Malawi eller Tanganyika i ett 100 liters akvarium ???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ciklidtok
    Användare
    • september 2008
    • 506

    #16
    Eh ...VA Jag sa vad jag ville ha, och de sa att det var den här Jaha, hur gör jag nu då Blir tvungen att tänka om tror jag, jag vill ju ha kvar dem .....Jag har ju ett akvarium på 300 liter, men där går just nu några CA och SA ciklider på tillväxt ...iofs, jag skulle kunna flytta dem till stora akvariumet, jag tror de skulle klara sig utan att bli ihjälslagen, de är inte så stora de som går där inne just nu.

    Men, skulle de kunna gå i 100 litern ett tag, tills jag har byggt om 300 ???

    Satans jäkla idioter Jag vill ju bara grina
    www.ciklidtok.weebly.com
    *720 liter
    *375 liter
    *300 liter
    *275 liter
    *112 liter

    Kommentar

    • diskus
      NCS Medlem
      • april 2002
      • 276

      #17
      Melanochromis Auratus i en 100 liters....

      ...ett tag... tills någon färgar om och blir "the boss".

      Du vill behålla dom men då kvarstår ju din första fråga dvs ditt 100 liters då?
      Jag skulle byta inom dom mot någon av de mindre Julidochromis-arterna istället för att dribbla med ditt 300 liters!
      Lite diskus, mal & malawi bilder
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=272123

      Kommentar

      • Ciklidtok
        Användare
        • september 2008
        • 506

        #18
        Jag står i valet och kvalet hur jag skall göra. Har pratat med affären, och eftersom de har fått in ny fisk nu idag, så kunde de inte ta tillbaka dessa. Jag fick även beskedet att jag skulle ha läst på lite bättre

        Jag har pratat med min dotter, och hon sa att de kunde flyttas ner i hennes akvarium, så det skall jag göra, men jag kommer inte att handla mer från den affären. Jag skall ta kontakt med min ordinarie handlare, de har stängt den här veckan för inventering, men de kan ta hem rätt sort åt mig när de öppnar igen. De har inte så mycket just Tanganyika hemma, det är ingen åtgång på dem.

        har även kollat runt lite, jag har en kompis som är jättesugen på Mariacikliderna jag har, och de är de enda som kan ställa till det för småttingarna i 300 litern. Funderar på om hon skall få ta dem, så gör jag flytten av de mindre i dagarna, det borde inte bjuda på något större bekymmer, det är samma vattenvärden och temperatur i 720 litern som det är i 300 litern.
        www.ciklidtok.weebly.com
        *720 liter
        *375 liter
        *300 liter
        *275 liter
        *112 liter

        Kommentar

        • 56ovwal
          Användare
          • mars 2004
          • 664

          #19
          Men herregud, "kan inte ta tillbaka"? Har dom sålt M. auratus som J. ornatus ser jag ingen som helst orsak till att du inte ska kunna häva köpet. Vill de sen inte ha tillbaka firrarna av något rent praktiskt skäl att de har fullt eller nåt, får du väl behålla dom som bonus och få motsvarande antal J. ornatus som du ju faktiskt har betalt för.
          "Läst på lite bättre"? Då är det alltså OK att lura dig för att du inte "visste bättre"?
          Härligt med butiker som inte vet vad de säljer :-( Tyvärr inte helt ovanligt...
          Senast redigerad av 56ovwal; 30 oktober 2012, 15:18.
          Pigge
          Bygger ny akvarielokal:
          http://ovwali.blogg.se/
          Uppdaterad:2011-12-23

          Kommentar

          • Ciklidtok
            Användare
            • september 2008
            • 506

            #20
            Ursprungligen postat av 56ovwal
            Men herregud, "kan inte ta tillbaka"? Har dom sålt M. auratus som J. ornatus ser jag ingen som helst orsak till att du inte ska kunna häva köpet. Vill de sen inte ha tillbaka firrarna av något rent praktiskt skäl att de har fullt eller nåt, får du väl behålla dom som bonus och få motsvarande antal J. ornatus som du ju faktiskt har betalt för.
            Härligt med butiker som inte vet vad de säljer :-( Tyvärr inte helt ovanligt...
            Det var så de sa. och eftersom de hävdade att jag skulle ha läst på lite bättre, så lär de inte gå med om att jag behåller dessa som bonus, och får Ornatus i stället Skall jag vara helt ärlig så orkar jag inte ens ta upp den diskutionen med dem ...jag löste problemet med Auratusen, och det är huvudsaken för mig, de kommer inte att fara illa, och de kommer i ett mer storlekslämpligt akvarium.

