Är Lab. Caeruleus "Golden" svaga?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    Är Lab. Caeruleus "Golden" svaga?

    Jag har haft ett antal "Golden" från olika inköpsställen och det gemensamma de alla haft har varit att de är väldigt känsliga och dör efter en stunds tid i akvariet. Det är i storleken 3-4cm som detta händer och det förbryllar mig ganska mycket.

    Jag har näst intill perfekta värden och alla andra Malawis i samma akvarium och i varierande storlekar mår gott. Jag har även lite större "Golden" och de har inga problem alls. Nu har sammanlagt 5st "Golden" dött.

    Det ser ut som om de avmagrar, men jag har sett att alla äter det de skall. Så därför tror jag att just "Golden" tillhör de svagare arterna av Malawi...rätt eller fel uppfattning av mig?
  • Micke
    Användare
    • april 2002
    • 9579

    #2
    Tillsammans med andra mbunas kommer Lab. caeruleus ofta till korta och tynar sakta bort. De fungerar oftast bättre i sällskap av lite lugnare fiskar som t ex Aulonocaror och Utakas.
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #3
      Tack!
      Det visste jag inte och då förstår jag nog varför de mindre strukit med...tyvärr.
      Finns det någon annan art med liknande gula färg som passar bättre tillsammans med Mbunas?
      "Golden" är ju väldigt vacker med sin starka gula färg...

      Kommentar

      • elof
        Användare
        • juni 2002
        • 225

        #4
        ps. saulosi är knallgula över hela kroppen, dock bara honorna, hanarna är blå/mörkblå/svartrandiga och påminner lite om demasoni, en väldigt hetsig, men rolig fisk.

        / Simon
        MVH Simon

        Kommentar

        Arbetssätt...