Aulonocara

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jonas E
    Användare
    • februari 2003
    • 2533

    Aulonocara

    Haj

    Tänkte att vi som gillar aulonocara kunde ha en egen liten tråd.

    Vad har ni för några Aulonocara , skriv o berätta om era erfarenheter och era fiskar!


    Mvh Jonas
    /Jonas
    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus
  • Henrik Dehlin
    NCS Medlem
    • september 2002
    • 1913

    #2
    Jag har Aulonocara blå orkide kanon rolig fisk å skit snygga färger..Å en grej till det ser ut som hane får ännu fina färger när det är släckt eller är det bara jag som inbillar mig??

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #3
      Aulonocara är ett vackert artsläkte och jag har haft både Aulonocara Jacobfreibergi "Otter Point" och Aulonocara Stuartgranti "Maulana" (Bicolor500) i min ägo.

      Nu har jag ingen Aulonocara kvar men skall införskaffa mig några "Baenschi".

      Kommentar

      • mikro
        Användare
        • november 2002
        • 666

        #4
        Jag har nyligen skaffat mig några A. Stuartgranti Chiwindi. Hannen håller på och färgar ut, men honan är fortfarande lite väl liten. Vi får se vad det kan bli av det : )

        Jag köpte även nyligen en "begagnad" hona av samma sort. Hon är lite större än hannen, och dessvärre något fruktansvärt bitsk. Brukar honorna kunna vara griniga eller är det bara detta exemplar? Hon ger sig inte bara på hannen, utan i princip alla andra fiskar i akvariet.
        /Mikael

        Kommentar

        • Jonas E
          Användare
          • februari 2003
          • 2533

          #5
          Ok, jag har för tillfället 1+1 Aulonocara sp. Röd rubin och jag ska få köpa 2st sjöodlade honor av en som jag känner. Min hanne och hona har blivit allt roligare att observera, de "jagar" mat i sanden, dvs de gräver upp en massa sand i munnen och silar den genom gälarna och får på så sätt tag i diverse godbitar, ganska mysigt beteende, de kommer verkligen till sin rätt i mitt akvarie, även om Goldens är den dominerande arten. Jag köpte mina Aulonocaror nu i helgen, så jag har fått ett "uppsving" i min hobby, det är den tredje arten från malawi-sjön jag har, jätteskoj!

          Hoppas att ni andra också gillar dessa lugna fiskar från malawi-sjön.

          Mvh Jonas
          /Jonas
          540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

          Kommentar

          • Fredrik H.
            Användare
            • april 2002
            • 1884

            #6
            Jag tror att jag känner den där "begagnade" honan som Mikael berättar om. Hon var faktiskt riktigt hunsad när hon gick hos mig men hon tar kanske igen det nu..??

            Det som du beskriver har hänt mig med Ahli en gång. Jag fick rådet att även om min hane var lite mindre så var det bra att köpa ett par större honor till honom. Det gick inte alls. Han fick stryk och jag fick till slut ta bort honorna.

            Jag har faktiskt också en C. borleyi hane som får stryk av en hona men i det fallet är hanen större. Det ser ut som att lite vad som kan hända med den saken.

            mvh,
            Fredrik H.
            Gratis konto på: www.cichlidtube.com
            www.cichlidgallery.org
            www.tropheini.com

            Kommentar

            • imported_n/a
              Användare
              • januari 2003
              • 82

              #7
              Jag har 1+1 Aulonocara Stuartgranti "Chipokae" och 1+1 "Chiloelo", väldigt vackra och roliga. Men har lite svårt att hänga med tillsammans med m'buna, därför går dom i ett eget kar hos mig, där kommer dom till rättvisa.

              Kommentar

              • mikro
                Användare
                • november 2002
                • 666

                #8
                Mmmm, honor kan vara elaka de med med andra ord : )

                Jag har lite lätta planer på att eventuellt skaffa ett nytt akvarium och göra om det till haplis/aulonocara akvarium. Mina phenochilus har inte en chans att skaffa revir när det finns demasoni i samma kar, och aulonocaran, honan borträknat, är ju lite för snälla de med.

                Hur skulle ett typiskt aulonocara-kar se ut? Mycket sand och öppna ytor, men ändå grottor eller?
                /Mikael

                Kommentar

                • Micke
                  Användare
                  • april 2002
                  • 9579

                  #9
                  "Hur skulle ett typiskt aulonocara-kar se ut? Mycket sand och öppna ytor, men ändå grottor eller?"
                  Det beror på om man ska ha sand- eller grottlevande Aulonocaror.
                  Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                  Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                  Kommentar

                  • Jonas E
                    Användare
                    • februari 2003
                    • 2533

                    #10
                    Jag har läst någonstans att ett aulonocara akvarium ska ha öppna ytor med fin sand samt några grottor. Jag har försökt att efterlikna detta lite och mina aulonocaror verkar trivas och så gör mina goldens(även om de är mbunas). Längtar tills jag kommer hem, ska sitta o kolla på mina fiskar =D

                    /Jonas
                    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                    Kommentar

                    • mikro
                      Användare
                      • november 2002
                      • 666

                      #11
                      ja just det ja. Jag läste det för någon vecka sedan ju. Fast jag minns inte hur det ligger till längre. Har för mig att antingen stuartgranti eller jacobfreibergi nästan uteslutande höll till i grottor, medan den andre var mer ute över öppen sand. tänkte inte på det : )
                      /Mikael

                      Kommentar

                      • Micke
                        Användare
                        • april 2002
                        • 9579

                        #12
                        Aulonocara jacobfreibergi brukar generellt delas in i sydliga och nordliga raser. De nordliga raserna förekommer i ren klippbiotop medan de sydliga raserna förekommer i övergångszonen mellan klipp- och sandbiotop. A. stuartgranti föredrar liksom de flesta övriga Aulonocarorna övergångszonen eller sanbotten med inslag av klippor.
                        Vissa arter som t ex A. rostratum föredrar biotoper med ren sandbotten.
                        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                        Kommentar

                        • mikro
                          Användare
                          • november 2002
                          • 666

                          #13
                          Hmm, sitter här och funderar på en sak istället för att löda kablarna som gick av för femtioelfte gången.

                          Man läser alltid att aulonocarorna, och andra arter som lever över sandbotten, lever på de ryggradslösa djur som finns i sanden. Vore det möjligt att själv ha sådana i akvariet, och på så vis uppmuntra deras naturliga ätbeteende? Att de står och "lyssnar" över sanden efter rörelser har jag sett någon gång, men som jag har förstått det tappar de det beteendet rätt snabbt när det inte finns något i sanden.
                          /Mikael

                          Kommentar

                          • Jonas E
                            Användare
                            • februari 2003
                            • 2533

                            #14
                            Jag tror att det kan vara ganska svårt att få dessa små "räkdjur" att överleva i ett akvarium, och de kanske e svåra att föda upp osv......sen så är det nog ganska svårt att få till den extrema biotopen som troligen behövs för att dessa räkdjur skall kunna klara sig......med organismer som dessa räkdjur måste få tag på för att överleva.......
                            /Jonas
                            540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                            Kommentar

                            • Henrik Dehlin
                              NCS Medlem
                              • september 2002
                              • 1913

                              #15
                              Vill inte att denna tråd ska dö =)..
                              På denna länk har ni en skit snygg Aluonocara bakgrund till datorn under posters.. http://www.cichlidpress.com/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...