Mera Rödzebra-tugg

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anders
    Användare
    • april 2002
    • 42

    Mera Rödzebra-tugg

    Jag är nybörjare och står inför ett litet problem, som visserligen är angenämt.
    I min stora burk, 375 liter, går nu två av mina rödzebror och tuggar samtidigt. Sannolikt har de lekt med bara någon dags mellanrum.
    Jag har bara ett spottkar på 16 liter som jag nu tänkte använda för första gången, och jag får inte köpa ett till. Och jag vill helst inte skaka honorna.
    Kan jag ha bägge honorna att samsas i spottkaret?
    Kan jag kompromissa och skaka en och låta den andra gå ihop med hennes yngel?
    Eller hur ska jag ska göra?

    Med vänliga undringar
    Anders

    Anders
  • Daniel
    Användare
    • april 2002
    • 156

    #2
    Skaffa ett större yngelakvarier ! kan bli problematiskt med två tuggande honor som skall spotta i ett så litet akvarie.

    Har du gott om gömställen i ditt befintliga akvarie kan du låta dem spotta i det ! Alla överlever sannolikt inte, men en del kan klara sig bra om du har gott om gömställen.

    Jag höll på mycket förr med att blaska fram o tillbaka med tuggande honor men har slutat med det funkar lika bra, pga. att jag har en hel del lavasten som både bildar grottor och små håligheter finns på de flesta stenarna. Jag låter dem gå kvar å låter det naturliga ha sin gång. Men det är klart, om du vill odla eller ha kvar alla yngel så rekommenderar jag att du tar över honan till ett annat akvarie.
    Dock större än 16Liter

    MVH
    Daniel

    Kommentar

    • Therese
      Användare
      • april 2002
      • 196

      #3
      Köp ett större spott akvarium. Dels blir det mer vatten som gör att ynglen växerfortare. OM du köper ett akvarium på 50-100l så kan du dela upp det i två halvor och låta honorna spotta i varsin halva. (använd en skiljevägg som släpper igenom vatten. När dom sedan har spottat och du flyttat ur mammorna tar du bort väggen och har alla yngel tilsammans.
      mvh Therese

      Kommentar

      • Ps.Daniel

        #4
        Han skriver att han inte kan köpa ett större!

        DANIEL

        Kommentar

        • Therese
          Användare
          • april 2002
          • 196

          #5
          I så fall kanske man ska överväga att inte spara yngelen överhuvutaget. 16l är för litet för ca 40yngel sorry to say it.


          Kommentar

          • demasoni
            Användare
            • april 2002
            • 163

            #6
            Hej!
            Du kan bygga en bur av tjock ståltråd och fint nät. Sen hänger u den på akvariets insida. Då blir det samma vatten värden och det behövs inge nya akvarien!
            Jag har själv byggt en sådan bur där jag har ny/skadad fisk!
            OBS du kan nog inte ha kvar alla yngel där i tills de blir stora.
            MVH Filip

            tropheus chimba
            Fuelleborni Katale

            Kommentar

            • Anders
              Användare
              • april 2002
              • 42

              #7
              Tack för tipsen.
              Min tanke var att dra upp något tiotal yngel till kanske 3 cm, så att en mindre andel än tidigare blir mat åt mina ahli på direkten. Detta i kombination med nya "skravel" med gott om gömställen.
              Så det är ju ingen storskalig odling jag tänkte ge mig på.
              Är ett 16-liters ändå för litet om jag väljer att bara låta en hona spotta där?
              Nätbur har jag inte tänkt på, har aldrig sett någon. Hur bygger man en sådan?
              mvh

              Anders

              Anders

              Kommentar

              Arbetssätt...