Vad styr tillväxten på fisken?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Doktor-T
    Användare
    • april 2012
    • 424

    Vad styr tillväxten på fisken?

    Jag har lite funderar kring detta med tillväxten och vad som styr den.

    Fodrets sammansättning är vad jag upptäckt hittils varit viktigt. Täta vattenbyten ska vara viktigt med har jag hört från en kille som odlat mkt troffar. Denna kille bytte vatten varje dag och hävdade då att hans troffar blev 8cm på ett år.

    Men akvariets storlek brukar ju vara en gammal käpphäst. "Har du stort akvarium så blir dom större" har man ju ofta fått höra från zoo-butikerna. Vad är det då som gör det? Bättre vattenkvalitet eller att dom kan simma runt mer?

    Om man då slår samma troffeodlarens påstående och zoo-handlarens snack så skapar jag mig en uppfattning att det kan bero på att mkt frächt vatten borde främja tillväxten. Lägger vi då till "rätt foder" så borde jag vara något på spåren eller?

    Vad är er erfarenhet?
    720 Malawi
    375 Yngel
    112 Yngel
    70 Yngel
  • affealien
    Användare
    • januari 2012
    • 1157

    #2
    Sv: Vad styr tillväxten på fisken?

    Självklart är det kvalitén på maten samt tillgången som styr tillväxten i mina ögon i alla fall. Och matar man mycket blir det ju automatiskt att man måste byta vattnen ofta för att hålla kvalitén bra. Dåligt vatten mår det ju inte bra av och då går antagligen energi till immunförsvaret i stället för till tillväxt.

    Sedan hur mycket storleken styr har jag ingen aning om. Men vet de som har Florida Gars ute i damm på sommaren och då växte de 10cm till den sommaren till lite över 50cm och den hade varit just över 40cm i några år.

    De var mina tankar och funderingar. Ingen fakta alls i det.
    Mvh
    //Alf

    Kommentar

    • Erik Österlund
      Användare
      • januari 2005
      • 3788

      #3
      Jag tror också att det är en kombo av mat av bra kvalitet (högt proteininnehåll), bra vattenkvalitet (mycket nitrat påverkar tillväxten negativt) och utrymme. Min åsikt är att de två första är viktigare än den tredje, men efter en viss storlek på fisken så påverkar utrymmet tillväxten lika mycket som dom två första.

      Kommentar

      • HåkanM
        NCS Medlem
        • november 2005
        • 1294

        #4
        Temperaturen är väl rätt viktig, tex för öring så finns många storöringstammar i älvar nedströms stora sjöar, i sjöarna lagras varmt vatten under sommaren
        och därmed blir det något högre medeltemp nedströms jämfört med älvar utan sjöar. Nu gällde väl frågan troffar men tror det finns en bästa temp för max tillväxt även för dem.

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          #5
          Sedan tillkommer i alla fall det faktum att honor tappar växtfart om de leker så vill man att det ska bli stora kanske de ska hållas avskilda fram till att rätt storlek uppnåtts
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • Banderad
            Användare
            • februari 2006
            • 3479

            #6
            Sv: Vad styr tillväxten på fisken?

            Jag tror på att mata inte bara mycket, utan framförallt ofta. Sedan kräver det som tidigare nämnts vattenbyten för att hålla uppe kvaliteten.

            Kommentar

            • maltandis
              Användare
              • oktober 2003
              • 1567

              #7
              Foder, vattenkvalité och temp. Ett exempel på att temperaturen är en bidragande orsak till att de växer snabbare: Om ruvande tropheushonor går i kallt vatten (22-24 grader) så växer ynglen mycket långsammare. Har jag 27 grader till troffarna kan jag tömma dem efter 22 dagar, går de i 22-24 grader så har de fortfarande gulesäcken kvar om jag tömmer dem så tidigt. Har ca 25 grader i mina yngelburkar, och det funkar bra. De växer i lagom takt, får mat 2-5 ggr om dagen. Uppgradering till större kar under resans gång skyndar också på tillväxten, jag börjar med 37 liters och skickar sen över dem i 160 liters och sen säljs de eller får gå i ett 300 liters om jag har för avsikt att behålla några.
              Senast redigerad av maltandis; 23 april 2013, 16:44.
              Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

              Kommentar

              • Doktor-T
                Användare
                • april 2012
                • 424

                #8
                Låter med andra ord som det är ett flertal faktorer som spelar in.

