"Nybörjare" söker hjälp.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Olivaw
    Användare
    • juli 2012
    • 115

    "Nybörjare" söker hjälp.

    Hej!
    En snabb presentation; 43 åring boende utanför Kungsbacka. Villa, barn osv. Har varit akvarist från och till så lite grann har jag koll på gällande vatten, filter, ljus. Absolut ingen expert men hyggligt självgående
    Till saken; jag skulle inreda ett 100 liters till ett växtakvarium men när jag och min 10 åriga dotter var klara så vart det ett kar med ett rejält stenrös och några få Vallisneria.. Alltså vääldigt långt från växtakvarie. Då gick mina tankar till ciklider, något jag som okunnig på dessa fiskar automatiskt tänker när jag ser ett akvarie utan växter (vilket säkert är helt fel).
    Jag har haft ciklider förr,då i ett 175L,det gick bra men jag känner nu att jag gärna vill ha mer på fötterna om vad jag skall ha för ciklider i detta kar.. Och jag är inte riktigt bekväm med att gå på zooaffärers rekommendationer..
    Data om akvariet:
    100 liter, innerfilter Eheim 150-300L/timme. Ph 8,5 i kranen.
    Karet är tomt på djur just nu.
    Vilka (om några) ciklider kan man ha? 10 åringen vill såklart ha mycket färger om möjligt.. Malar som passar till?
    Det blev ett väldans långt inlägg, hoppas jag inte tråkar ut er med min okunnighet...
  • Wilhelm
    Användare
    • april 2002
    • 9122

    #2
    Hej Olivaw och välkommen till detta formidabla forum, där du får alla dina frågor besvarade!
    Jag skulle kanske satsa på dvärgciklider. Eller kanske julidochromisar av någon art. De är vackra.
    Du kommer nog att få en massa förslag här!
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #3
      Välkommen hit, du har hittat rätt

      Låter som ett perfekt upplägg för Apistogrammas.

      Kolla lite här:
      Apistogramma släktet

      Eller för inspiration i denna tråd:
      Apistogramma tråden

      eller denna tråd:
      helkarsbildstråden
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • Erik Österlund
        Användare
        • januari 2005
        • 3788

        #4
        Hej och välkommen.

        Malawiciklider är färgglada men de kräver större akvarium så dom kan vi sortera bort.

        Tanganyikaciklider finns en hel del arter som skulle passa i er burk, inte så många av dom som är färggranna men det tar de ofta igen på att de har intressant beteende istället.

        Sydamerika, många småciklider som går att ha ihop med tetror och andra mer "sällskapsakvarium-fiskar" om man säger så.

        Bara att välja och vraka, ni kommer nog ganska snart upptäcka att det blir svårt att välja vad ni ska ha

        Kommentar

        • Ciklid_Martin
          Användare
          • maj 2011
          • 136

          #5
          Då får jag slå ett slag för västafrikanska ciklider.
          Klicka här
          sigpic

          Kommentar

          • cf.akvarielagret
            Användare
            • april 2002
            • 5028

            #6
            Jag tycker palettciklider eller sebraciklider samt tigerbarber
            jag är Ateist
            men Gud talade till mig
            Gud är stor
            jag frågade hur stor ? inget svar
            han kanske behövde låna toaletten

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • september 2009
              • 22831

              #7
              Sebraciklider går ju faktiskt. De är häftiga. Men med ett par är det rätt fullt
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • Olivaw
                Användare
                • juli 2012
                • 115

                #8
                Man får tacka för all er input, tur att ni finns för en rookie på ciklider.
                Det verkar som att jag får sitta och kolla igenom ert artregister då..Lär ju ta en stund, Tanganyika är väl det jag är mest nyfiken på men vem vet vart det slutar.
                Var i en zooaffär igår och hittade P. Demasoni. Det var ytterst när att jag köpte dem, det skulle inte vara några problem.. Men jag avstod och när jag läste på om arten så verkade den ju inte vara lämplig för mitt lilla akvarie alls.. Precis därför jag inte litar på affärer längre..

                Kommentar

                • jackchen

                  #9
                  General speaking,this kind of topic is quite good for us to discuss together.

                  Kommentar

                  • Pabbe
                    NCS Medlem
                    • september 2006
                    • 1805

                    #10
                    Med ph 8,5 ur kranen skulle jag satsa på de mindre arterna från tanganyika. Julidochromis som Wilhelm föreslår är vackra och intressanta med sin familjebildning. Säkert uppskattas de av en 10-åring också; Julidochromis ornatus med sin svartgula mönsterteckning ser nästan lite ut som från en tecknad fantasivärld eller något.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...