Calvus vs. Compressiceps

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bilbo
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 1159

    Calvus vs. Compressiceps

    Vad är det egentligen för skillnad på Altolamprologus calvus och Alt. compressiceps? Enligt artbeskrivningarna (på Zoopet) är den ena lite högre än den andra, men är det enda skillnaden?
    Vilken skall man välja att ha i ett 600 liters med leptosomor, och i sådana fall varför just den?
    // Magnus Arvidsson
  • Micke
    Användare
    • april 2002
    • 9579

    #2
    Skillnaderna mellan dessa båda arter är små. Copressiceps har ofta lite högre panna/rygg än calvus som är mer strömlinjeformad. Compressiceps har en tydlig uppåtriktad vinkel på käkarna medan calvus käkvinkel är mer horisontell. Compressiceps blir också något större än calvus.
    Vilken som passar bäst med leptosomer? En smaksak tycker jag, kanske calvus eftersom det är den lite mindre och fredligare arten av de båda.
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • odilou
      Användare
      • april 2002
      • 308

      #3
      Bäst till leptosomor? Någon av de snäckskalslekande dvärgvarianterna såklart! Åtminstone A. calvus "Katibili" (säljs som "Micro" om jag inte minns fel), A. compressiceps "Sumbu" och Altolamprologus sp. "compressiceps Shell". har exporterats och finns i handeln (Sumbun verkar ha ett starkt fäste i Danmark). Sumbu blir i naturen 3.5/5cm, mao får både hane och hona plats i stora Neothauma, men det är framförallt honan som använder dem. Hanen blir i akvarium ofta något större. En riktig sumbu ska ha ett stänk av gult i bröstfenorna och leker villigt (antaligen lättare än vanliga calvus/compressiceps) i korrekt inredda akvarium.

      Har har du en bild på en av de snyggare varianterna, denna från Mbity Island:



      Ha det härligt,
      Rasmus

      Kommentar

      • Mike_Noren
        Användare
        • februari 2003
        • 2695

        #4
        citat:Någon av de snäckskalslekande dvärgvarianterna såklart!
        Ja, fast säljs de i sverige än? Jag har fortfarande inte sett några...

        Kommentar

        • odilou
          Användare
          • april 2002
          • 308

          #5
          Jodå, de finns i Sverige. Jag hoppas personligen kunna sälja en del yngel av VF Sumbu senare i år..

          Kommentar

          • Bilbo
            NCS Medlem
            • april 2002
            • 1159

            #6
            Offensiv marknadsföring eller ?
            Eftersom jag kommer att ha N. Multifasciatus i samma kar är jag i sådana fall rädd att denna lilla "försiktiga" fisk kommer att få duktigt med stryk av de inte lika försiktiga multisarna. Compressicepsen är ju helt klart charmigare med sin konstant "tjuriga" uppsyn, sedan kanske jag försöker med en mindre grupp Ventralisar också, men det återstår att se.
            // Magnus Arvidsson

            Kommentar

            • Mike_Noren
              Användare
              • februari 2003
              • 2695

              #7
              citat:Ursprungligen skickat av odilou

              Jodå, de finns i Sverige. Jag hoppas personligen kunna sälja en del yngel av VF Sumbu senare i år..
              Jag är definitivt spekulant i så fall!

              Kommentar

              • B-Lunn
                Användare
                • april 2003
                • 47

                #8
                Jag trodde bara att det fanns en dvärgvariant av compressiceps/calvus. Nu blev jag lite osäker på vilken det är jag har egentligen. Det känns som om det skulle kunna vara den där "sumbun" som du skriver om odilou. Mina är ca 4-5 cm stora, har Compressicepsens huvudform, gula sidofenor och dom leker hela tiden (i vinbergssnäckor). Är det "sumbu" då?

                citat:Eftersom jag kommer att ha N. Multifasciatus i samma kar är jag i sådana fall rädd att denna lilla "försiktiga" fisk kommer att få duktigt med stryk av de inte lika försiktiga multisarna.
                Jag har iofs aldrig provat på Multifasciatus, men mina små compressicepsar är rätt tåliga av sej. Dom bara vänder sidan till om någon större fisk (t.ex julidochromis marlieri) försöker bita på dom och väntar tills den större fisken tröttnar (mina tröttnar direkt, det blir nog för mycket att försöka gapa om). Men när du ändå ska ha så pass stort akvarium som 600 L så kanske det ändå är roligare med någon av de stora Compressicepsarna/Calvusarna (Om nu dina leptosomor klarar detta). Jag har fått intrycket att Compressicepsar (åtminsone mina dvärgar) håller väldigt små revir och nästan bara bryr sej om andra fiskar som håller till nära botten. Men det kanske bara är i mitt akvarium...

                Kommentar

                • Bilbo
                  NCS Medlem
                  • april 2002
                  • 1159

                  #9
                  Jag kan ju säga att Multifasciatus är något av det mest aggresiva man kan ha, i alla fall i förhållande till storleken. Hos en kompis blev två fullvuxna j. marlieri ihjälslagna för att de kamperade för nära multisarnas revir, så det får nog bli de stora Compressiceps eller Calvus.
                  // Magnus Arvidsson

                  Kommentar

                  • Fredrik
                    Användare
                    • maj 2002
                    • 52

                    #10
                    Hallå,

                    Har själv leptosoma, calvus och multisar i ett 500 liters kar, det funkar utmärkt.
                    Ingen bryr sig om leptosomerna och calvusarna/multisarna är rätt lungna mot varandra även om multisarna kan vara rätt ettriga med att försvara sina revir.

                    //Fredrik

                    Kommentar

                    • Gäst

                      #11
                      Samma här, multisar, leptosomor och calvusar samsas hemma hos mig i ett 500l akvarium. Inga större problem dem emellan, visst calvusarna försöker ju ta yngel av multisarna som bits och stångas intensivt när det händer men detta verkar inte bekymra calvusarna det minsta. Vänder bara sidan till och avlägsnar sig i sakta mak.

                      //NJ

                      Kommentar

                      • Bilbo
                        NCS Medlem
                        • april 2002
                        • 1159

                        #12
                        Det verkar inte vara helt ovanligt med Leptosomor. Till hösten när jag skall starta upp mitt kar kommer jag att villja få tag på ungfiskar, jag får nog sätta ut en annons sedan för att försöka få tag på fisk. Så om ni sparar eventuella yngel, kanske ni får sålt dem till hösten!
                        // Magnus Arvidsson

                        Kommentar

                        • odilou
                          Användare
                          • april 2002
                          • 308

                          #13
                          B-Lunn: det är säkert Sumbu du har, även om det är svårt att vara säker med de här fiskarna. Det verkar som att varianterna i söder (man har funnit populationer i Kachese, Mbity, Nangu och Sumbu m.fl) har gula fenor medan de nordliga varianterna (Rumonge, Mpimbwe) har vita bröstfenor. Fisken som finns på Zoopet (http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=735) är förresten antagligen inte en "äkta" Sumbu utan en variant från Kachese.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...