Visste ni detta om T.otostigma?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Carl
    NCS Medlem
    • maj 2002
    • 374

    Visste ni detta om T.otostigma?

    Jag har ett stort par Triglachromis otostigma i en 840-l-burk tillsammans med lite annat.
    I förrgår lekte dom för andra gången, första gången vart det inget alls efter bara nån dag. Igår tittade jag och såg att honan inte hade något i munnen och mitt hopp försvann... men så tittade jag på hannen och visst hade han rommen i munnen plötsligt! I morse var äggen hos honan igen, men jag har kollat flera gången under dagen och det byter och till slut fick jag se med egna ögon när dom flyttade äggen mellan sig! Fantastiskt!

    Är det alltid så här? Jag som anser mig vara Tanganyikafreak av det värre slaget har inte hört talas om detta, nog för att jag vet att dom är biparentala munruvare, men att dom byter flera gånger /dag? ... Kul om nån har samma eller annan erfarenhet.

    /Carl
    Senast redigerad av Carl; 17 juni 2012, 19:23.
    www.stockholmsciklidklubb.com
  • Suma
    Användare
    • januari 2011
    • 606

    #2
    Som du skriver: Fantastiskt...Kan du inte försöka filma?
    Var har du fått tag på de gynnarna?
    -------------------
    Mats

    Kommentar

    • cichlids4fun
      NCS Medlem
      • april 2002
      • 3111

      #3
      Ursprungligen postat av Carl
      Jag har ett stort par Triglachromis otostigma i en 840-l-burk tillsammans med lite annat.
      I förrgår lekte dom för andra gången, första gången vart det inget alls efter bara nån dag. Igår tittade jag och såg att honan inte hade något i munnen och mitt hopp försvann... men så tittade jag på hannen och vissta hade han rommen i munnen plötsligt! I morse var äggen hos honan igen, men jag har kollat flera gången under dagen och det byter och till slut fick jag se med egna ögon när dom flyttade äggen mellan sig! Fantastiskt!

      Är det alltid så här? Jag som anser mig vara Tanganyikafreak av det värre slaget har inte hört talas om detta... Kul om nån har samma eller annan erfarenhet.

      /Carl
      coolt att du lyckats se det

      jo de är Biparentala munruvare har dock aldrig sett flytten själv, har ju flertalet xenotilapier oxå men har inte lyckats se växlandet där heller
      Mvh
      Peter

      don´t drink water-fish ..... in it!

      Kommentar

      • Carl
        NCS Medlem
        • maj 2002
        • 374

        #4
        Jo att dom är birarentala visste man ju redan, men att dom börjar flytta äggen mellan sig redan första dagarna trodde jag inte. Dom flesta andra biparentala från Tanganyikasjön brukar väl ta halva tiden var, byta en gång på mitten bara.
        /Carl
        Senast redigerad av Carl; 17 juni 2012, 19:50.
        www.stockholmsciklidklubb.com

        Kommentar

        • Mikael W
          NCS Medlem
          • augusti 2002
          • 8596

          #5
          Jepp. Jukka Järvi odlade dem på 70-talet och berättade att de turas om att ruva.
          mvh
          Mikael W
          (NCS-medlem sedan 1981)

          Kommentar

          • Carl
            NCS Medlem
            • maj 2002
            • 374

            #6
            Tack Mikael!
            Kul att höra, men kan ju tro att nåt är på tok annars.
            /Carl
            www.stockholmsciklidklubb.com

            Kommentar

            • Anders i Askim
              NCS Medlem
              • februari 2008
              • 1032

              #7
              Kul med nya upplevelser när man tror att man har läget under kontroll.
              Lycka till med tugget.
              Ge gärna mer feed back på vad som sker.
              Mvh Anders
              Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

              Kommentar

              • endymion

                #8
                Jag kommer att tänka på när det gick Spathodus marlieri i min lokal och de ska bara vara maternala munruvare men dessa två som gick i lokalen bytte ägg.
                Hej alla tangayika fantaster. Johan aka herjer, som jag delar lokal med har ett par Spathodus Marlieri. Enligt all fakta jag kan hitta på exempelvis fishbase och zoopet, ska munruvningen enbart skötas av honan hos denna hästnosart. Men hos hans par har hanen gått och tuggat fr.o.m dag 14. Idag tömde jag hanen i en yngelkasse

                Kommentar

                • Mikael W
                  NCS Medlem
                  • augusti 2002
                  • 8596

                  #9
                  Menar du att dina S. marlieri bytte ofta? Annars brukar väl eretmodinerna byta bara en gång (honan ruvar halva tiden, därefter hannen resten). Medan t.ex. fjärilarna (och då otostigman) byter ofta.
                  mvh
                  Mikael W
                  (NCS-medlem sedan 1981)

                  Kommentar

                  • endymion

                    #10
                    Ursprungligen postat av Mikael W
                    Menar du att dina S. marlieri bytte ofta? Annars brukar väl eretmodinerna byta bara en gång (honan ruvar halva tiden, därefter hannen resten). Medan t.ex. fjärilarna (och då otostigman) byter ofta.
                    Nej de bytte en gång vad jag vet, men de ska ju enligt vetenskapen inte byta alls.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...