            Jo, jag vet att det inte är ovanligt att affärena säljer fel fisk, till fel akvarium, men jag har hittils inte råkat ut för det problemet, eftersom jag har kört SA och CA de senaste åren, och de vet jag betydligt mer om, än jag gör med Malawi och Tanganyika. Jag har handlat i den här affären tidigare, men då CA-SA så det har blivit rätt och riktigt. Men jag hade väl hoppats, och jag trodde fakrtiskt att de skulle vara mer kunnig med just dessa, eftersom jag inte är det
            Senast redigerad av Ciklidtok; 30 oktober 2012, 15:31.
            www.ciklidtok.weebly.com
            *720 liter
            *375 liter
            *300 liter
            *275 liter
            *112 liter

            Kommentar

            • Banderad
              Användare
              • februari 2006
              • 3479

              #21
              När du väl få tag i rätt fisk kan det vara så att du får vara riktig snabb om du ska hinna plocka undan de fiskar som inte parar ut. Vissa jullepar jag har haft har slagit ihjäl sina medinvånare över en natt, vissa har nöjt sig med att tränga upp sina forna vänner i hörnen. Det beror lite på vilken storlek man har på karet med. I 375-liter och uppåt har det ibland fungerat med två jullepar av samma art i burken, men i ett så litet kar kan jag nästan lova att det inte kommer att fungera (och att det kan gå riktigt snabbt om man inte är observant). J. ornatus är jättesnygg om du får tag i riktigt gula exemplar. Bedrövligt att affären säljer M. auratus som en julle till dig, och sedan vägrar att ta tillbaka köpet...

              /Jocke

              Kommentar

              • Ciklidtok
                Användare
                • september 2008
                • 506

                #22
                Jo, det är samma fenomen med vissa Syd och Centralamerikaner. Jag får hålla koll helt enkelt
                www.ciklidtok.weebly.com
                *720 liter
                *375 liter
                *300 liter
                *275 liter
                *112 liter

                Kommentar

                • specmats
                  Användare
                  • december 2004
                  • 3060

                  #23
                  extremt oseriös personal
                  Tropheus Duboisi halembe, so
                  Melanochromis Auratus, vf
                  Synodontis Petricola, odlade

                  Akvarie-setup (Salt)

                  Kommentar

                  • Ciklidtok
                    Användare
                    • september 2008
                    • 506

                    #24
                    Ursprungligen postat av specmats
                    extremt oseriös personal
                    Jo, men tyvärr är vissa personal så. Det var dessutom en ny personal ....tror jag, har aldrig sett honom tidigare
                    www.ciklidtok.weebly.com
                    *720 liter
                    *375 liter
                    *300 liter
                    *275 liter
                    *112 liter

                    Kommentar

                    • johho
                      Användare
                      • mars 2007
                      • 1825

                      #25
                      Vad sjukt att de sålde malawiciklid som tanganyika. Hoppas du hittar dina Jullar snart.

                      Kommentar

                      • maltandis
                        Användare
                        • oktober 2003
                        • 1567

                        #26
                        Om de inte får in några J ornatus, får du gärna ta lite Julidochromis marlieri om du har vägarna förbi Södertälje. Jag har ett J ornatuspar som nyligen lekt i ett troffekar, skulle plocka bort dom från troffarna men honan gömde sig. Hanen åkte ner i källaren och honan blev kvar, såg sen att hon hade lite yngel under en sten så hon går fortfarande kvar med sina små.
                        Om den nya medarbetaren klantat sig får väl ägaren/fiskansvarige gå in och ställa allt till rätta igen. Kunden har ju alltid rätt, just i det här fallet fattar jag inte varför du inte får pengarna tillbaka. Tala om hur många kar ni har och säg att det var sista gången ni handlade där om ni inte får upprättelse. 2000 liter vatten som fyllas med fisk
                        Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

                        Kommentar

                        • Ciklidtok
                          Användare
                          • september 2008
                          • 506

