Cyrtocara Moori, plötslig död

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • monostump

    Cyrtocara Moori, plötslig död

    Tjipp tjipp tjena! Ett litet dilemma cirkulerar i mitt huvud. Har ett 300 l kar med blandat malawi, därav delfinciklider. Detta har varit uppe under ett antal månader nu. Nu på väldigt kort tid har två "fallit av pinnen". Det jag då har hängt upp mig på är den första bortgången. Jag ligger på min soffa då jag hör ett plask ifrån karet. Jag riktar min blick direkt mot fiskarna och ser en delfin som börjar segna ner mot botten. Den dalar med ryggsidan mot och dunstar i botten. Käkarna är helt uppe, precis som om de har låst sig. Under ett fåtal minuter ligger den med "dödsryckningar" på botten tills den slutligen dör. Tyvärr innehar jag inte fiskarnas ABC, första hjälp bok De enda spekuleringarna jag själv har på detta är att en kraftig lek eller maktkamp har skett. Men delfinen är relativt lugn och fredlig. Andra är att den av någon anledning ska satsat för ett hopp genom vattenytan och då knäckt nacken i täckglaset.. Långsökt... Någon som har en aning om vad detta kan handla om?
  • Jonas E
    Användare
    • februari 2003
    • 2533

    #2
    Haj
    Jag har varit med om att en av mina goldens knäckt nacken eller iaf fått sådana hjärnskador att den inte repat sig. Jag satt helt stilla vid akvariet o skrev lite på datorn när jag hör världen smäll och sen så bara virvlar en golden rundor. Jag fick ju avliva den, men att ba´ra höra ett plask tycker jag e lite mysko, det borde i alla fall ha varit en rejäl duns om den skulle ha knäckt nacken...... det är iaf mina erfarenheter.... hoppas att det du har inte är någon sjukdom.

    Annars så har mina goldens det fint nu, tyvärr så var det min vackaste hanne(det är alltid den vackraste som dör först) =(

    Mvh Jonas
    /Jonas
    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

    Kommentar

    • monostump

      #3
      Jag hoppas och antar att det inte cirkulerar någon sjukdom i karet. Har inte sett någon tendens alls till hängighet eller något. Men då borde ju teorin om knäckt nacke eller så stämma någorlunda överens.
      Med tanke på att det var så plötsligt. Jag tackar för ditt svar och för ditt intresse av att hjälpa.

      Kommentar

      • Tast

        #4
        Hmm j hadde detta problem med en hona som hadde öppen mun och gjorde på sammasätt men hon hadde fått buksot ?(bukvattensot)? magen va inte svälld men när hon dog blev den ganska stor...



        Kommentar

        Arbetssätt...