Hjälp snabbt snälla!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Henrik Dehlin
    NCS Medlem
    • september 2002
    • 1913

    Hjälp snabbt snälla!

    Det är nått fel i mitt tropheus kar!!..1 efter 1 dör...Igår dog en på kvällen sen idag när jag vakna var 1 till död + att en simmarkonstigt uppe i ena hörnet exakt som den första gjorde...Jag har aldrig haft nått preoblem med dom förut och undrar vad jag ska göra!!??....


    /HeNke Óò
  • Mike_Noren
    Användare
    • februari 2003
    • 2695

    #2
    citat:
    Det är nått fel i mitt tropheus kar!!..1 efter 1 dör...Igår dog en på kvällen sen idag när jag vakna var 1 till död + att en simmarkonstigt uppe i ena hörnet exakt som den första gjorde...Jag har aldrig haft nått preoblem med dom förut och undrar vad jag ska göra!!??....
    * Jag utgår ifrån att du har gett dem lämpligt foder? Tropheus är algätare och sägs kunna få tarmproblem om de bara får vanlig fiskmat.
    * Jag utgår ifrån att du kollat så att det inte är så att fisken dödar varandra? Tropheus är fruktansvärt aggressiva mot varandra, och börjar man med för få fiskar slutar det med att man har EN fisk.

    Jag kan berätta vad jag skulle göra om jag var du:

    1) Gör ett vattenbyte. Detta för att undanröja möjligheten att du har dåligt vatten (lågt syre, högt nitrit). Om fisken inte piggnar till inom några timmar, gå till 2.
    2) Titta noga på fisken, och försök se _exakt_ vad det är för symptom. Gå sen igenom följande siters listor på fisksjukdomar, och se vad det är du kan tänkas ha. Var särskilt uppmärksam på 'dropsy' (bukvattensot) och 'fish tuberculosis' (fisktuberkulos). Följ råden siterna ger för behandling.





    Kommentar

    • Henrik Dehlin
      NCS Medlem
      • september 2002
      • 1913

      #3
      Tack för hjälpen mike!
      Jag ger dom bra foder ja...Och dom slår heller inte ihjäl varandra dom är faktikst inte så aggresiva som alla säger att dom ska vara...Iaf inte mina...Okey jag ska göra ett vattenbyte om en halvtimme typ men lite syrre är det absolut inte för jag har ett ytterfilter med utblås genom strilrör + största project pumpen..Nitrit och alla andra värden är bra..Jag suger alltid upp matrester efter matning med eftersom jag byter 3-4hinkar om dagen + 50%vattenbyte 1gång i veckan...

      /HeNke Óò

      Kommentar

      • Henrik Dehlin
        NCS Medlem
        • september 2002
        • 1913

        #4
        Gjorde igår ett stort vattenbyte och efter det såg allt bra ut men idag när jag vakna hade ännu 1 till dött...Nu har sammanlagt 3hästnosar och 4Troffar dött =((

        /HeNke Óò

        Kommentar

        • Henrik Dehlin
          NCS Medlem
          • september 2002
          • 1913

          #5
          Nu var 2 till döda blir snart tokig å slänger ut dom 20 som är kvar på gräsmattan så slipper jag plocka upp 2-3 döda om dagen!!..=((

          /HeNke Óò

          Kommentar

          • Henrik Dehlin
            NCS Medlem
            • september 2002
            • 1913

            #6
            Prova nu med att mata dom men det gick heller inge bra alla utom 2-3st matvägra totalt...Annars brukar dom dyka på maten!!...Å allt brukar vara borta på 10sek...Nån är helt knepigt iaf men vad ??hmm...

            /HeNke Óò

            Kommentar

            • kilova
              Användare
              • april 2002
              • 327

              #7
              Hur länge har du haft troffarna + hur länge har karet varit igång...
              mvh kim

              Mvh Kim http://w1.456.telia.com/~u45606478/Tropheus.Kim.htm
              Tropheus moori golden kazumba F1
              Tropheus dubosi F1
              Tropheus Chaitica F1
              Tropheus red chimba F1
              Tropheus black pemba F1
              Tropheus moori white limespot (Mwerazi) VF
              Tropheus moori bärnsten F1
              Tropheus moori kejsare
              Mvh Kim

              Kommentar

              • Henrik Dehlin
                NCS Medlem
                • september 2002
                • 1913

                #8
                Ca 6månader har jag haft dom...

