Drömakvariet på plats...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MrGadget
    Användare
    • april 2002
    • 74

    Drömakvariet på plats...


    Äntligen!

    Efter två månaders slit med bänk, inredning, pumpar, filter, sand & sten fick jag för två veckor sedan ner de första fiskarna, 2 par E.Cyanostictus. De har simmat runt, mkt försiktigt i akvariet fram tills igår då jag äntligen fick mina T.Duboisi levererade efter lång väntan. Vilken syn det var att koppa in 20 st bleka och förskrämda 3-5 cm stora yngel och upptäcka att de återfick sin nomala färg, samt tog för sig rejält av utrymmet i akvariet på en gång.

    Stort tack till alla som svarat på mina frågor här på forumet, till Kent på Nol's Ciklidhobby och Julietta på Kungsbacka Zoologiska för att ni hjälpte till att förverkliga en 20-år gammal dröm om ett Tanganyika-akvarium.

    Återfallsakvaristen Johan


    Beauty is in the eye of the beer holder!
    "First they ignore you, then they laugh at you, then they'll fight you and then you'll win -- M.Gandhi"
    http://mrgadget.esmartguy.com
  • Micke
    Användare
    • april 2002
    • 9579

    #2
    Hej Johan
    Det skulle vara kul att få veta lite mer om ditt drömakvarie. Hur stort är det? Hur har du inrett det? Ska du har fler arter i karet? Har dubbarna funnit sig tillrätta?


    Mvh Michael Persson
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • MrGadget
      Användare
      • april 2002
      • 74

      #3
      Lite mer info...

      Akvariet är ett 375-liters, med en BTN Tanganyika-bakgrund, korallsand, lava & kalkstensgrottor och lite växter. Filtrering sköts av Eheim med ett ytter och ett innerfilter(2128 Thermo & 2252 m diffusor)

      Troffarna verkar trivas då de "stimmar runt" och betar på bakgrund, stenar, växter, glas mm och leker i utblåset från kraftpaketet, de äter spirulinaflingor med god aptit. Hästnosarna får vara på alerten om de skall få någon mat trots att de är dubbelt så stora.
      Flingorna hinner inte sjunka... Skall varva flingor & räkmix så småningom.

      Har inte i dagsläget tänkt att utöka med fler arter, då jag tänkte att jag skulle få lite koll på dessa två först. Dessutom är det "fullt" antalsmässigt i denna balja, så fler arter innebär ett nytt akvarium och en större lägenhet...

      Funderar på att skriva en artikel till Ciklidbladet om en återfallsakvarists vedermödor...

      Beauty is in the eye of the beer holder!
      "First they ignore you, then they laugh at you, then they'll fight you and then you'll win -- M.Gandhi"
      http://mrgadget.esmartguy.com

      Kommentar

      • Micke
        Användare
        • april 2002
        • 9579

        #4
        Jag ser fram emot din artikel!


        Mvh Michael Persson
        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

        Kommentar

        Arbetssätt...