Val av grus/sand i Tropheuskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rob
    Användare
    • april 2003
    • 143

    Val av grus/sand i Tropheuskar

    Ska inreda mitt 600liters Tropheuskar men jag kan inte bestämma mig för vad jag ska ha för grus/sand? Har fått massa finkornig engelsk sjösten av en kompis men jag har hela tiden varit inne på den finaste rådasanden. Nu är jag kluven över vad jag ska ha för grus/sand. Vilken är bäst??
    "Bättre sent än aldrig" []
  • Henrik Dehlin
    NCS Medlem
    • september 2002
    • 1913

    #2
    Vet inte vad du menar med "bäst" Men jag har finaste råda sanden i mitt tropheus kar å jag tycker det är mkt snyggare än grus...Så ta det du tycker är snyggast...=)

    Kommentar

    • Rob
      Användare
      • april 2003
      • 143

      #3
      Bäst menar jag med både utseendemässigt och funktionsmässigt. Den engelska sjöstenen är kanske mer fördelaktig för kalkhalten men rådan är snyggare men innehåller ingen kalk som höjer PH:t. Fast jag har fått tips om att man kan fylla nylonstrumpor med kalk och sedan gräva ner det i sanden. Tror faktiskt att jag köper rådan.
      "Bättre sent än aldrig" []

      Kommentar

      • Henrik Dehlin
        NCS Medlem
        • september 2002
        • 1913

        #4
        Aha du mena så =D...Jag tycker råda är snyggare men lite jobbigare att göra rent jämfört med Engelsk sjösten...Aha att man lägger den under sanden har jag aldrig hört men att man har i ytterfilter vet jag...eller har kalksten som inredning...Å sen är råda sanden hälften så dyr om man köper den i en bygghandel istället för i akvarieaffärn...

        Kommentar

        • David Johansson
          Användare
          • april 2002
          • 581

          #5
          Det är lätt att bli rådvill vid val av sand/grus, det finns ju ett ganska stort utbud av material och kornstorlek. Sedan kanske man tvingas välja mellan vad som är snyggast, mest praktiskt eller naturligast.

          Jag har provat lite olika material i mina Tropheus-kar inklusive Råda och Engelsk sjösten. Som du nämner har sjöstenen den fördel att den kalkar, vilket Rådan inte gör. Snyggast är ju en smaksak och enligt mitt tycke lutar det år sjösten eller kanske hellre korallsand. Naturligast blir nog Rådan eller att plocka sand själv i någon närbelägen insjö.

          Min favorit är korallsand 3-5 mm, den anser jag vara mest praktisk och snyggast, tyvärr är den också minst naturlig och helt omöjlig för Tropheusarna att gräva och böka i. Rådans finaste sand tycker jag inte speciellt mycket om i Tropheusakvarium, då är det bättre med hemplockad. Sjöstenen i den mindre grovleken tycker jag istället är ett bra mellanting.

          Men i slutändan handlar det nog mest om tycke och smak och att väga för- och nackdelar mot varandra.
          David

          Kommentar

          • Bilbo
            NCS Medlem
            • april 2002
            • 1159

            #6
            Jag kan rekommendera Biltemas Blästersand, som jag provat i mitt kar med multisar. Storleken är 0.2-0.7 mm, och det bästa av allt: Priset 49.90 för 25 kg.
            Färgen är lite ljust "gulbrun", men det gula försvinner nog om man har lysrör istället för glödlampor som jag har.
            // Magnus Arvidsson

            Kommentar

            • Ante
              Användare
              • november 2002
              • 571

              #7
              jag har Brogrårds sand 0,4-0,8 mm. och den tycker jag funkar bra eftersom dom gärna tar en nypa sand i munnen och silar ut matrester.
              Det verkar vara ett naturligt beteende hos troffar och det går ju inte med grus.

              Kommentar

              Arbetssätt...