Snäcklekare i ett 90liters??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jonas E
    Användare
    • februari 2003
    • 2533

    Snäcklekare i ett 90liters??

    Haj
    Jag har bestämt mig för att kasta ut mina scalarer(de växer snart ur akvariumet) och fjärilsciklider och ha snäcklekare i akvariumet, men vilka kan man ha tillsammans??

    Jag hade tänkt mig (till att börja med):
    1+2 n.ocellatus
    1+2 n.stappersi
    självklart kommer grupperna att utökas allteftersom....

    tror ni att de skulle fungera tillsammans??

    Mvh Jonas
    /Jonas
    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus
  • sillstryparn

    #2
    Hej, "Fjärliscikliden"!

    Nej, detta är inte att rekommendera. Normalt håller man en snäckskalslekarart i akvarium av nämnd storlek. Troligtvis kan korsningsrisk även föreligga då de arter du nämner är lika varandra.

    Att, som du skriver, ha en hane och flera honor är en god idé i bägge fallen. Det är det med nästan alla snäcklekande Tanganyika-ciklider.

    Eder
    Sillstryparn

    Kommentar

    • Jonas E
      Användare
      • februari 2003
      • 2533

      #3
      ok, så då skulle man kanske satsa på fler av en art, t.ex 1+3 ocellatus (eller stappersi), kan man ha någon annan art i akvariet, eller det är redan "fullt"

      Mvh Jonas
      /Jonas
      540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

      Kommentar

      • Micke
        Användare
        • april 2002
        • 9579

        #4
        Du kan ha en småväxt Julidochromis-art i akvariet också, t ex J. transcriptus.
        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

        Kommentar

        • Bilbo
          NCS Medlem
          • april 2002
          • 1159

          #5
          Jag har idag i mitt 85 liters 6 st Multifasciatus samt 3 st J. transcriptus, könsfördelningen är 3+3 på Multisarna.
          Detta verkar fungera utmärkt.
          // Magnus Arvidsson

          Kommentar

          • Jonas E
            Användare
            • februari 2003
            • 2533

            #6
            så jag kan ha ett par J.ornatus och 1+2 ocellatus i akvariet?? Har alltid velat ha jullar

            Har ngn av er haft ornatus?? är de ungefär lika lugna som transcriptus??

            länkar till firrarna (fina bilder)
            http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=112 jullen
            http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=115 ocellatusen

            innan ville jag ha j.regani, men den verkar vara alltför agressiv mot snäcklekare (enligt en jag känner som haft l.brevis med j.regani)

            Mvh Jonas, som gärna vill ha jullar!
            /Jonas
            540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

            Kommentar

            • Micke
              Användare
              • april 2002
              • 9579

              #7
              Ja dom har liknande temperament. En annan trevlig "julle" är J. dickfeldi.
              Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

              Kommentar

              • Jonas E
                Användare
                • februari 2003
                • 2533

                #8
                ok, men jag ska bara fixa pengar nu, sen skall jag köpa 1+2 ocellatus och ett par ornatus. Vet någon här om det finns någon affär i skåne som har billiga jullar och snäcklekare, de jag hittat på sandby ciklidhobby kostar 75kr/st, dvs 225kr bara för snäcklekaren (visserligen minus 10% i ncs rabatt) och 60kr/st för jullarna. Då kan man lätt komma upp i 3-400kr bara för fiskarna

                Visserligen är inte jullarna dyra, men snäcklekarna är ändå ganska dyra (vad jag vet).........

                Har ni något tips, skriv ett inlägg!

                Mvh Jonas
                /Jonas
                540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                Kommentar

                • Micke
                  Användare
                  • april 2002
                  • 9579

                  #9
                  Stoby Akvarieaffär utanför Hässleholm brukar ha ett bra sortiment av både snäckskalslekare och jullar.
                  Båda arterna är både lättlekta och produktiva så varför inte försöka med en privatannons här på ciklid.se?
                  Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                  Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                  Kommentar

                  • Jonas E
                    Användare
                    • februari 2003
                    • 2533

                    #10
                    mmm...kanske det, måste fixa pengar först.......... skall sälja av lite saker först, dvs jag gör vad som helst för att få dessa fiskar!........någon som vill köpa min lillbrorsa


                    Ha de så gött! Mvh Jonas , som aldrig i livet skulle sälja sin lillebrorsa .....(vem vet, moahahahahahahha)
                    /Jonas
                    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                    Kommentar

                    Arbetssätt...