Matning av Tropheus....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MrGadget
    Användare
    • april 2002
    • 74

    Matning av Tropheus....

    Är ett intressant kapitel i min balja. Serverar en nypa flingfoder(OSI Spirulina) till frukost och har ni sett ett stim blåhaj i sin beryktade "feeding frenzy" så kommer det i närheten av hur mina Dubbar bär sig åt.

    För att inte tala om kvällsmålet, räkmix... Får nästan släcka ner och ta skydd bakom en filt för att komma fram till baljan oattackerad.

    Mina hästnosar har svårt att hävda sig i kampen och blir allt magrare, trots matning i omgångar och på olika platser i karet.

    Dubbarna är inte helt främmande för att ta sig en bit av mig under vattenbyte och bottenstädning heller, halva flocken skavde på min arm i lördags.

    Får de tillräckligt tro?

    /J


    Beauty is in the eye of the beer holder!
    "First they ignore you, then they laugh at you, then they'll fight you and then you'll win -- M.Gandhi"
    http://mrgadget.esmartguy.com
  • peter
    Användare
    • augusti 2002
    • 161

    #2
    en regel att mat tropheus har många att mata en mun med räkmix om dagen inte mer.om man anväder den regeln kan man tina mixen och smula sönder den något, så det far runt mindre bitar i akvariet (pumpen fixar det ) då blir det jämnare fördelning per fisk och alla har chans att få mat./peter

    Kommentar

    • Ante
      Användare
      • november 2002
      • 571

      #3
      det är samma hos mig, jag har 15 st. VF Kachese och matar bara med räkmix och dom hoppar upp ur vattnet i hörnet där jag matar dom och sedan står dom hela högen mot botten och kivas om maten så det blir en grop i sanden när dom ätit färdigt.

      Peter: ang. vad man skall mata med så får man nog nästan lika många svar som antalet personer man frågar, många menar att allt annat än räkmix resulterar i bukvattensot och andra tvärt om...
      jag ger det fryst men delar upp totala mängden i flera bitar så att ingen blir utan.

      Kommentar

      Arbetssätt...