Malawi eller Tanganyika i ett 100 liters akvarium ???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ciklidtok
    Användare
    • september 2008
    • 506

    Malawi eller Tanganyika i ett 100 liters akvarium ???

    Nån som vet om man kan ha nån mindre lekgrupp med Malawi eller Tanganyika i ett 100 liters akvarium ?? Pumpen drar 350 L/H vattnet är kristallklart och har ett Ph på 7,5 .....
    Tänkte Auratus eller nån annan mindre variant. 1 eller 2 lekgrupper ??
    www.ciklidtok.weebly.com
    *720 liter
    *375 liter
    *300 liter
    *275 liter
    *112 liter
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Jag tror 200 liter är minimum.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • Ciklidtok
      Användare
      • september 2008
      • 506

      #3
      Ursprungligen postat av DaRe
      Jag tror 200 liter är minimum.
      Det var ju lite synd Då får jag försöka planera om litegrann
      www.ciklidtok.weebly.com
      *720 liter
      *375 liter
      *300 liter
      *275 liter
      *112 liter

      Kommentar

      • Wilhelm
        Användare
        • april 2002
        • 9122

        #4
        100 liter är lagom för ett litet gäng snäcklekare!
        mvh Wilhelm

        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


        www.linkopings-akvarieforening.net/
        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          #5
          Ja, det har du rätt i. Jag tänkte bara Malawi.
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • HåE
            Användare
            • september 2007
            • 1525

            #6
            Jag körde Julidochromis ornatus i ett 110 liters med mycke sten och det funkade riktigt bra. J. transcriptus borde också funka minst lika bra.
            När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

            Kommentar

            • Ciklidtok
              Användare
              • september 2008
              • 506

              #7
              Ursprungligen postat av HåE
              Jag körde Julidochromis ornatus i ett 110 liters med mycke sten och det funkade riktigt bra. J. transcriptus borde också funka minst lika bra.
              Det är ju den jag har fastnat för, men jag trodde den kallades Auratus Men kan jag ha dem i 100 liter, så blir det dem helt klart

              Hur många kan/skall jag ha i mitt akvarium ?? Skall de gå själv eller skall de ha "grannar" ??
              www.ciklidtok.weebly.com
              *720 liter
              *375 liter
              *300 liter
              *275 liter
              *112 liter

              Kommentar

              • HenrikV
                Användare
                • februari 2007
                • 697

                #8
                Finns ju även andra härftiga julidochromisar. Regani är min favorit, men den är nog för stor för ditt kar. Kul med jullar!!!

                Kommentar

                • Ciklidtok
                  Användare
                  • september 2008
                  • 506

                  #9
                  Då var det inhandlat 5 stycken, vet inte könsfördelning dock, det visste inte homn i butiken heller
                  Räcker det med 5 eller skall jag ha fler, eller skall jag ha någon annan art med dem ??
                  www.ciklidtok.weebly.com
                  *720 liter
                  *375 liter
                  *300 liter
                  *275 liter
                  *112 liter

                  Kommentar

                  • Banderad
                    Användare
                    • februari 2006
                    • 3479

                    #10
                    I ett så pass litet kar räcker det med de fem. Förmodlingen kommer det ganska snabbt bli 2 när de väl parar ut. Jag hade nöjt mig med de till att börja med. Det skulle kanske gå med någon snäcklekare som håller sig på samma plats också, men vänta med det... Vilken art blev det förresten?

                    /Jocke

                    Kommentar

                    • Ciklidtok
                      Användare
                      • september 2008
                      • 506

                      #11
                      Ursprungligen postat av Banderad
                      I ett så pass litet kar räcker det med de fem. Förmodlingen kommer det ganska snabbt bli 2 när de väl parar ut. Jag hade nöjt mig med de till att börja med. Det skulle kanske gå med någon snäcklekare som håller sig på samma plats också, men vänta med det... Vilken art blev det förresten?

                      /Jocke
                      Det blev Julidochromis ornatus , som HåE rekomenderade Det var dessutom den enda de hade hemma just nu också, men då hade de desto fler av den. Jag valde ut de 5 som var piggast och tjockast Det fanns några stycken som såg väldigt klen ut, lite insjunken i magen och så, de har förmodligen inte hunnit fram till maten, för akvariumet var proppat med fisk, både julisen och 3 eller om det var 4 andra arter

                      När de parar ut, skall jag plocka undan de andra 3 då, eller kan de gå kvar i samma akvarium utan risk ??

