Lämpligt sällskap till Hemichromis lifalili?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Thompa
    Användare
    • april 2010
    • 158

    Lämpligt sällskap till Hemichromis lifalili?

    Hej! har nyligen införskaffat mig ett 3:e akvarium, på 375liter o har varit väldigt sugen på att skaffa mig ett par rödciklider. Va ca 15år sen jag hade denna ciklid o upplevde den som väldigt aggresiv då, dock så hade jag bara ett 100liters kar då så det blev väl lite trångt.
    Hade gärna haft palett ciklid men jag vet inte om dom klarar av sällskapet. Kom gärna med förslag då jag inte har så stor koll på vad som finns att välja på från Västafrika.

    Mvh Thomas
    720liter CA
    Herichthys cyanoguttatus,
    Parachromis loisellei

    375liter (inte bestämt vad jag ska ha i än)

    250liter CA
    cichlasoma salvini "nototun" f2 yngel
    Thorichthys meekii yngel
    Herichthys Carpinte ungdjur
  • Erik Åhlander
    Användare
    • september 2006
    • 796

    #2
    Rödcichlider är svåra att artbestämma, delvis beroende på att många av de fiskar som finns i handeln är hybrider. Generellt tror jag att de flesta är lite snällare än den art som var vanlig på 1970-talet. Fortfarande är det en territoriell cichlid. Man kan gissa vad som kommer hända i kombination med andra arter,men man vet aldrig säkert. Jag skulle pröva med ett rödcichlid-par och ett palettpar. En hög stenar längst till vanster, ett parti växter, nån rot i mitten, ett parti växter, och en hög stenar längst till höger. Blir det trots allt för bråkigt, får man väl ersätta roten med någon form av galler. Om man vill, kan man komplettera med någon mellanstor barb eller tetra. Bägge cichlidarterna är så pass tuffa att de kan freda eventuella yngel (vilket inte gäller för alla cichlider). Ett alternativv till palett är någon Chromidotilapia.
    Senast redigerad av Erik Åhlander; 21 januari 2013, 19:49. Anledning: dubblering av texten

    Kommentar

    • Thompa
      Användare
      • april 2010
      • 158

      #3
      Ok tror jag provar med palett då, har alltid gillat den fisken, o hade väl tänk köra rätt mycket växter o rötter i karet så gömställen lär det finnas gott om. Tack för snabbt svar.

      Mvh Thomas
      720liter CA
      Herichthys cyanoguttatus,
      Parachromis loisellei

      375liter (inte bestämt vad jag ska ha i än)

      250liter CA
      cichlasoma salvini "nototun" f2 yngel
      Thorichthys meekii yngel
      Herichthys Carpinte ungdjur

      Kommentar

      • Erik Åhlander
        Användare
        • september 2006
        • 796

        #4
        Det finns ju dessutom ganska många olika paletter att välja bland!

        Kommentar

        Arbetssätt...