Snäckskalslekare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Agnes
    Användare
    • juli 2002
    • 106

    Snäckskalslekare

    Jag köpte för två veckor sen 3 st lamprologus ocelatus. Enligt försäljaren skulle det vara 1 hane och 2 honor.
    Men jag undrar om det verkligen stämmer. Jag trodde att honorna skulle hålla små revir runt snäckorna och hanen skulle sköta det yttre försvaret. Men så blev det inte. Den största (hanaen?) har okupperat större delen av akvariet, och så fort han får syn på någon av honorna jagar han bort dem. Är det här ett normalt betende? Är hanen verkligen en hane? Det finns många snäckor i akvariet väl utspridda. Storleken på akvariet ska väl hëller inte vara ngt problem, det är på 45 l.

  • Micke
    Användare
    • april 2002
    • 9579

    #2
    L. ocellatus tillhör en av de aggressivare snäckskalslekande arterna. Hanarna håller revir på upp till en radie av 30 cm, då blir det inte mycket plats över för anda hanar i ett litet akvarie runt 50 liter. Min erfarenhet av denna art är att det är svårt att hålla mer än en hane i akvarier under 100-liter.
    En bra artikel om L. ocellatus hittar du här;
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • sillstryparn

      #3
      Till N. Ocellatus känns ett akvarium på 50 liter i väl minsta laget. Jag tycker nog inte att man ska ha ett under hundra liter, egentligen. Men det kan funka. Min grupp på en hane och två honor funkade bra först när jag flyttade från 100 liter, och då gick de själva, till ett Tanganyika-sällskapsakvarium på 600 liter. N. Ocellatus reviret är i skrivande stund cirka 100 cm långt med hanen i mitten och honorna 20 till 50 centimeter ifrån honom på vardera sida. En annan gång hade jag ett par i 25 liter, och det var inte så mycket bråk, men ingen lek.

      quote:Enligt försäljaren skulle det vara 1 hane och 2 honor.
      Men jag undrar om det verkligen stämmer. Jag trodde att honorna skulle hålla små revir runt snäckorna och hanen skulle sköta det yttre försvaret. Men så blev det inte. Den största (hanaen?) har okupperat större delen av akvariet, och
      Detta är helt normalt, oavsett om det är honor eller hanar vi talar om. Det är, som Michael skriver, en av de mer agressiva snäckskalslekarna. Om det däremot är två hanar i akvariet så har jag uppfattat det som att den största hanen vanligtvis väljer att bråka med den andra, vilket gör att honorna får vara lite mer ifred. Eftersom N. Occelatus i naturen ofta lever där det inte finns så mycket snäckor gör detta att de är väldigt måna om sitt revir och gör allt för att få stanna vid sin snäcka(biter varandra i huvudet tex).

      Sillstryparn

      Kommentar

      • Agnes
        Användare
        • juli 2002
        • 106

        #4
        Jag trodde de kunde bo i akvarium från 25 l. och uppåt. Borde jag byta snäcklekare? Mot någon mindre aggresiv.
        Finns det inga andra lösningar?

        Kommentar

        Arbetssätt...