Skillnad på hane & hona hos rödzebra !

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cutekid
    Användare
    • januari 2003
    • 3368

    Skillnad på hane & hona hos rödzebra !

    Tja !

    Köpte 8 st kanonfina rödzebra idag. Alla röda och fina.
    Men jag har en fråga: Hur ser man skillnad på hane och hona? Utan att vända på dem?

    Endel hanar är ju blå men hur ser man tydligt på de röda ?
    Denna fråga har säkert ställts flera gånger men men.

    Hoppas att proffsen har några tips.

    Ha det gött.
    Carl

    Besök petrochromis.com´s forum:

    http://petrochromis.com/phpbb3/
  • Micke
    Användare
    • april 2002
    • 9579

    #2
    Det enda "säkra" sättet är som du själv säger att vända på fisken och jämföra könsöppningarna. Andra ledtrådar är att hanar har fler och mer markerade äggfläckar och att hanarna brukar vara blekare i färgen, utfärgade hanar är nästan vita.
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • Marcus1979
      Användare
      • januari 2003
      • 404

      #3
      Här kommer en tråd om vad som sades när jag frågade om detta för ett tag sen: http://www.ciklid.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=2754
      Mvh/Marcus
      960L Malawi

      Kommentar

      • Ante
        Användare
        • november 2002
        • 571

        #4
        hos helröda hanar så brukar fenorna vara blåaktiga och honorna röda(orange)

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #5
          Hanar har äggfläckar både på bukfenan och vid ryggfenans slut. Som skrivet ovan så har hanar också ett blåaktigt sken på fenorna varav honorna är enbart orange.

          Nu vet inte jag om detta stämmer överens med hanar av orange hane i flera generationer, men annars är detta ett "enkelt" sätt att se skillnaden utan att behöva vända upp o ned på firren.

          Jag har själv endast blå hanar, men de får även orange hanar i kullarna...dock flest blå...
          Jag har sett att en specifik hona av mina ger orange hanar när hon lekt med den dominanta blå hanen men där en annan specifik hona enbart ger blå hanar. Båda honor ger ungefär denna könsfördelning i kullarna...30%hanar/70%honor.

          Kommentar

          Arbetssätt...