fall."
        Det bästa brukar vara att börja med grupper av ungfiskar som får växa upp tillsammans, och gallra ut efterhand som de växer. Räkna inte med att kunna ha mer en en fullvuxen hane av varje art, till dem kan du ha 2-5 honor.
        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

        Kommentar

        • Bilbo
          NCS Medlem
          • april 2002
          • 1159

          #5
          Jo, jag läste det efterjag hade skrivit inlägget, men samtidigt står det också att det bara är när den är i lekdräkt.
          Finns det inte risk att det blir foderproblem om man blandar in "fläskläppar" i akvariet?
          En annan tanke är ju annars att gå ifrån biotoptanken och skaffa någon Victoria-haplis typ Astatotilapia nubila.
          // Magnus Arvidsson

          Kommentar

          • Rickard
            Användare
            • april 2002
            • 727

            #6
            Jag föredrar D. Strigatus framför D. Compressiceps. Den har en anna blå nyans och dessutom har den röda inslag, sedan blir den inte lika platt/smal.

            Se även tråden: http://www.ciklid.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=2987
            Där finns flera förslag.
            M.v.h.
            Rickard

            Kommentar

            • Bilbo
              NCS Medlem
              • april 2002
              • 1159

              #7
              Det är den extremt "platta" formen som tilltalar mig, så D. compressiceps blir det med säkerhet, men tack för tipsen!
              // Magnus Arvidsson

              Kommentar

              • Micke
                Användare
                • april 2002
                • 9579

                #8
                "Finns det inte risk att det blir foderproblem om man blandar in "fläskläppar" i akvariet?"

                Chilotilapia euchilus är egentligen en allätare som äter lite av varje, växter, vatteninsekter, kräftdjur mm.
                Andra "fläskläppar" som Protomelas ornatus, Protomelas sp. "mbenji thick lips" och Placidochromis milomo är mer utpräglade rovfiskar som lever av fiskyngel, vatteninsekter och kräftdjur.

                Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                Kommentar

                • Bilbo
                  NCS Medlem
                  • april 2002
                  • 1159

                  #9
                  Okej, tack. Om man tittar på ex Zoopet inser man ju att det finns enormt mycket snygga "Haplisar" av olika slag, så man får väl bida sin tid tills karet är igång och se vad handlarna har hemma!
                  // Magnus Arvidsson

                  Kommentar

                  • Rickard
                    Användare
                    • april 2002
                    • 727

                    #10
                    Den största inspirationskällan jag har i valet av Haplisar är Malawiciklider i sin naturliga miljö av Ad Konings. Det gör det lättare att plocka fram de ciklider som äter och lever tillsammans. Ge inte upp när du söker efter en speciell fisk som du vill ha utan för eller senare finns den att tillgå någonstans i Norden.
                    M.v.h.
                    Rickard

                    Kommentar

                    • Bilbo
                      NCS Medlem
                      • april 2002
                      • 1159

                      #11
                      Troligen blir det så att jag sätter "Haplisar" på tillväxt i mitt 450 liters, för att sedan flyttas till 600 liters när det är klart, min plan är att börja med unga fiskar och låta dem växa till sig! Angående boken så får jag nog ta och köpa den framöver. Jag har hela tiden haft inställningen att Malawiciklider är orangefläckiga fiskar på max 10 cm som leker Michael Schumacher i akvariet jämt, men dessa stora Haplisar är ju fiskar med lite karaktär och personlighet.
                      // Magnus Arvidsson

                      Kommentar

                      Arbetssätt...