Frontosa - beteende?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • macson
    Användare
    • april 2003
    • 133

    Frontosa - beteende?

    Hejsan!
    Jag har kollat på bilder och läst om Frontosor, det verkar som en otroligt häftig och vacker fisk?! Jag undrar bara lite om jag kan ha dem, hade tänkt skaffa mellan 8-10 st. Jga har 540l med ca 30 fiskar i nu, hade tänkt gör mig av med några, hur många andra fiskar bör man max ha? Har en kompis som sa att dem klarar sig väldigt bra med andra firrar?!


    MVH

    Markus
  • Tony
    Användare
    • april 2002
    • 4594

    #2
    540 liter är nog i minsta laget för frontosor. De blir ordentligt stora efter hand. 1 hane och ett par honor kan nog gå hyffsat, men då finns inte mycket utrymme kvar för övriga firrar.

    När det gäller sällskap till dem så bör du tänka på att de gärna äter upp alla firrar som får plats i munnen. Vad har du för fiskar i burken nu?

    Tony Englund

    Kommentar

    • macson
      Användare
      • april 2003
      • 133

      #3
      Hej Tony och alla ciklidnördar!
      Jag har nu förljande firrar i akvariet:
      13 st rödzebror, 9 st Saulosi, 5 st Accei, 5 st Victoriaciklider,
      3 st Chipokae + ett par yngel och 4 malar. Jag ska defenitivt göra mig av med mina Chipokae, victoriaciklider vilket lämnar ca. 27 fiskar kvar. Kan sträcka mig till att sälja även Accei, (22 fiskar kvar) och i extremt fall saluosorna, (13 fiskar kvar) men det ska väl inte behövas?! Vad tycker du /andra? Hur mycket bör jag sälja för att få plats med 8-10 frontosa? Jag tänkte framåt höst, när jag få pengar att köpa ett större akvarium på mellan 700-900l, så dem får troligtvis inte gå i mitt 540l tills dem är fullvuxna.

      tack på förhand !

      MVH

      Markus

      Kommentar

      Arbetssätt...