Har nu accepterat mitt begär av Tanganyika..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • imported_n/a
    Användare
    • januari 2003
    • 82

    Har nu accepterat mitt begär av Tanganyika..

    .. och ska skaffa ett 100 liters hörnakvarium med målet inställt på "Multisar". Jag är helt novis, hur många behövs / kan det vara i ett sånt kar? Vad kan jag ha mer? Prinsessor? Antal? Kom gärna med tips..
  • Micke
    Användare
    • april 2002
    • 9579

    #2
    En mindre grupp av L. multifasciatus är att rekommendera, 2 hanar och 5 honor kan vara lagom till ditt kar. Om du med prinsessor menar N. brichardi tycker jag inte du ska ha dem i ett kar på 100-liter eftersom helst ska hållas i en lite större grupp. Välj då hellre en parbildande art från prinsess-komplexet som t ex Neolamprologus savoryi. Ett annat alternativ som sällskap till L. multifasciatus är någon av de mindre arterna av Julidochromis, de hålls också parvis.
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • Bilbo
      NCS Medlem
      • april 2002
      • 1159

      #3
      Glöm inte att "multisarna" kan vara extremt aggresiva, de utrotade mina J. transcriptus.
      // Magnus Arvidsson

      Kommentar

      • Mike_Noren
        Användare
        • februari 2003
        • 2695

        #4
        citat:Ursprungligen skickat av Magnus

        Glöm inte att "multisarna" kan vara extremt aggresiva, de utrotade mina J. transcriptus.
        Det är också min erfarenhet att multisar är extremt aggressiva, och att små ciklider typ transcriptus eller brevis inte bör hållas med dem, men prinsessor eller stora jullar typ marlieri kan nog undvika att bli dödade (fast jullarna slaktar förr eller senare varandra, och prinsessorna förökar sig snabbare än multisarna och tar till slut antagligen över helt).

        Kommentar

        • Bilbo
          NCS Medlem
          • april 2002
          • 1159

          #5
          Det var väl egentligen inte så att de "slog ihjäl" Jullarna, men de lyckades på ett effektivt sätt hindra jullarna från att simma, äta, röra på ögonen, ja det mesta. Så fort en Julle rörde sig det minsta kom det 2x5 cm koncentrerad power som gick till attack.
          // Magnus Arvidsson

          Kommentar

          • Micke
            Användare
            • april 2002
            • 9579

            #6
            Jag höll för några år sedan L. multifasciatus tillsammans med ett par J. transcriptus i ett kar på 100-liter. Karet var inrett med fin sand och kolsten uppstaplade mot bakrutan så att de bildade rikligt med gömställen. För mig fungerade denna kombination bra och båda arterna förökade sig. L. multifasciatus höll jullarna på behörigt avstånd men det uppstod aldrig några skador på fiskarna eftersom de snabbt uppsökte skydd vid konfrontation. Visst är L. multifasciatus tuff för sin storlek men med tillräckligt utrymme och gömställen är min erfarenhet att det fungerar.
            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

            Kommentar

            • Ante
              Användare
              • november 2002
              • 571

              #7
              Har nu accepterat mitt begär av Tanganyika..
              - ja det är inte lönt att stå emot, The force is too strong!

              Kommentar

              Arbetssätt...