                          #27
                          Ursprungligen postat av maltandis
                          Om de inte får in några J ornatus, får du gärna ta lite Julidochromis marlieri om du har vägarna förbi Södertälje. Jag har ett J ornatuspar som nyligen lekt i ett troffekar, skulle plocka bort dom från troffarna men honan gömde sig. Hanen åkte ner i källaren och honan blev kvar, såg sen att hon hade lite yngel under en sten så hon går fortfarande kvar med sina små.
                          Om den nya medarbetaren klantat sig får väl ägaren/fiskansvarige gå in och ställa allt till rätta igen. Kunden har ju alltid rätt, just i det här fallet fattar jag inte varför du inte får pengarna tillbaka. Tala om hur många kar ni har och säg att det var sista gången ni handlade där om ni inte får upprättelse. 2000 liter vatten som fyllas med fisk
                          Jag pratatde med ansvarig (personlachefen) igår. Hon ringde upp mig och bad så hemskt mycket om ursäkt, de kunde tyvärr inte ta in dem just nu, då det var fullt i karen. Men dottern tog Auratusen , och jag fick ett tillgodokvitto

                          Nej jag måste säga att jag blev väldigt paff att det blev så fel, och att de var otrevliga när jag ringde dagen efter , de vet mycket väl vem jag är och de vet hur många kar jag har Och jag har lagt ner en hel del pengar hos dem, även fast jag annars brukar handla det mesta hos en liten lokal handlare inne i stan

                          Jag har tänkt till lite gran kring det här också, Jag har ju ett akvarium på 300 literm där det går några SA/CA på tillväxt, jag funderar om jag skall,bygga om det akbvariumet, när småttingarna har växt till och kan flytta ner i stora. Jag funderar på om jag skall ha Tanganyika i det karet istället. Jag har ju kollat artbeskrivningar och bilder på Tanganyikaciklider, och det finns väldigt mycket trevligt där. Julle och Princessa är jag riktigt sugen på, men det lär ju finnas mer som kan gå med dem ...I ett större akvarium

                          Marlierin var också jättefin, den var väldigt lik Ornatusen, förutom teckningen, synd bara att det är så långt imellan, skulle kunna behöva lite "eye to eye" expertis, om jag nu beslutar att jag skall bygga om 300 litern. Men jag kanske kan få bombardera er med frågor hä på forumet istället Jag har som ingen större erfarenhet av Tanganyikaa, förutom att jag tycket de är snygga och har ett interessant beteende ....Men det kommer jag ju inte långt med :p
                          www.ciklidtok.weebly.com
                          *720 liter
                          *375 liter
                          *300 liter
                          *275 liter
                          *112 liter

                          Kommentar

                          • Wilhelm
                            Användare
                            • april 2002
                            • 9122

                            #28
                            Tips!
                            Köp Back to Nature Guide om Tanganyikaciklider!
                            mvh Wilhelm

                            "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                            www.linkopings-akvarieforening.net/
                            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                            Kommentar

                            • sulan
                              Användare
                              • augusti 2011
                              • 2

                              #29
                              Ursprungligen postat av Ciklidtok
                              Jag pratatde med ansvarig (personlachefen) igår. Hon ringde upp mig och bad så hemskt mycket om ursäkt, de kunde tyvärr inte ta in dem just nu, då det var fullt i karen. Men dottern tog Auratusen , och jag fick ett tillgodokvitto

                              Nej jag måste säga att jag blev väldigt paff att det blev så fel, och att de var otrevliga när jag ringde dagen efter , de vet mycket väl vem jag är och de vet hur många kar jag har Och jag har lagt ner en hel del pengar hos dem, även fast jag annars brukar handla det mesta hos en liten lokal handlare inne i stan
                              Vilken butik...? Råkade nämligen ut för en liknande incident i tisdags..

                              Kommentar

                              • Ciklidtok
                                Användare
                                • september 2008
                                • 506

                                #30
                                Wlhelm: Det har jag faktiskt funderat på att göra Men jag har fortfarande inte bestämt mig riktigt hur jag skall göra. Barnen vill att jag skall göra om det till sällskapsakvarium, med lite andra arter än ciklider. Så jag får se hur det blir

                                Sulan: jag vill inte hänga ut dem här på forumet, men det var en av de större kedjorna.
                                www.ciklidtok.weebly.com
                                *720 liter
                                *375 liter
                                *300 liter
                                *275 liter
                                *112 liter

                                Kommentar

                                Arbetssätt...