Frontosor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Henrik Dehlin
    NCS Medlem
    • september 2002
    • 1913

    Frontosor

    Efter att alla mina Troffar dog eller ja det är juh 7-8st kvar men tror inte dom överlever eftersom det nu dött 22st på 6-7dagar så tror jag heller inte dom kommer överleva...Så fundera jag på om jag ska köra med Frontosor där istället eller om jag ska köpa nya troffar.Men om jag skulle ha frontosor hur mpnga är då lagomt att ha i ett 600liters akvarium??..Å sen vore det bra om jag fick lite övrig info av nån som kan med frontosor typ foder,inredning och sånt?..
  • Micke
    Användare
    • april 2002
    • 9579

    #2
    I ett kar på 600-liter kan du ha 6-8 vuxna frontosor. De äter gärna räkmix "spetsad" med lite musslor som aptitretare. Mysis är också ett lämpligt foder för frontosor.
    En artikel om C. frontosa hittar du här;
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • sillstryparn

      #3
      Ang. C. frontosa-foder:

      I naturen äter frontosor nästan uteslutande fisk. Fisk ska, enligt mig, vara huvudfodret i en god Frontosa-diet. Sedan är det ju knappast dåligt att även ge dem räkmix som ett komplement. Isåfall ska mixen till största del innehålla animalier såsom räkor, musslor, fisk etc.

      Kommentar

      • Henrik Dehlin
        NCS Medlem
        • september 2002
        • 1913

        #4
        Aha bra tack för svaren...Bra artikel dessutom!!

        Kommentar

        • Wiiken
          Användare
          • maj 2003
          • 24

          #5
          Har en grupp om 6st individer som mår alldeles utmärkt i mitt 540. Dom är galna i mysis-räkor och räkmix. Mycket trevliga fiskar. Har inga växter i karet. Men nu funderar jag på att konvertera balja till ett rent malawi-kar... Så då finns det 6st Frontosor till salu. Storlek 25cm och neråt 2hanar + 4honor. Om du är intresserad kan du ju höra av dig. wiiken@telia.com
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=73732

          Kommentar

          Arbetssätt...