                      Skall försöka knäppa kort på dem sedan, nu är det lite skygga än så länge.
                      www.ciklidtok.weebly.com
                      *720 liter
                      *375 liter
                      *300 liter
                      *275 liter
                      *112 liter

                      Kommentar

                      • Fredrik89
                        Användare
                        • mars 2012
                        • 124

                        #12
                        En del telmatochromisar liknar Julidochromisar och blir inte lika stora, men är nog svårare att få tag på.

                        Kommentar

                        • diskus
                          NCS Medlem
                          • april 2002
                          • 276

                          #13
                          Det kommer bildas ett par...

                          ...och paret kommer sannolikt göra livet surt för de övriga Julllarna, som kan gå kvar men hoppas inte för mycket på att det ska bildas ytterligare ett par på 100 liter.

                          Om paret har en grotta med en "smal" öppning och ett platt tak kommer de leka där inne.
                          På 80 talet när skiffer var hett så byggdes en enkel/ful/funktionell grotta med avkariets kortsida som bakre vägg, två stenar på vilken en skifferplatta lades som tak och framför dessa en skifferplatta till, som "framvägg" med en glipa vid taknock där Jullarna simmade in.

                          Ett jullepar räcker då de kommer bildas generationer av Jullar i burken där äldre syskon hjälper till att ta hand om yngre generationer. Föräldrarna jagar bort de ynglen när det uppnått könsmogen ålder.

                          Ibland kan ett harmoniskt Julle-par börja bråka utan anledning. En del spekulerar i att större vattenbyten kan utlösa detta. Om du bara har Julle-paret i burken så kan det leda till
                          en trist hetsjakt. Såååå när du har fått ett fungerade par kanske några snäckor & snäcklekare i borte delen av akvariet, kan förstärka Jullarnas parsammanhållning och förhindra att de bråkar sinsemellan. Just a thought!

                          Lycka till

                          Björn H
                          Lite diskus, mal & malawi bilder
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=272123

                          Kommentar

                          • Ciklidtok
                            Användare
                            • september 2008
                            • 506

                            #14
                            Ursprungligen postat av diskus
                            ...och paret kommer sannolikt göra livet surt för de övriga Julllarna, som kan gå kvar men hoppas inte för mycket på att det ska bildas ytterligare ett par på 100 liter.

                            Om paret har en grotta med en "smal" öppning och ett platt tak kommer de leka där inne.
                            På 80 talet när skiffer var hett så byggdes en enkel/ful/funktionell grotta med avkariets kortsida som bakre vägg, två stenar på vilken en skifferplatta lades som tak och framför dessa en skifferplatta till, som "framvägg" med en glipa vid taknock där Jullarna simmade in.

                            Ett jullepar räcker då de kommer bildas generationer av Jullar i burken där äldre syskon hjälper till att ta hand om yngre generationer. Föräldrarna jagar bort de ynglen när det uppnått könsmogen ålder.

                            Ibland kan ett harmoniskt Julle-par börja bråka utan anledning. En del spekulerar i att större vattenbyten kan utlösa detta. Om du bara har Julle-paret i burken så kan det leda till
                            en trist hetsjakt. Såååå när du har fått ett fungerade par kanske några snäckor & snäcklekare i borte delen av akvariet, kan förstärka Jullarnas parsammanhållning och förhindra att de bråkar sinsemellan. Just a thought!

                            Lycka till

                            Björn H
                            Då pratar jag med dottern, hon har ett 375 liters akvarium med Malwi/Tanganyika, hon får isf. ta de 3 som blir över om de bildar par. Jag vet ingenting pm Snäcklekare, men kom gärna med tips på vilka som skulle passa med Jullen framöver.

                            Ang grotta, så har jag byggt upp en sån, i ena änden av akvariumet, men den är inte stängd. Jag kanske skall bygga om den lite så det blir en smal trång öppning, istället för öppning tvärs igenom som det är nu ??

                            De vill inte vara stiila en sekund, men jag kllyckades knöppa ett halvbtra foto på två utav dem i varje fall

                            www.ciklidtok.weebly.com
                            *720 liter
                            *375 liter
                            *300 liter
                            *275 liter
                            *112 liter

                            Kommentar

                            • Pierre_N
                              Användare
                              • mars 2004
                              • 772

                              #15
                              Det där är inte Julidochromis ornatus, det är Melanochromis auratus och alltså inte lämplig att ha i ett 100l. De är dessutom en aggressiv art så du behöver ha mer en 5st för att lugna ner gruppen.
                              Senast redigerad av Pierre_N; 30 oktober 2012, 12:17.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...