odla ciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alifisk
    Användare
    • februari 2012
    • 21

    odla ciklider

    Hej

    Jag vill odla ciklider och vet inte vilken sort jag ska välja . jag vill ha en sort som är lätt odlade och färg glada tyckte palettciklider är bra men vet inte om de är lätt lekta. Jag har haft fjärilciklider men dem är känsliga onch dog efter en vecka. Jag vill ha lätt lekt sort för jag har inte så bra tålamod
    16
    palettciklid
    75,00%
    12
    annan sort
    31,25%
    5

    Omröstningen har löpt ut.

  • Gäst

    #2
    jag tycker zebra ciklid är fina, honan är smått röd/orange på magen också, men kanske lite tråkigt med vit/svart jämfört med palletter

    i brossans kar gräver dem och lägger ägg hela tiden, vi får bygga igen det för vi inte vill ha yngel.ngn gång har vi låtit det vara för de är ju bra mat till de övriga, ex venustus

    Kommentar

    • Alifisk
      Användare
      • februari 2012
      • 21

      #3
      Den är för stor

      jag tycker att den cikliden du skrev om blir för stor jag vill ha en sort som inte blir stora t.ex max 7-10

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #4
        palett är helkul och duktigt på att sköta sina yngel. Det finns ju en del varianter i släktet som kanske kan vara spännande och kul alternativ iofs:
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • Alifisk
          Användare
          • februari 2012
          • 21

          #5
          Är palettciklider lätt lekta,vad ska man göra så dem leker med en gång?

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #6
            Tja, de vill nog komma till rätta men liten grupp gott om gömställen och täta vattenbyten mes lite kallare vatten bidrar.

            Tålamod är nog bra också.
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #7
              Ursprungligen postat av Alifisk
              Är palettciklider lätt lekta,vad ska man göra så dem leker med en gång?
              De är lättlekta. Har du en hona och en hane kommer de att leka. En grotta i form av en halv kokosnöt älskar de.

              Se till att ynglen har gott om plats och får ordentligt med mat annars kommer du inte att kunna sälja dem. Om du köper dyrare fiskar från ett känt område är de lättare att sälja. Ett problem med palettciklider är att pH påverkar vilket kön de får vilket gör att man ofta får många fler av det ena könet.

              Här finns lite artiklar du kan läsa



              Den här kan bara medlemmar i NCS läsa http://213.180.95.58/artikelarkiv/cb...201003&lopnr=2

              Men gör en sökning i artikelarkivet. Där finns massor http://213.180.95.58/artikelarkiv/cb...lla_nummer.php
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • Alifisk
                Användare
                • februari 2012
                • 21

                #8
                Kan palettciklider leva med scalare i 100L akvarium?
                om dem inte passar ihop är det bättre att jag skaffar Kakadua ciklid?
                Är Kakadua ciklid lätt lekta?
                Finns det någon annan ciklid art jag kan odla som kan leva med scalare i 100L akvarium ifall palettciklider och kakadua ciklider inte kan leva med scalare i 100L akvarium ?

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • september 2009
                  • 22831

                  #9
                  De kan nog leva ihop då paletterna är väldigt tåliga men egentligan ska scalara ha lite surt pH och paletter högre pH. Sedan tror jag ett 100 liters i allmänhet är för litet för scalare, men det hänger lite på hur högt akvarium du har.

                  Kakaduaciklider vet jag inte hur lätt deleker men Apistogramma överhuvudtaget anses som väsentligt svårare och många får problem med att hanen jagar ihjäl honan eller vice versa. Inte den enklaste cikliden att ha med andra ord. Dock lever de i mer liknande typ av vatten, lägre pH.

                  Har du scalare så trivs de med lugna fiskar och då bör du inte ha någon större art, jag skulle tro att paletter är utmärkta partners med scalarer.
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • Alifisk
                    Användare
                    • februari 2012
                    • 21

                    #10
                    Ursprungligen postat av DaRe
                    De kan nog leva ihop då paletterna är väldigt tåliga men egentligan ska scalara ha lite surt pH och paletter högre pH. Sedan tror jag ett 100 liters i allmänhet är för litet för scalare, men det hänger lite på hur högt akvarium du har.

