Bra räkmix för happlisar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Henrik Dehlin
    NCS Medlem
    • september 2002
    • 1913

    Bra räkmix för happlisar

    Vad är en bra räkmix för happlisar typ:Blå delfin och electra och sånna happlisar??..
  • fredrikr
    Användare
    • oktober 2002
    • 985

    #2
    Råden varierar något. Ca 50-65% räkor, resten ärter. Sedan behöver man ett bindemedel. Jag tycker två ägg per kg mix blir bra. Sedan häller jag i 10ml Dr Donsbachs MiVi Total Plus (multivitaminmixtur), vilket man kan köpa i valfri häslokostbutik. Den innehåller tokigt många olika vitaminer och mineraler, så att fiskarna inte ska lida brist på något väsentligt.

    Sedan finns det förstås en mängd tillägg man kan göra, som t ex musslor, men de får andra argumentera för. Jag har inte använt något sådant hittills.

    Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
    http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

    Kommentar

    • walle_1
      Användare
      • februari 2003
      • 708

      #3
      Jag använder musslor i min mix och det funkar underbart. Använda extra mycket musslor i den nya mixen igår och fiskarna nästan hoppar ur karet för att få tag på bitarna. Det är helt klart populärare smak än räkor. Jag använder följande i min mix.

      Oskalade räkor
      Torskfilé
      musslor
      äggvita

      Jag har ju köttätande fiskar som du ser och du ska nog köra med ärter istället för torsk.

      Hur är det med mineraler i räkmix? Jod sägs ju vara giftigt för fiskar när man tillsätter salt med jod. Hur är det med andra mineraler t.ex. koppar, järn, zink, selen, jod då man tillsätter det i kosten? ska man vara försiktig med något ämne eller ska man följa särskilda doseringar?


      MVH Martin
      MVH Martin

      http://m1.271.telia.com/~u27102612/

      Kommentar

      • Mike_Noren
        Användare
        • februari 2003
        • 2695

        #4
        citat:Jag använder musslor i min mix
        Frysta hela bläckfiskar är bra också. Kan ibland vara billigare än musslor!

        citat:Hur är det med mineraler i räkmix? Jod sägs ju vara giftigt för fiskar när man tillsätter salt med jod.
        Jag tror fortfarande inte ett ögonblick på att jodid (det som är i salt) är ett dugg giftigt i de koncentrationer som kan bli aktuella. Jag tror att folk blandar ihop jod, som är giftigt, med jodid som är det som finns i salt. Det är ungefär som att blanda ihop klorgas och klorid!

        Faktiskt kan jodid tillochmed vara nyttigt för fisken - svensk mark och vatten är väldigt fattig på jodid, och anledningen till att det tillsätts i salt är för att undvika bristsjukdomen struma, som förr var ganska vanlig.

        citat: Hur är det med andra mineraler t.ex. koppar, järn, zink, selen, jod då man tillsätter det i kosten? ska man vara försiktig med något ämne eller ska man följa särskilda doseringar?
        Vad gäller de halter som finns i de råvaror som tagits upp här behöver man inte oroa sig (förutom möjligen om man har en fiskätare och matar uteslutande med fisk ur östersjön eller nån försurad insjö!).

        Däremot kan det finnas anledning att vara lite försiktig med tillskott, vitamintabletter etc - en del av dem har rätt höga halter av metaller och fettlösliga vitaminer, och kan överdoseras.

        Kommentar

        • walle_1
          Användare
          • februari 2003
          • 708

          #5
          det var mineralerna i vanliga vitamintabletter jag tänkte på? Typ vitamineral? Den innehåller ju också socker och jordnötsolja som jag antar inte är så väldigt bra att stoppa i karet.


          MVH Martin
          MVH Martin

          http://m1.271.telia.com/~u27102612/

          Kommentar

          • Mike_Noren
            Användare
            • februari 2003
            • 2695

            #6
            citat:Ursprungligen skickat av walle_1

            det var mineralerna i vanliga vitamintabletter jag tänkte på? Typ vitamineral? Den innehåller ju också socker och jordnötsolja som jag antar inte är så väldigt bra att stoppa i karet.
            Sockret är inget problem, och jag tror nog inte jordnötsoljan och mineralen är det heller. Jag är mer osäker på de fettlösliga vitaminerna, men där vet jag inte vilka doser som kan vara farliga.

            Rent spontant, mellan tummen och pekfingret, känns det osannolikt att man skulle kunna överdosera med nåt typ vitamineral så länge man använder sitt sunda förnuft. De faktiska halterna i vitaminpiller är väldigt låga - det mesta av pillret är "utfyllnad", t.ex. majsstärkelse.

            Kommentar

            Arbetssätt...