ID på detta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tiqtaq
    Användare
    • november 2008
    • 22

    ID på detta?

    Någon som vet vad detta kan vara?

    Ursäkta bilden, svårt att ta någon bättre bild på dem då karet de går i är väldigt inrett och mörkt. :/
  • Mike_Noren
    Användare
    • februari 2003
    • 2695

    #2
    Den såg bra konstig ut du. Fler (och gärna lite större) bilder skulle uppskattas. Hur stora är de?

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #3
      Ursprungligen postat av tiqtaq
      Någon som vet vad detta kan vara?

      Ursäkta bilden, svårt att ta någon bättre bild på dem då karet de går i är väldigt inrett och mörkt. :/
      Ser spännande ut i alla fall.
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • Mikael W
        NCS Medlem
        • augusti 2002
        • 8596

        #4
        Caquetaia kraussii ?
        mvh
        Mikael W
        (NCS-medlem sedan 1981)

        Kommentar

        • Mikael W
          NCS Medlem
          • augusti 2002
          • 8596

          #5
          Nja, kanske mer Petenia splendida ?
          mvh
          Mikael W
          (NCS-medlem sedan 1981)

          Kommentar

          • RobinH
            Användare
            • augusti 2008
            • 2150

            #6
            Ursprungligen postat av Mikael W
            Nja, kanske mer Petenia splendida ?
            Nä det är det inte, jag tror inte ens att det är en ciklid!
            Men jag vill gärna se fler foto.
            CA

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • september 2009
              • 22831

              #7
              Ursprungligen postat av Mikael W
              Den tanken slog mig också.
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • Lizardking
                Användare
                • december 2007
                • 79

                #8
                Kanske en riktig longshot, men den påminner lite grann om en dimidiochromis comprecissiceps hona i kroppsformen.

                Kommentar

                • Erik Åhlander
                  Användare
                  • september 2006
                  • 796

                  #9
                  Fascinerande! Jag var också först inne på Petenia / Caquetaia / Parachromis. Sedan Boulengerella / Tilapia / Hemichromis. Robins förslag att det inte är en cichlid får man ju ta på allvar, men vadå? Siniperca / Coreoperca / Lutjanus fuscescens / Lepomis är de enda i sötvatten som jag kan komma på som erinrar det minsta. Och saltvatten antar jag att vi kan stryka. Nej! Jag hittar inget som passar.

                  Det är en icke utfärgad fisk, vilket är lurigt. Foton föreställer oftast utfärgad fisk. Hur ser t ex en vettskrämd ungfisk av Paratilapia ut?

                  Rygg- och stjärtfenan ser ut som en cichlids. Analfenan gör det inte riktigt. Det vita kan vara bara en färgteckning, men är det bara en eller två strålar, så är det ingen cichlid. Tvärbandningen ser speciell ut. Munnen antyder fiskätare, men kroppen ser lite kompakt ut till det huvudet. Kan det vara något ryggradsfel på den fotograferade fisken?

                  Dimidiochromis har underbett, och det har inte den här fisken.

                  Får vi några ledtrådar om varifrån fisken kommer. Det ser ju inte ut som något man råkar köpa i en vanlig zoo-butik.

                  Kommentar

                  • aejohansson
                    Användare
                    • maj 2011
                    • 432

                    #10
                    Den är såld som en Lates nilactus så troligen kommer de från afrika iaf, men det är långt ifrån säkert

                    Kommentar

                    • Mr.Fish
                      Användare
                      • maj 2004
                      • 1403

                      #11
                      Ingen aning om vad det kan vara för art. MEN en nilaborre är det inte. Presis som Erik nämnde. Har den en Ciklid-ryggfena. Inte en 2-delad, som Nilaborre har. ;-)

                      Kommentar

                      • Mike_Noren
                        Användare
                        • februari 2003
                        • 2695

                        #12
                        Fler bilder vore som sagt bra. Jag har en misstanke, men vill se fler (och större) bilder innan jag säger något.

                        Kommentar

                        • Lizardking
                          Användare
                          • december 2007
                          • 79

                          #13
                          Siniperca scherzeri

                          Kommentar

                          • Erik Åhlander
                            Användare
                            • september 2006
                            • 796

                            #14
                            Ursprungligen postat av Mike_Noren
                            Fler bilder vore som sagt bra. Jag har en misstanke, men vill se fler (och större) bilder innan jag säger något.
                            Fegis! Jag tror nu på någon i Percichthyidae. Det finns runt 35 arter. Alla komponenter i bilden: det vita i analfenan, strecket genom ögat, antydan till svart fläck på spetsen av gällocket, tvärbandning, allmän kroppsform och form på fenorna, speciellt ryggfenan. Tyvärr hittar jag inte någon art som har allt det här på en gång.

                            I akvariesammanhang är ju alla dessa extremt sällsynta. Coreoperca som ligger bra till som förstahandsval är ju delvis kallvattensfisk - i vart fall inte tropisk. Arter från Sydkina och Vietnam har ju störst chans att leta sig hit. Nordkorea minst sannolikt... Någon art från Australien tror jag inte riktigt på.

                            En till bild, tom en lika dålig ur en något annorlunda vinkel skulle underlätta!

                            Kommentar

                            • Ola Svensson
                              Användare
                              • april 2002
                              • 14633

                              #15
                              Ursprungligen postat av aejohansson
                              Den är såld som en Lates nilactus så troligen kommer de från afrika iaf, men det är långt ifrån säkert
                              Nilabborre, Lates niloticus var det första jag tänkte på (eller snarare en Lates av något slag), men på bilden verkar ryggfenan vara "fel". Tittar man mer noggrant kan den kanske vara tvådelad (inte två ryggfenor) som på nilabborren - de främre strålarna kan vara nedfällda och ge intryck av en hel ryggfena). Hur ser ryggfenan ut?
                              Senast redigerad av Ola Svensson; 24 april 2012, 11:17.
                              Med vänliga hälsningar

                              Ola

                              Kommentar

                              Arbetssätt...