Hur gör man räkmix?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • macson
    Användare
    • april 2003
    • 133

    Hur gör man räkmix?

    Hejsan!
    Jag är lite halvnybörjare kan man säga, har haållt på ett halvår och jag har ett 540l med ca. 40 malawis!
    Jag skulle vilja veta hur man gör den där berömda räkmixen, utan att behöva ha en stor restaurang-mixer. Och hur man på det enklaste sättet gör en sådan här räkmix.
    Min fiskar vill inte leka, fast dem har bra med allt annat, kan detta bero på maten? (Jag matar dem inte för mycket, vilket är ett vanligt nybörjarproblem).

    Tack på förhand!


    /Markus
  • Micke
    Användare
    • april 2002
    • 9579

    #2
    Det kan du läsa under "Frågor och svar". Visst kan ett bra foder stimulera till lek.

    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • Kjell K
      Användare
      • april 2002
      • 128

      #3
      En vanlig köksmixer duger bra att göra räkmix med. Du skall ändå inte göra en större sats än att den går åt på några månader. Fiskmat blir sämre med tiden i frysen, precis som allt annat.

      Att fisken inte leker kan bero på många saker. Svultna fiskar leker inte och feta gör det inte heller, så visst kan det bero på maten. En förutsättning för lek är att fisken är fullvuxen och i god kondition. Om du startade akvariet för ett halvår sedan kan det hända att du har mycket ungfisk som inte riktigt har kommit igång ännu. Tålamot är trist, men funkar för det mesta.

      Ett tips är att vattenbyten brukar stimulera lek. Du kan prova att byta 10% dagligen under några dagar, förutom dina normala vattenbyten.

      Ett annat tips är att störa fisken så lite som möjligt. Lugn och ro kan göra underverk.

      Lycka till

      Kommentar

      • robber
        Användare
        • september 2002
        • 87

        #4