                    Kakaduaciklider vet jag inte hur lätt deleker men Apistogramma överhuvudtaget anses som väsentligt svårare och många får problem med att hanen jagar ihjäl honan eller vice versa. Inte den enklaste cikliden att ha med andra ord. Dock lever de i mer liknande typ av vatten, lägre pH.

                    Har du scalare så trivs de med lugna fiskar och då bör du inte ha någon större art, jag skulle tro att paletter är utmärkta partners med scalarer.

                    tack för svaret du hjälpte mig mycket ,ska vänta till något 15-20 mars tills jag köper för att jag då har pengar. så jag ska läsa mer om dem och hur man får dem till att leka. jag har också guppy,pakistanbotior,ancistrus i karet skulle de störa paletterna från parning/Att leka??

                    Kommentar

                    • nicson
                      Användare
                      • januari 2010
                      • 639

                      #11
                      Mata med djupfryst mysis så får du dem i lekkondition snabbt. Paletterna är ganska tuffa o kan nog hålla undan de fiskar du har. Leker guppiesarna?

                      Kommentar

                      • Alifisk
                        Användare
                        • februari 2012
                        • 21

                        #12
                        De lekte innan och jag lyckades rädda de flesta yngel genom att lägga hon i yngel kasse men de har inte lekt under de senaste halvåret. jag har bara 3guppy nu hade fler innan men de dog. har en hane och två honor,


                        Ni som har röstat på att jag ska köpa en annan sort fisk vilken fisk ska jag köpa då?
                        Senast redigerad av Alifisk; 26 februari 2012, 17:49. Anledning: skulle lägga till något

                        Kommentar

                        • Alifisk
                          Användare
                          • februari 2012
                          • 21

                          #13
                          Hur väljer jag fiskarna?

                          Jag undrar om jag ska till djur affären och ska köpa , hur ska jag välja hur ska fiskarna beete sig? kan ge mig tips på hur jag ska välja?

                          Kommentar

                          • DaRe
                            NCS Medlem
                            • september 2009
                            • 22831

                            #14
                            De kan nog hjälpa dig i affären. De är inte så kinkiga med partners så vilken hane och vilken hona som helst går nog bra.
                            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                            ///David
                            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                            Kommentar

                            • Ola Svensson
                              Användare
                              • april 2002
                              • 14633

                              #15
                              Ursprungligen postat av Alifisk
                              Jag undrar om jag ska till djur affären och ska köpa , hur ska jag välja hur ska fiskarna beete sig? kan ge mig tips på hur jag ska välja?
                              Du har två överlägsna alternativ. Antingen väljer du ett redan utparat par i affären. Titta på bilder så att du vet hur de ser ut och hur de uppvaktar. Håller en utfärgad hane och hona ihop och uppvaktar varandra har de parat ut.

                              Alternativ två är att du väljer en utfärgad hona i en affär och en fin hane i en annan. En utfärgad hona är mer eller mindre oemotståndlig för en hane.

                              Om du känner någon med erfarenhet av paletter är det enklast att ta med sig denna till affären.

                              Problemet är att de kommer vara syskon i alternativ 1. Forskning har faktiskt visat att syskon åtminstone från vildfångade Pelvicachromis taeniatus får högre överlevnad än ickesyskon om de får ta hand om ungarna. Detta för att paret är mer harmoniskt. Forskning har också visat att ickesyskon har högre överlevnad om ynglen föds upp artificiellt. Detta för att inavel ökar dödligheten. Får "fisken själv välja" väljer de faktiskt att para ihop sig med ett syskon.
                              Senast redigerad av Ola Svensson; 28 februari 2012, 17:55.
                              Med vänliga hälsningar

                              Ola

                              Kommentar

                              Arbetssätt...