                Detta med temperaturen har jag själv upplevt när jag haft ägg i tumblern så jag kunnat se tillväxten. Har haft ca 27-28 grader och Ventralisyngel har vuxit i verklig raketfart.

                Kanske man borde lägga sig på 27 grader i yngelburkarna, köra 50% vattenbyte 2ggr i veckan samt mata på med finfördelat 50/50 granulat. Jag har nu en troffehona som tuggat i strax över en vecka och när det är dags för tömning på dag 20 så ska jag testa dessa metoder för att se hur tillväxten blir.
                720 Malawi
                375 Yngel
                112 Yngel
                70 Yngel

                Kommentar

                • maltandis
                  Användare
                  • oktober 2003
                  • 1567

                  #9
                  Ursprungligen postat av Doktor-T
                  Låter med andra ord som det är ett flertal faktorer som spelar in.

                  Detta med temperaturen har jag själv upplevt när jag haft ägg i tumblern så jag kunnat se tillväxten. Har haft ca 27-28 grader och Ventralisyngel har vuxit i verklig raketfart.

                  Kanske man borde lägga sig på 27 grader i yngelburkarna, köra 50% vattenbyte 2ggr i veckan samt mata på med finfördelat 50/50 granulat. Jag har nu en troffehona som tuggat i strax över en vecka och när det är dags för tömning på dag 20 så ska jag testa dessa metoder för att se hur tillväxten blir.
                  Lycka till, och hoppas de växer så det knakar
                  Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

                  Kommentar

                  • kaj.p
                    Användare
                    • april 2002
                    • 2294

                    #10
                    Salthalten eller mS koncentrationen speciellt när det gäller survattenfisk.
                    Diskussällskapet
                    www.diskusforum.se

                    Kommentar

                    • sören svangren
                      Användare
                      • januari 2013
                      • 57

                      #11
                      vad styr tillväxten på fisken?

                      misstänker att gener kan ha en viss innverkan på tillväxten..... mvh sören i Årsta

                      Kommentar

                      • maltandis
                        Användare
                        • oktober 2003
                        • 1567

                        #12
                        Ursprungligen postat av sören svangren
                        misstänker att gener kan ha en viss innverkan på tillväxten..... mvh sören i Årsta
                        Dina misstankar är befogade
                        Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

                        Kommentar

                        • Marcus Karlsten
                          Användare
                          • januari 2013
                          • 318

                          #13
                          Är snabbvuxen fisk lika med större exemplar i slutändan (frågetecken)
                          www.marcuskarlsten.se
                          -www.mobelspecialen.se-

                          Kommentar

                          • Doktor-T
                            Användare
                            • april 2012
                            • 424

                            #14
                            Jag tror nog förutsättningen för att en fisk ska växa sig stor är att den har god tillväxt från start. Sen så vet jag att T ex tonfisken aldrig slutar att växa utan kan bli enorm med tiden.
                            720 Malawi
                            375 Yngel
                            112 Yngel
                            70 Yngel

                            Kommentar

                            • Repen1
                              Användare
                              • januari 2013
                              • 877

                              #15
                              Ursprungligen postat av Marcus Karlsten
                              Är snabbvuxen fisk lika med större exemplar i slutändan (frågetecken)
                              Mitt svar skulle nog bli ett nej. Tex " C leptosama" växer fort som attan trots att det är "småfisk" o att vissa tex "A calvus" (som blir ganska stor) växer långtsamt som sjutton. Som jag ser det så verkar även miljön spela roll, fisk som lever öppet utan gömställen verkar växa ganska fort för att klara sej till vuxen ålder så fort som möjligt för att inte tas som föda, mot fisk som kan gömma sej o har större chans att komma upp i vuxen ålder.Mille
                              Dieselråttan

                              Kommentar

                              Arbetssätt...