Malawi, Tanganyika eller Victoria akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fredrik89
    Användare
    • mars 2012
    • 124

    Malawi, Tanganyika eller Victoria akvarium?

    Funderar på att starta ett nytt akvarium i samband med att jag flyttar hemifrån, någon av Afrikas stora sjöar blir det förmodligen Jag är mest inne på Tanganyika men jag skulle vilja veta lite mera om för och nackdelarna med dom andra sjöarna. När vi ändå är inne på ämnet är det någon som har erfaren het med någon av de andra sjöarna? Albertsjön, Edwardsjön och Kivusjön.
  • Banderad
    Användare
    • februari 2006
    • 3479

    #2
    Vilken typ av fiskar är du sugen på? I Tanganyikasjön finns det fiskar med många olika lekbeteenden (Snäckskalslekande småciklider, munruvare av olika typer, "vanliga" substratlekare m.m.). Vad det gäller Malawi och Victoria är det nästan uteslutande munruvare. Många Tanganyikaarter (Neolamprologus, Julidochromis m.fl.) tar ett fast revir som de håller mot andra fiskar, Malawi och Victoria rör sig ofta fritt över karet ganska mycket (i frivattnet), även om hanar oftar tar ett lekrevir. I regel har Malawiciklider mest färg, men mellan Victoria och Malawi tycker jag Victoria är häftigare (finns jättefina Victoria med). Tillgängligheten är dock mycket större vad det gäller Malawiciklider.

    Jag hade valt Tanganyika först alla dagar i veckan, Victoria kommer sedan som en god tvåa och hjälplöst sist Malawi. Men det är som sagt jag; du kanske har helt andra preferenser vad du vill se hos en fisk.

    Hur som helst, lycka till med ditt kar och följ gärna upp med bilder och mer info vad du väljer

    /Jocke

    Kommentar

    • Banderad
      Användare
      • februari 2006
      • 3479

      #3
      Innan jag nu blir argt attackerad av Malawifolket ska jag bara tillägga att det jag skrev ovan är grova generaliseringar Jag har ett Malawikar på jobbet som jag är jättenöjd med (Golden, demasoni och rödzebror). Där emot har jag inga Malawisar hemma längre, men det kommer väl någon gång i framtiden igen

      /Jocke

      Kommentar

      • Wilhelm
        Användare
        • april 2002
        • 9122

        #4
        Hej o välkommen till detta formidabla forum!
        Du kommer säkert att få en massa tips från Tanganyika- Malawi- Victorianördar.
        Jag skulle satsa på Tanganyika, men inte troffar! Malawi är inte fel det heller, och det finns många snygga firrar i den sjön! Ett svårt val om man bara har ett akvarium. I Stockholm finns ju några affärer där du kan studera de olika fiskarna och du kanske har kompisar som har fisk från de olika sjöarna där du kan få lite aptit!
        mvh Wilhelm

        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


        www.linkopings-akvarieforening.net/
        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

        Kommentar

        • johho
          Användare
          • mars 2007
          • 1825

          #5
          Välkommen till forumet. Ditt val kommer också bero lite på hur stort akvarium du tänker dig? Finns Tanganyika som får plats i mycket små baljor, medans Malawi grund kan behöva ett större akvarium.

          Jag gillar själv Tanganyika bättre än Malawi, men just nu har jag SA. Men det är för att jag inte får plats med de Tanganyika jag vill ha i mitt lilla akvarium. Tanganyika har mer varierat beteende vilket jag uppskattar. Färgerna är dock svåra att hitta, men uppskattar man annat, som form och beteende så är det fisken för dig.

          Kommentar

          • Fredrik89
            Användare
            • mars 2012
            • 124

            #6
            Tanganyika substansruvare är det jag är inne på mest, Tanganyika har ett ganska begränsat urval av fisk men prinsessor och apelsinciklider brukar finnas. Akvariets storlek är för tillfället ganska flexibelt då jag planerar att köpa ett nytt i samband med flytten.

            Kommentar

            • specmats
              Användare
              • december 2004
              • 3060

              #7
              prinsessan eller Neolamprologus brichardi är en klassiker och det med rätta för den är en extremt bra akvariefisk både i utseende och lilla maxstorlek däremot är den ganska aggresiv mot andra arter, det finns en mängd olika spännande tanganyika att favorisera men personligen skulle det nog bli Malawi och då Mbunas som en stor grupp Melanochromis auratus , snygga enkla och roliga, men man bör liksom så många andra arter ha dom i stort antal. Lycka till
              Senast redigerad av specmats; 27 juni 2012, 17:40.
              Tropheus Duboisi halembe, so
              Melanochromis Auratus, vf
              Synodontis Petricola, odlade

              Akvarie-setup (Salt)

              Kommentar

              • Erik Österlund
                Användare
                • januari 2005
                • 3788

                #8
                Det som blir lite tråkigt (och tjatigt) är att (nästan) alla relaterar till mbuna när de tänker på malawi. Det finns galet många andra arter som har helt annat både utseende och beteende än mbuna. kolla tex på copadichromis eller aulonocara, lethrinops listan kan göras lång. Jag gillar ju malawi iofs men jag har provat annat också. Jag har alltid malawi och i slutänden så är det ändå det som jag tycker bäst om.

                Köp stor burk direkt så kan du välja vad du vill sen!

                Och välkommen hit, ser fram emot en tråd om din nya burk sen oavsett vad du väljer för firrar.

                Kommentar

                • specmats
                  Användare
                  • december 2004
                  • 3060

                  #9
                  personligen är malawi bara Mbunas, Mbunas och återigen Mbunas och så har det alltid varit och förmodligen vara Tanganyika innebär Tropheus och Xenotilapia.
                  Tropheus Duboisi halembe, so
                  Melanochromis Auratus, vf
                  Synodontis Petricola, odlade

                  Akvarie-setup (Salt)

                  Kommentar

                  • endymion

                    #10
                    Från Kivusjön finns det i princip ingen fisk eftersom det var krig där i typ 20 år. Edward och Georgesjöarna finns det ibland någon enstaka art att få tag på.

                    Funderar du på Victoriaciklider kan du just nu köpa Haplochromis sp. "blue obliquidens" och Paralabidochromis sp. "rockkribensis" båda med fångstplatsen Makobe ifrån grossisten Akvarieteknik. Så de går att beställa hem till de flesta zooaffärer. Dessutom är de svenskodlade
                    Senast redigerad av Gäst; 28 juni 2012, 14:15.

                    Kommentar

                    • nicson
                      Användare
                      • januari 2010
                      • 639

                      #11
                      Jag skulle slå ett slag för Astatotilapia nubila (som jag aldrig haft). Som du kan se i artregistret förekommer den inte bara i Victoriasjön. Snygg fisk...har sett den i ngn zooaffär och den varväl inte riktigt i klass med Albins fotomodell i artregistret men det är ju inte ovanligt i affären.

                      Kommentar

                      • Fredrik89
                        Användare
                        • mars 2012
                        • 124

                        #12
                        Jag skulle nog också vilja ha en pilnäbb och några synodontis. Tanganyika värkar bäst vad det gäller dessa arter men hur är det ställt med dom andra sjöarna?

                        Kommentar

                        • Fredrik89
                          Användare
                          • mars 2012
                          • 124

                          #13
                          Det blev blev 112L tangayika med 6st Neolamprologus leleupi .

                          Kommentar

                          • DaRe
                            NCS Medlem
                            • september 2009
                            • 22831

                            #14
                            De är verkligen makalöst vackra.
                            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                            ///David
                            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                            Kommentar

                            Arbetssätt...