                /HeNke Óò

                Kommentar

                • peter
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 161

                  #9
                  har fiskarna typ fiskelina till avföring har de fiskar som dött varit
                  uppsvällda i magen det låter som det skulle kunna vara bukvattensot
                  då är det medicin typ flagyl eller emtrylvet som gäller i vissa fall kan aquaferan gå men det har jag själv ingen erfarenhet av hoppas det ordnar sig/peter

                  Kommentar

                  • walle_1
                    Användare
                    • februari 2003
                    • 708

                    #10
                    Har själv en liknande sjuka i mitt kar. Med den skillnaden att en fisk är drabbad och den dör inte. Misstänkte bukvattensot jag men efter flera dagar så åt den om jag petade maten framför honom, det borde den inte göra om det är bukvatten. Jag medicinerar med Sera baktopur direct jag. Tabletter som man slänger i karet. Jag körde den sjukar fisken i ett externt intensivbad först. Sedan drog jag ur hela akvariet. Det du bör tänka på om du kör med den här medicinen är att du ska köra ytterfiltret i en hink medan du medicinerar, eftersom medicinen är så stark att alla goda bakterier dör också.

                    Den är faktiskt så stark att de friska fiskarna har blivit alldeles sega och aptitlösa. Medicineringen är dock färdig idag så jag ska göra ett stort vattenbyte, filtrera genom kol och sedan stoppa i ytterfiltret igen. Då ska jag nog få dom att piggna till.

                    Den sjuka fisken är dock helt klart bättre av medicineringen. Det sägs att man inte ska medcinera i onödan, vilket iofs är rätt. Men i ditt fall krävs nog en medicinering så fort som möjligt om du ska klara dina fiskar. Det är ju billigare med medicin än att köpa nya fiskar.

                    Zoohandlarn rekommenderade sera baktopur direct (tabletter) och sera baktopur (medel). Alltså att blanda båda för bästa effekt. Vet inte om det är sant jag, jag körde iaf bara med tabletter vilket fungerade. Du bör nog inte köra med bara medlet eftersom det är mer mot yttre sjukdomar tror jag. Du verkar ha en inre sjukdom, då är tablettformen bättre.

                    Hoppas du blev nå klokare.


                    MVH Martin

                    MVH Martin

                    http://m1.271.telia.com/~u27102612/

                    Kommentar

                    • walle_1
                      Användare
                      • februari 2003
                      • 708

                      #11
                      Du ska givetvis ha pumphuvudet kvar i karet. Du måste ha stark cirkulation på vattnet. Co2 anläggningar ska stängas av och vattnet ska helst genomluftas. Antar at co2 försämrar medicinens effekt om det finns för mycket av det. Testa även att höja tempen till 27-28 och salta vattnet med 1/2 dl per hundra liter.

                      Vidare tror jag att problemet ligger i att du byter vatten för ofta. Inget kar mår bra av att störas varje dag. 50% per vekca är mycket nog och nästan för mycket det. Man brukar säga ungefär 30% ska bytas per vecka fr att inte störa processerna i karet.

                      Hur stort kar har du?


                      MVH Martin

                      MVH Martin

                      http://m1.271.telia.com/~u27102612/

                      Kommentar

                      • Henrik Dehlin
                        NCS Medlem
                        • september 2002
                        • 1913

                        #12
                        Jag har ett 600 liters...Å jag har slutat med små vatten bytena nu...Men jag väntar lite med medicneringen..Eftersom det nu inte dött nån fisk sen igår vid 3tiden så kanske är det bra snart igen får se imorn....

                        /HeNke Óò

                        Kommentar

                        • Robbe
                          Användare
                          • februari 2003
                          • 527

                          #13
                          Hur har det gått??Fler som dött eller?

                          Kommentar

                          • Henrik Dehlin
                            NCS Medlem
                            • september 2002
                            • 1913

                            #14
                            Hej!!..
                            Tyvärr har jag nu bara ca 10kvar av 30 st =((..Medicenera aldrig..
                            Visste juh heller inte vad jag skulle medicenera emot för fiskar såg helt friska ut sen när jag kolla en timme senare så var 2-3 st döda..
                            Detta kändes värkligen jätte tråkigt för det är bland dom snyggaste å roligaste fiskar jag haft...Men jag får väll ta nya tag.

                            Kommentar

                            • EGE
                              Användare
                              • november 2003
                              • 1

                              #15
                              Jag har en fråga i samma ämne. Misstänker bukvattensot. Har skaffat FLAGYL 400 mg. Jag har läst 1 tablett per 25 liter vatten. Men vilken styrka på tabletten ??? Finns 200 mg och 400 mg.
                              GO

                              Kommentar

                              Arbetssätt...