Ciklidfarm i Israel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • chas
    Användare
    • augusti 2009
    • 304

    Ciklidfarm i Israel


    Ser seriöst ut! Massa intressanta fiskar. tex Simochromis babaulti
    http://naistick.wix.com/photo
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Simochromis babaulti har vi ägare till här på forumet se om det odlas så kanske det går att sprida...
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • Erik Åhlander
      Användare
      • september 2006
      • 796

      #3
      Hade varit mer spännande med någon endemisk israelisk cichlid...

      Kommentar

      • Mike_Noren
        Användare
        • februari 2003
        • 2695

        #4
        Ursprungligen postat av Erik Åhlander
        Hade varit mer spännande med någon endemisk israelisk cichlid...
        Kunde inte sagt det bättre själv. Mellanöstern har fortfarande två eller tre endemiska ciklidarter (lika många har redan utrotats pga diverse dränerings- och konstbevattningsprojekt och utplanteringar av tilapia) och det går inte ens att hitta foton på levande exemplar.

        Till det kommer en hel räcka endemiska fiskar som inte är ciklider, och förutom att de alla hotas av vattenbrist, moskitfisk, och tilapia så får de dessutom tampas med märkliga hot som t.ex. en religiös knäppgrupp som anser sig ha order från gud att gräva om alla naturliga källor i landet och plantera in guldfisk.

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • maj 2005
          • 4642

          #5
          Ursprungligen postat av Mike_Noren
          ...så får de dessutom tampas med märkliga hot som t.ex. en religiös knäppgrupp som anser sig ha order från gud att gräva om alla naturliga källor i landet och plantera in guldfisk.
          Jösses. Det där var nog det sjukaste hot jag hört kring fisk. Knäppgökar var ordet.
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          • Anna Österman
            Användare
            • mars 2006
            • 282

            #6
            Ursprungligen postat av PatrikMalmo
            Jösses. Det där var nog det sjukaste hot jag hört kring fisk. Knäppgökar var ordet.
            Jag tar mig för pannan...

            Det vore ju en klar intressant idé att odla dessa endemiska israeliska ciklider. Det vore ett bevarande-projekt värt namnet.
            Fiskar är vänner-inte mat!

            Kommentar

            • Mike_Noren
              Användare
              • februari 2003
              • 2695

              #7
              Jag vill inte racka ner på ciklidfarmen, den ser väldigt välplanerad och välskött ut. Om nån har kontakter med dem så tipsa dem om att det nog kan finnas intresse i europa för Astatotilapia flavijosephi och Tristramella simonis (det är tydigen bara de kvar nu, enligt IUCN).

              Kommentar

              • Erik Åhlander
                Användare
                • september 2006
                • 796

                #8
                Tristramellan blir nog lite i största laget (men klart spännande), men astatotilapian borde var lämplig och är lite mer temperaturtolerant om man av någon anledning vill hålla lite lägre temperatur några månader (jämfört med de afrikanska släktingarna).

                Kommentar

                • Mike_Noren
                  Användare
                  • februari 2003
                  • 2695

                  #9
                  Ursprungligen postat av Erik Åhlander
                  Tristramellan blir nog lite i största laget (men klart spännande).
                  Jo, enligt fishbase blir den 25 centimeter så den blev nog aldrig nån volymfisk i hobbyn, men samma människor som håller madagaskarciklider vore nog intresserade av att bevara den.

                  Inom parentes verkar all fisk i sjön hotad. Dels håller Genesaret (Kinneret, Tiberias) på att torka ut pga överuttag av vatten för bevattning, dels har man tydligen använt destruktiva fiskemetoder.

                  Över huvud taget verkar miljön eftersatt och dåligt undersökt i Israel, vilket förvånar mig.

                  Kommentar

                  • Mike_Noren
                    Användare
                    • februari 2003
                    • 2695

                    #10
                    Har fått svar ifrån fiskfarmen. De säger att Astatotilapia flavijosephi är fridlyst, och att Tristramella simonis redan är utdöd. Jag tror de blandar ihop T. simonis med T. intermedia, men ska se om jag kan hitta nån info.

                    Kommentar

                    • Ola Svensson
                      Användare
                      • april 2002
                      • 14633

                      #11
                      Vi har en artikel översatt och klar om flaviijosephi som kommer i något framtida nummer av Ciklidbladet. Greg Stevens som också tagit fotona i artregistret har skrivit den http://www.ciklid.org/artregister/ar...art.php?ID=405
                      Med vänliga hälsningar

                      Ola

                      Kommentar

                      • oaken
                        Användare
                        • januari 2008
                        • 269

                        #12
                        Grymt. Ska bli spännande läsning!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...