Copadichromis mloto vs Copadichromis sp mloto vs Copadichromis sp Undu

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lars
    Användare
    • augusti 2010
    • 226

    Copadichromis mloto vs Copadichromis sp mloto vs Copadichromis sp Undu

    Copadichromis mloto med fångstplat Undu reef
    Copadichromis sp. "mloto reef"
    Copadichromis sp. "mloto undu" Fångstplats Undu reef

    olika fiskar eller samma? Namnen är hämtade ut ert artregister och uppslaget fick jag från senaste Nol annonsen. Är detta samma firre eller är de så otrolikt lika ändå?
    Hemsida
    FiskTorget
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Alla arterna är olika, dock kan det mycket väl vara så att Copadichromis mloto med fångstplats Undu reef faktiskt är samma som Copadichromis sp. "mloto undu" .

    Dvs att Ad helt enkelt anser att Copadichromis mloto från Undu reef är en egen art och kallar den för Copadichromis sp. "mloto undu" tills den är beskriven.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #3
      Alla ska finnas beskrivna i Malawi cichlids in their natural habitat (3rd edition).

      Jag hinner inte kolla upp det nu dock.
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • Lars
        Användare
        • augusti 2010
        • 226

        #4
        Ursprungligen postat av DaRe
        Alla ska finnas beskrivna i Malawi cichlids in their natural habitat (3rd edition).

        Jag hinner inte kolla upp det nu dock.
        Okej. Jag tackar för info. Men visst är dom otroligt lika
        Hemsida
        FiskTorget

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          #5
          Sv: Copadichromis mloto vs Copadichromis sp mloto vs Copadichromis sp Undu

          Jajag kollade på lite bilder på cichlidae och jag ser inte skillnaden på de bilderna. Vet ej vad skillnaden är.
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • Lars
            Användare
            • augusti 2010
            • 226

            #6
            Jaha, nu var jag där igen och kikade på fiskar i artregistret och kom att tänka på detta. Ingen som har något tips mer i ämnet?
            Hemsida
            FiskTorget

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • september 2009
              • 22831

              #7
              Nu drog jag iväg en fråga till Ad kring detta. Jag lägger in svaret i artregistret.

              Och här

              Om jag får nåt, han brukar svara på alla frågor.

              David
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • Erik Österlund
                Användare
                • januari 2005
                • 3788

                #8
                Skillnaden som jag förstår det är att "undu" är blå och inte svart som "mloto". Dom verkar inte bygga lekgropar på samma sätt heller. "Mloto" bygger en grund grop medans "undu" bygger halvkrater vid stenblock. Den riktiga "mloto" har en långsträckt kroppsform, inte som tex virginalis som har en högre kropp.

                Allt detta skriver Konings i 3:e utgåvan.

                Kommentar

                • Lars
                  Användare
                  • augusti 2010
                  • 226

                  #9
                  Ursprungligen postat av Erik Österlund
                  Skillnaden som jag förstår det är att "undu" är blå och inte svart som "mloto". Dom verkar inte bygga lekgropar på samma sätt heller. "Mloto" bygger en grund grop medans "undu" bygger halvkrater vid stenblock. Den riktiga "mloto" har en långsträckt kroppsform, inte som tex virginalis som har en högre kropp.

                  Allt detta skriver Konings i 3:e utgåvan.
                  Det kan vara sant, Men när du pratar om undo är blå och mloto är svart, är det fångstplatserna som gör skillnaden i så fall, för alla de tre som jag tagit upp, heter ju mloto?

                  Copadichromis mloto med fångstplat Undu reef
                  Copadichromis sp. "mloto reef"
                  Copadichromis sp. "mloto undu" Fångstplats Undu reef

                  Alla har mloto och någon har fångstplats Undo reef och en heter sp. mloto reef och nästa heter sp. mloto undo med fångstplats undo reef och alla tre finns med i artregistret?
                  Hemsida
                  FiskTorget

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • september 2009
                    • 22831

                    #10
                    Ad anser nog att dessa arter är egna arter. Jag misstänker att han anser att mloto från de olika platserna är så pass olika att de borde vara egna arter som på sikt får egna namn. Sp. namn är bara en indikation att de potentiellt är egna separata arter.
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • Lars
                      Användare
                      • augusti 2010
                      • 226

                      #11
                      Jaja, jag släpper detta och skall aldrig mer ge mig in på detta med samma fiskar eller korsningar som liknar varandra.
                      Senast redigerad av Lars; 15 juli 2013, 00:15.
                      Hemsida
                      FiskTorget

                      Kommentar

                      • DaRe
                        NCS Medlem
                        • september 2009
                        • 22831

                        #12
                        Ads svar. Undu kan vi nog nära på glömma då han sett ett exemplar. De övriga verkar vara ordentligt olika till utseendet.

                        Hi David,

                        Cop. mloto males have a black body with white or yellow blaze. I have seen this species at various places in the southern part of the lake and it was described from Nkhata Bay. It may have a lakewide distribution but I don't know. More info page 313-316 4th edition Malawi book.

                        Cop. sp. 'mloto reef' is a deeper-bodied fish and has two spots on the flank and defend a spawning site on a rock, not sand; page 124 & 126.

                        I know very little of Cop. sp. 'mloto undu' as I have only seen a male that had a cave-crater bower, but the male was blue, not black and had a slender body.

                        I don't know what the debate was about but it is unlikely that any of these fish are in the hobby (with C. mloto the most likely if present). It is very difficult to ID a fish that is exported from the lake without a proper collection locality ( I understand that the exporter swears that that particular fish was collected at XYZ, but also he relies on what his catchers tell him).
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                        ///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        • DaRe
                          NCS Medlem
                          • september 2009
                          • 22831

                          #13
                          Ursprungligen postat av Lars
                          Jaja, jag släpper detta och skall aldrig mer ge mig in på detta med samma fiskar eller korsningar som liknar varandra.
                          Man ska aldrig säga aldrig.
                          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                          ///David
                          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                          Kommentar

                          • Lars
                            Användare
                            • augusti 2010
                            • 226

                            #14
                            Ursprungligen postat av DaRe
                            Man ska aldrig säga aldrig.

                            Du har så rätt. Men man blir lätt gråhårig i denna jungel. NCS har ett fint artregister, men Hagenby cikliden, leasing, Cichlidenstadl, Nol. m.m har alla olika namn på fiskarna.

                            Vem sätter standarden på namnen? De som fångar, de som importerar, Ad eller är det rent av butiken (grossisten)
                            En vf utan fångstplats, är det verkligen en vf?
                            Hemsida
                            FiskTorget

                            Kommentar

                            • DaRe
                              NCS Medlem
                              • september 2009
                              • 22831

                              #15
                              Det finns ingen standard på handelsnamn. Varje butik kan hitta på egna som de tycker. Därför gillar jag personligen de vetenskapliga bättre som åtminstone följer en process och inte hej hopp kan hittas på hur som helst, men de har mindre värde om de inte används.

                              Men jag tror att ofta sätter exportören upp ett namn på listorna som butikerna kopierar. Ad är vår referens och de flestas andra vad gäller obeskrivna arter, dvs "sp."-namn. Samt att vi använder Metriaclima istället för Maylandia osv.
                              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                              ///David
                              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                              Kommentar

                              Arbetssätt...