Ciklider som matfisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • baterista

    Ciklider som matfisk

    Finns det någon som har någon info vad gäller odling av ciklider som matfisk? Har försök angående detta gjorts i Sverige? I så fall, vilket resultat gav det?
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    De som odlas är främst tilapiiner. Jag har för mig att ciklider tom. är den fiskgrupp som odlas mest. Vanliga i odling eller som sättfisk/introduktion är Oreochromis macrochir, O mossambicus, O. niloticus, O. esculentus, Sarotherodon galilaeus, Tilapia zilli samt en korsning mellan två arter, mins inte vilka. Vanligast i odling tror jag hybriden är men även niloticus och mossambicus. Har också hört ryktas att någon funderat på att dra igång en odling i Sverige.







    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • baterista

      #3
      Mycket tack!

      Kommentar

      • baterista

        #4
        Varför just tilapiiner? Är de lätta och växer snabbt, eller? Jag funderar på att i framtiden odla fisk för husbehov i en liten inomhusdamm, av denna anledning är jag så frågvis. Ytterligare en anledning är att jag tycker det är svårt att hitta vettig information på nätet på andra ställen, och jag tänkte att de upplysta människor som är aktiva borde veta något om var man kan hitta mera!

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          HEj

          Tilapiiner äter vegetabilier och i många länder matar man dem med ris och matrester. Sedan växer de snabbt och är extremt tåliga för variation i temperatur, syrgas mm. Det har gjorts enormt med forskning på tilapiiner. Det finns böcker i ämnet t ex. i "Fish and Fisheries Series" har det kommit ut böcker om akvakultur t ex "Tilapias: Biology and Exploitatian (Fish and Fisheries Series, 25.) Malcolm C. M. Beveridge & Brendan J. McAndrew (Editors)" http://www.amazon.com/exec/obidos/tg...glance&s=books
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Tony
            Användare
            • april 2002
            • 4594

            #6
            Är tillväxthasigheten högre än hos "vanliga" odlade matfiskar som regnbåge och lax etc? Tycker själv att priset på odlad fisk är förbaskat lågt med tanke på hus många kilo mat de måste få i sig per kilo kroppsvikt.



            Tony Englund

            Kommentar

            • Daniel Odell
              Användare
              • januari 2003
              • 2437

              #7
              jag läste att det gick åt 2kg fångad vild fisk som foder för varje kilo odlad fisk. Rätt sjukt om det stämmer.
              fish r friend

              Kommentar

              • Bilbo
                NCS Medlem
                • april 2002
                • 1159

                #8
                Den siffra jag sett är 10 kg foderfisk / 1 kg lax, vilket är ännu värre.
                // Magnus Arvidsson

                Kommentar

                • baterista

                  #9
                  Bra att tilapiorna käkar vegetariskt, då

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • april 2002
                    • 14633

                    #10
                    Det är nog inte så svårt att hitta siffror på tillväxttakten men de är knappast jämförbara. Tilapior (trivialnamnet för Oreochromis, Sarotherodon och Tilapia är "tilapia") är ju tropiska fiskar. Ett hål i marken och ris räcker för att odla tilapia i varmare länder, vilket knappast gäller salmoniider. Det är alltså billigare att odla tilapia.
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    • baterista

                      #11
                      Ja, gudbevars...jag sitter lite och funderar på kostnaderna för tilapiaodling i större skala här i Yttersta Norden. Man skulle väl egentligen behöva ta över någon lagom billig, lagom stor, redan välisolerad byggnad för att kunna bygga sina små dammar i, om man inte ska få skenande investerings- och uppvärmningskostnader för projektet.

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • april 2002
                        • 14633

                        #12
                        Köp en ålodling, de har redan bassänger och värme. Fast någon måste ju vilja sälja sin förstås. Sedan kan du göra en sökning på tilapia, aquaculture och eventuellt hybrid så inser du hur stort det är (Kolla in priserna för "all male" hybriderna! Honor leker ju och stannar i växten så man vill ha enbart hanar).
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        • Danny_C
                          Användare
                          • april 2003
                          • 334

                          #13
                          Kan man inte ha Tilapier i akvarier? de är ju väldigt vackra. räcker det med 540 liter tills de är någorlunda stora?
                          /danne

                          Kommentar

                          • Ola Svensson
                            Användare
                            • april 2002
                            • 14633

                            #14
                            Tilapia joka är en vacker och liten tilapia (inte olik Tropheus) och Oreochromis alcalicus komplexet är små vackra (enligt mig) och mycket intressanta fiskar som ibland går under släktet Alcolapia. Sedan är ju O. mossambicus en mycket vacker men rätt stor fisk som går att hålla i relativt små akvarier (1,5m). T. marie är en aggressiv klassiker och T. buttikoferi är en extremt snygg fisk som går hålla i större akvarier. Personligen tycker jag att tilapior är underskattade som akvariefiskar. De påstås vara stora och nersmutsande men det är oscars också. Dessutom gäller det inte alla, t ex inte joka och alcalicus.
                            Med vänliga hälsningar

                            Ola

                            Kommentar

                            • baterista

                              #15
                              Jag har varit inne förut på att ha Tilapia som akvariefisk, men det var nog mest drömmar (jag var 12). Jag har inte haft möjlighet att ha akvarium under de tio år jag har bott här i Stockholm, men efter ett besök för en månad sen på Berliner Zoo har jag utvecklat en outhärdlig klåda i akvarietarmen (!). MUST-HAVE-FIIIIIISSSSSSH...MUST-HAVE-FIIIIIISSSSSSH... Jag tror att jag får börja i en väldigt modest skala, men vad det lider tänkte jag sätta upp ett Tilapiaakvarium, studera de små kräken, och sedan kanske bygga någon liten inomhusdamm där man kan odla dem. Fast mest för husbehov, skulle jag tro, jag tror det är svårt att slåss med importpriserna på fryst Tilapia, bara uppvärmningskostnaderna verkar pressa upp priset en hel del. Ahhh...drömmar,drömmar...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...