Hur gör man räkmix?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • macson
    Användare
    • april 2003
    • 133

    Hur gör man räkmix?

    Hejsan!
    Jag är lite halvnybörjare kan man säga, har haållt på ett halvår och jag har ett 540l med ca. 40 malawis!
    Jag skulle vilja veta hur man gör den där berömda räkmixen, utan att behöva ha en stor restaurang-mixer. Och hur man på det enklaste sättet gör en sådan här räkmix.
    Min fiskar vill inte leka, fast dem har bra med allt annat, kan detta bero på maten? (Jag matar dem inte för mycket, vilket är ett vanligt nybörjarproblem).

    Tack på förhand!


    /Markus
  • Micke
    Användare
    • april 2002
    • 9579

    #2
    Det kan du läsa under "Frågor och svar". Visst kan ett bra foder stimulera till lek.

    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • Kjell K
      Användare
      • april 2002
      • 128

      #3
      En vanlig köksmixer duger bra att göra räkmix med. Du skall ändå inte göra en större sats än att den går åt på några månader. Fiskmat blir sämre med tiden i frysen, precis som allt annat.

      Att fisken inte leker kan bero på många saker. Svultna fiskar leker inte och feta gör det inte heller, så visst kan det bero på maten. En förutsättning för lek är att fisken är fullvuxen och i god kondition. Om du startade akvariet för ett halvår sedan kan det hända att du har mycket ungfisk som inte riktigt har kommit igång ännu. Tålamot är trist, men funkar för det mesta.

      Ett tips är att vattenbyten brukar stimulera lek. Du kan prova att byta 10% dagligen under några dagar, förutom dina normala vattenbyten.

      Ett annat tips är att störa fisken så lite som möjligt. Lugn och ro kan göra underverk.

      Lycka till

      Kommentar

      • robber
        Användare
        • september 2002
        • 87

        #4
        Jag startade mitt första akvarium, också ett 540 liters med malawi, i Juli förra året, och köpte dels ungfiskar och dels vuxna fiskar, och ungfiskarna lekte inte förren först förr ungefär 1-2 månader sedan, och då var det mina Melanochromis Auratus som lekte.

        Tycker att Kjell säger mycket vettiga saker här ovan, testa med det, och ha tålamod, det är ingen tävling

        MvH Simon
        http://simon.holmbring.se

        Kommentar

        • macson
          Användare
          • april 2003
          • 133

          #5
          Tack för alla tips!
          Jag visste faktiskt inte att fiskarna inte var könsmogna förrän dem var fullvuxna.....
          Då kan det ju ta flera år(!)
          Jag har i och för sig 4 st fullvuxna röd zebror, och ca. 5 fullvuxna Saulosi?! Jag byter vattnet 1 gång i veckan ca. 1/3, har bra vattenvärden, jag kanske bökar var 14 dag, då jag rengör botten. Tycker ni inte det är lite konstigt iaf? Eller har jag bara dåligt tålamod?


          MVH

          Markus

          Kommentar

          • Mike_Noren
            Användare
            • februari 2003
            • 2695

            #6
            citat:Jag visste faktiskt inte att fiskarna inte var könsmogna förrän dem var fullvuxna
            Nja, jag tror inte det var så han menade. Fiskar blir vanligen, nästan alltid faktiskt, könsmogna långt innan de uppnår maxstorlek.

            Kommentar

            • Kjell K
              Användare
              • april 2002
              • 128

              #7
              Ordet "fullvuxen" var dåligt valt. Vad jag menade var att fisken måste vara vuxen = könsmogen. Fisk fortsätter sedan att växa mer eller mindre under hela livet. De flesta malawisar är könsmogna när de är runt ett år gamla, vissa betydligt tidigare.

              Det verkar ju som om du gör det mesta rätt, så det låter lite märkligt att inte ens rödzebrorna vill leka. Prova med att hålla upp med matningen i några dagar och sedan göra dagliga små vattenbyten. Funkar inte det är det nog bara att se tiden an.

              Kommentar

              • Anette
                Användare
                • april 2002
                • 178

                #8
                Ps. saulosi är inte alls lättlekt. Den leker relativt sällan och blir den alltför störd av medinnevånarna leker den inte alls eller så äter honan upp äggen efter några dagar.
                Som vanligt så är detta inte alls allas erfarenheter men flera jag pratat med har samma erfarenheter som jag av saulosin.

                Lycka till
                Anette

                Kommentar

                • Henrik Dehlin
                  NCS Medlem
                  • september 2002
                  • 1913

                  #9
                  Måste bara säga att jag hade 2+2 Saulosi ett tag och dom lekte konstant..Fick dessutom ett rekord (för mig) på ena med 36yngel...

                  Kommentar

                  • macson
                    Användare
                    • april 2003
                    • 133

                    #10
                    Hejsan, och tack för alla svaren!

                    -------->Kjell
                    Du skrev att man skulle gör vattenbyten varje dag (!) Hur mycket hade du tänkt dig då typ 10 % eller? Trodde inte fiskarna tyckte om, om man bytte för ofta?! Man ska inte mata på tre dagar heller? Jag ska prova!

                    --------------> Alla
                    Jag har 2+7 Saulosi (ca. hälften fullvuxna) Och rödzebrorna vet jag inte riktigt kön på, svårt att se (förutom de som är dominanta) dem har jag 13 stycken av iaf, och fyra fullvuxna (över decimetern). Sedan har jag 2+3 Ps. Acei som är väldigt fina och verkar trivas, men har inte visat några tecken på tuggning....


                    MVH

                    Markus

                    Kommentar

                    • Tast

                      #11
                      Hej!!

                      Ja kör alltid

                      1kb ärtor
                      0.5 kb räkor skalade det e mycket bra för mig

                      Kommentar

                      • Henrik Dehlin
                        NCS Medlem
                        • september 2002
                        • 1913

                        #12
                        Varför skalar du räkorna ?

                        Kommentar

                        • Micke
                          Användare
                          • april 2002
                          • 9579

                          #13
                          citat:Ursprungligen skickat av Tast

                          Hej!!

                          Ja kör alltid

                          1kb ärtor
                          0.5 kb räkor skalade det e mycket bra för mig
                          Hur beräknar man ärtor och räkor i kilobyte?
                          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                          Kommentar

                          Arbetssätt...