Problem med Aolunocaror

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Niklas82
    Användare
    • februari 2013
    • 2

    Problem med Aolunocaror

    Hej!
    Har ett stort problem i mitt kar just nu, tänkte om någon kan ge mig tips eller vart med om nåt liknande.

    Har ett 500 liters akvarium, vart igång i cirka 1½ månad nu.
    I början köpte jag en grupp Aolunocara Eureka på 3+4, Copadichromis azereus mbenji blå 1+2, Placidochromis milomo red
    även kallad vc 10 1+2.
    Dessa gick väldigt bra ihop även att vc10 hanen var ganska mycket större än övriga fiskar i karet.
    Häromveckan köpte jag ytterligare en grupp Aolunocaror hongi island 3+4, 2 utav dom hanarna var lite större än eureka gruppen.

    Nu till problemet, min vc10 hanne jagade totalt sönder hela den hongi island gruppen.
    Har nu gjort mig av med min vc10 grupp så jag ville ha lite mer lugn å frid i akvariet, men nu fortsätter även eureka gruppen och min mbenji hane att mobba hongi island gruppen som är ganska söndertrasade nu och är väldigt tillbakadragna i hörnena.

    Nån som har nåt tips om hur jag kan göra nu? Ska jag göra mig av med hongi island gruppen som inte verkar repa sig efter allting och skaffa nya aolunocaror? Jag vill liksom ha i mer fisk i karet som det är nu och vad kan hända när jag köper ett par grupper till, en frisk å kry aolunocara grupp då dvs, eller kommer eureka och mbenji bli lika aggressiva igen även att vc10 gruppen är borta?

    Alla tips mottages!
    Tack på förhand!
  • Thomas R.

    #2
    Hej Niklas, och välkommen till forumet!
    Det finns alltid en risk med att introducera nya grupper till redan fungerande population. Framförallt om den nya gruppen består av vuxna utfärgade djur. Ny hackordning ska upprättas och reviren ska stärkas. Dom nya utfärgade hanarna kommer kanske från en miljö där dom varit dominanta och vill självklart inte genast ge med sig - detta skickar fel signaler till "dina dominanta" och jakt påbörjas! Din fungerande population ser dom nya som konkurrenter som måste sättas på plats!
    Jag brukar alltid rekommendera att om man ska skaffa flera grupper att introducera så ska man skaffa unga, små, ej utfärgade exemplar. Självklart inte så små att dom kan uppfattas som mat.

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #3
      Japp välkommen hit!

      Kan inte annat än hålla med Thomas om hans råd.
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • Niklas82
        Användare
        • februari 2013
        • 2

        #4
        Okej, tack för tipsen!

        Kommentar

        • deelay
          Användare
          • september 2002
          • 5394

          #5
          Du har på tok för lite fisk i vilket leder till mycket bråk.
          http://www.aquariumstockholm.se/

          Kommentar

          Arbetssätt...