odla ciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #16
    Härligt svar Ola,
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • Alifisk
      Användare
      • februari 2012
      • 21

      #17
      hur mycket brukar palettciklid kosta? så jag inte köper för dyr i affären.

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #18
        Ursprungligen postat av Alifisk
        hur mycket brukar palettciklid kosta? så jag inte köper för dyr i affären.
        Är de dyra beror det oftast på att de har känd fångstlokal. Det kan vara värt de extra pengarna då ynglen är lättare att sälja (men då måste du komma ihåg lokalen!)

        De kan kosta mellan 35 och 100 kronor styck gissar jag, men då du om du är noga bara behöver köpa två så blir inte skilnaden så stor. Fokusera på att det ska vara fina djur. Skilnaden i kvalitet kan vara stor nämligen. Jag föreslår att du köper vanlig palett Pelvicachromis pulcher . De andra arterna är svårare och med krav på specialpreparerat vatten (mjukt surt), vissa som Pelvicachromis humilis är mycket svårare. De är dessutom dyrare och du lär inte köpa dem av misstag.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • Alifisk
          Användare
          • februari 2012
          • 21

          #19
          vad menar du med lokal?

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #20
            Ursprungligen postat av Alifisk
            vad menar du med lokal?
            Lokalen där fisken fångas.

            Jag vet inte riktigt vilka som finns i handeln men Nigeria red är inte helt ovanlig. Det handlar alltså om att det står ett namn efter det vetenskapliga namnet och ibland även en beskrivning som red = röd. Detta förklarar varför ett par kostar 300 kronor och inte 100.

            Jag ser att anton Lamboj skriver detta i sin artikel http://www.ciklid.org/artikelarkiv/c...201003&lopnr=2 (Man måste vara medlem för att läsa den)

            "P. pulcher torde vara den art inom hela gruppen som är lättast att hålla och odla. För de flesta färgvarianterna passar hårt och mjukt vatten lika bra. Fiskar ur ”gamla” akvariestammar är härvid extremt tåliga. Vildformer (till exempel varianten ”Ndonga” från Kamerun) kan däremot ställa högre anspråk och kräver vatten som är både mjukt och svagt surt."
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • Alifisk
              Användare
              • februari 2012
              • 21

              #21
              Vilken sort är denna ? http://m.youtube.com/index?desktop_u...?v=kCesXp2i4mU
              Är det den som är nigiria red?
              Ska jag köpa helst nigiria red?

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #22
                Ursprungligen postat av Alifisk
                Vilken sort är denna ? http://m.youtube.com/index?desktop_u...?v=kCesXp2i4mU
                Är det den som är nigiria red?
                Ska jag köpa helst nigiria red?
                Du måste ha länkat fel.

                Jag tycker att du ska köpa de fiskar du hittar (om de är fina), men om det står något efter namnet Pelvicachromis pulcher , bla bla så kommer de att vara dyrare (kanske något känsligare) men i gengäld är ynglen lättare att sälja.
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • Rooster
                  NCS Medlem
                  • november 2009
                  • 473

                  #23
                  har iofs pga platsbrist inte hållit några stora ciklider men av de arter jag haft är faktiskt den vanliga paletten P. pulcher min favoritciklid! I say go for Pelvicachromis!

                  Kommentar

                  • Alifisk
                    Användare
                    • februari 2012
                    • 21

                    #24
                    jag ska åka till malmö imorgon vet ni någon ställe där jag kan köpa?
                    Kankse arkenzoo, zoo ab eller akvarie piraten vet ni någon annan ställe?

                    Kommentar

                    • chas
                      Användare
                      • augusti 2009
                      • 304

                      #25
                      Kör till akvarietjänst så hittar du vad du vill ha till ett bra pris
                      http://naistick.wix.com/photo

                      Kommentar

                      • Alifisk
                        Användare
                        • februari 2012
                        • 21

                        #26
                        Finns det någon annan affär? akvarie tjänsten säljer lite för dyrt jag skulle också köpa en ancistrus hona.

                        Kommentar

                        • Alifisk
                          Användare
                          • februari 2012
                          • 21

                          #27
                          jag har varit i alla ställen som jag skrev plus akvarie tjänsten men de hade bara små paletter eller så hade dem inte paletter jag tror att jag köper här ifrån (kristianstad)

                          Kommentar

                          • Alifisk
                            Användare
                            • februari 2012
                            • 21

                            #28
                            i kristianstad så säljer dem bara små paletter som man inte kan se att det är en hona eller hane var kan jag köpa paletter då?

                            Kommentar

                            Arbetssätt...