Tanganyika-snäckskal

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sillstryparn

    Tanganyika-snäckskal

    Tiphobia horei, Lavigeria grandis, Pila ovata mm. Det finns många finna snäckskal som det bor Tanganyika-ciklider i. Själv har jag bara Neothauma tanganyicense. Är det någon här på forumet som lyckats få tag i några andra sorter, använt dem i sina akvarier? Åtminstone L. grandis används ju flitigt av exempelvis L. speciosus, och P. ovata hade varit en perfekt ersättare för Vinbergssnäckan för de som inte vill tumma på biotopriktigheten!

    Med förhoppning om en givande diskussion, entusiaster emellan
    Sillstryparn
  • odilou
    Användare
    • april 2002
    • 308

    #2
    Sillstryparn, gång på gång tar du upp högintressanta frågor till diskussion! Mycket tråkigt är det då att se, att ingen eller mycket få här på forumet tycks dela ditt brinnande intresse för avancerad tanganyika-akvaristik.
    Nåväl, här kommer glada nyheter(?) för alla biotopentusiaster: i de senaste importerna till Tyskland har levande Neothauma funnits med!! Dessa har dock sålt slut mycket fort och ingen vidare import till Sverige har mig veterligen förekommit. Dock hoppas jag under en kommande resa söderut längre fram i sommar kunna lägga beslag på ett antal. Naturligtvis kommer jag då göra mitt yttersta för att lyckas få dessa att föröka sig!

    Tanganyikahälsningar på er alla!

    Kommentar

    • Tommy K
      Användare
      • maj 2002
      • 309

      #3
      Är det någon av er som möjligen kanske har några foton på de här små kräken? Det skulle vara mycket intressant att se hur de ser ut. Själv använder jag - som de flesta andra, skulle jag tro - vanliga Vinbergssnäckor. Det skulle vara kul med riktiga istället. Har inte ens lyckats hitta tomma Neothaumaskal...

      Hälsningar Tommy K

      Kommentar

      • Micke
        Användare
        • april 2002
        • 9579

        #4
        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

        Kommentar

        • Magnus W
          Användare
          • april 2003
          • 101

          #5
          citat:Ursprungligen skickat av odilou

          Nåväl, här kommer glada nyheter(?) för alla biotopentusiaster: i de senaste importerna till Tyskland har levande Neothauma funnits med!! Dessa har dock sålt slut mycket fort och ingen vidare import till Sverige har mig veterligen förekommit. Dock hoppas jag under en kommande resa söderut längre fram i sommar kunna lägga beslag på ett antal. Naturligtvis kommer jag då göra mitt yttersta för att lyckas få dessa att föröka sig!
          Glada nyheter minsann.
          Levande Neothauma har stått på min önskelista ett tag nu.
          Hoppas du lyckas.

          -- MW

          Kommentar

          • Carl
            NCS Medlem
            • maj 2002
            • 373

            #6
            Låter spännande som attan!
            Själv kommer jagdyka i Tanganyikasjön i höst, kanske skulle man tamed siglite levande snäckor, har inga planer på att fånga fisk eller nåt bara dyka och snorkla, men snäckskal hade jag tänkt att ta hem i alla fall.
            Hoppas nån får tag i levande snäckor och kaan berätta hur det funkar.
            Carl
            www.stockholmsciklidklubb.com

            Kommentar

            • Mike_Noren
              Användare
              • februari 2003
              • 2695

              #7
              citat:Ursprungligen skickat av odilou
              Mycket tråkigt är det då att se, att ingen eller mycket få här på forumet tycks dela ditt brinnande intresse för avancerad tanganyika-akvaristik.
              Nåväl, här kommer glada nyheter(?) för alla biotopentusiaster: i de senaste importerna till Tyskland har levande Neothauma funnits med!!
              Jag har inte skrivit tidigare i tråden, inte av brist på intresse, utan för att jag inte kunnat bidra med något: jag har inte heller sett någonting annat än döda skal av Neothauma.

              Här, vad gäller levande Neothauma, kanske jag kan bidra med något: enligt uppgift på nätet är unga Neothauma detritusätare, och lätta att hålla i akvariet. Problem infinner sig när de blir äldre, för då övergår de till att helt och hållet livnära sig på att filtrera växtplankton ur vattnet - dvs de blir ungefär lika svåra att hålla vid liv som musslor.

              Detta är naturligtvis hörsägen; jag skulle gärna prova några själv, men har ännu inte hittat några levande tanganyika-snäckor i affärerna.

              Carl: dubbelkolla med tullen, men såvitt jag vet finns det inga importbestämmelser för snäckor, dvs jag tror det är helt lagligt att föra in tanganyika-snäckor i Sverige. Om det är lagligt att föra ut dem ur sitt hemområde vet jag dock inte.

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #8
                Så vitt jag kommer ihåg så är det inte lagligt att föra ut levande organismer från Tanzania. Och som Mike skriver, det är inte pga brist på intresse som jag inte brukar skriva i den här typen av trådar, men jag läser dem med intresse.
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • Micke
                  Användare
                  • april 2002
                  • 9579

                  #9
                  När man plockar snäckor i afrikanska sjöar ska man vara medveten om att man utsätter sig för risken att smittas av bilharzia. Bl a Neothauma-snäckan är värddjur för bilharzia (snäckfeber).
                  När jag själv var vid Malawisjön häromåret blev jag bestämmt avrådd från att plocka levande snäckor.



                  Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                  Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                  Kommentar

                  Arbetssätt...