Elongatus Ornatus (fenätare???)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • monostump

    Elongatus Ornatus (fenätare???)

    Har ett gäng på fyra styck! Troligt två hanar som har färgat ut i en halvdassig blå färg. En väldigt dominant med revir. Två styck honor.
    Uppdagade häromdagen att den ena honan hade mist hela sin bakfena. Givetvis ses denna nu som en svag fisk och den har verkligen hållit sig undan och gömt sig. Precis som livslusten har gått ur den och grävt ner sig under en Mangroove rot.Idag plockade jag ut den och stoppade den i ett mindre kar, där jag förhoppningsvis kan låta fisken återhämta sig plus att fenan kan växa ut igen. Fisken simmar mot rutan då man närmar sig och ser detta bara som ett gott tecken. Frågan är bara hur de andra fiskarna kommer att se på denna då den återkommer tillbaks. Är detta en klok handling eller den kommer att åter fara illa ut?
  • deelay
    Användare
    • september 2002
    • 5394

    #2
    Att hålla 4 st elongatus i ett akvarium med lite fisk i kan vara lite besvärande för dom svagare individerna.Nu vet jag ju inte hur stort ditt akvarium är eller hur många fiskar du har totalt i den burken,men skulle nog ge tipset att ha fler av samma sort i ett inte allt för stort akvarium för att fördela alfahanens ilska på fler individer.Det händer ju ibland att en svagare individ blir mobbad utav alla andra fiskar i burken iaf tyvär.
    Det kan ses som en klok handling att ge den lite lugn och ro som du gjort sammtidigt som det kommer få en tuff behandling när du sedan släpper tillbaka den i ursprungakvariet,försök att göra det i samband med en större rengöring eller ombyggnation för att under en kort period få bort reviren vilket underlättar livet för honan som ska tillbaka.

    Lycka Till
    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • monostump

      #3
      Det finns knappt ett trettiotal fiskar i en 300 liters balja. Mellan hannarna så skiljer det sig markant i storlek. Den lilla hanen håller sig undan. Den stora har sin grotta som han har tömt fullständigt på grus. Aktiv som attans kör han rundor i karet och verkar så gärna vilja få till det med den honan som är kvar. Den klassiska sprallningen nästan hela tiden efter honan. Han verkar kraftigt sugen på att få in henne i hans grotta eller nåt. Vore ju tråkigt om han även här skulle jaga livet ur den stackars honan. Men ett tillskott av lite honor hade kanske inte skadat så han sansar sig lite. Jag tackar för ditt intressa för att hjälpa.

      Kommentar

      • deelay
        Användare
        • september 2002
        • 5394

        #4
        Du va mig en artig liten rackare du =)

        http://www.aquariumstockholm.se/

        Kommentar

        Arbetssätt...