Mera Rödzebra-tugg

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anders
    Användare
    • april 2002
    • 42

    Mera Rödzebra-tugg

    Jag är nybörjare och står inför ett litet problem, som visserligen är angenämt.
    I min stora burk, 375 liter, går nu två av mina rödzebror och tuggar samtidigt. Sannolikt har de lekt med bara någon dags mellanrum.
    Jag har bara ett spottkar på 16 liter som jag nu tänkte använda för första gången, och jag får inte köpa ett till. Och jag vill helst inte skaka honorna.
    Kan jag ha bägge honorna att samsas i spottkaret?
    Kan jag kompromissa och skaka en och låta den andra gå ihop med hennes yngel?
    Eller hur ska jag ska göra?

    Med vänliga undringar
    Anders

    Anders
  • Daniel
    Användare
    • april 2002
    • 156

    #2
    Skaffa ett större yngelakvarier ! kan bli problematiskt med två tuggande honor som skall spotta i ett så litet akvarie.

    Har du gott om gömställen i ditt befintliga akvarie kan du låta dem spotta i det ! Alla överlever sannolikt inte, men en del kan klara sig bra om du har gott om gömställen.

    Jag höll på mycket förr med att blaska fram o tillbaka med tuggande honor men har slutat med det funkar lika bra, pga. att jag har en hel del lavasten som både bildar grottor och små håligheter finns på de flesta stenarna. Jag låter dem gå kvar å låter det naturliga ha sin gång. Men det är klart, om du vill odla eller ha kvar alla yngel så rekommenderar jag att du tar över honan till ett annat akvarie.
    Dock större än 16Liter

    MVH
    Daniel

    Kommentar

    • Therese
      Användare
      • april 2002
      • 196

      #3