Sjukdom! Tips!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • macson
    Användare
    • april 2003
    • 133

    Sjukdom! Tips!

    Hejsan!
    Jag har fått en sjukdom på min malawiciklider.
    Symptomen är att dem ligger nere vid botten och är allmänt sega, och efter 1-2 dygn avlider dem. Jag har fått ett medel av en polare som hette Aquamor, ett gult pulver. Jag hällde i medlet och och tog ur filtren i mina pumpar. Efter tre dar sa min polare att man skulle göra vattenbyte och lägga i filtrena igen. Fiskarna ser ut att hittils mått bra efter hälso-kuren, men jag kom på att jag inte gjort rent filtrena sen jag lyfte ur dem ur vattnet när fiskarna var sjuka. Kan fiskarna få sjukdomen igen genom filtret? Och vad är det för sjukdom? Samt, kan jag köpa nya fiskar nu några dygn efter vattenbytet och att fiskarna har blivit friska igen?

    Tacksam för alla tips! =)

    /Markus

  • mikro
    Användare
    • november 2002
    • 666

    #2
    Det kan inte vara så att det är syrebrist i vattnet? Har sett det några gånger, och då har fiskarna legat nere på botten och "flämtat". Har du mycket cirkulation på vattenytan?

    /Mikael
    /Mikael

    Kommentar

    • macson
      Användare
      • april 2003
      • 133

      #3
      hej mikael!
      nja, det är väl lite si och så med syretillförseln....
      jag har nu nyligen satt i två pumpar som rör om i ytan.
      räcker det?

      Jag är dock tveksam om det är syrebrist, men det kan ju vara det.
      snackade med folk i affärn och med polare, dem trodde det var någon for av sot. Hoppas det är som du tror!

      /markus

      Kommentar

      • robber
        Användare
        • september 2002
        • 87

        #4
        Om det räcker att röra om ytan beror mycket på hur stort kar du har, och hur många fiskar du har och vilken typ av fiskar det är.

        Jag har ett 540 liters kar med två 1000 l/h pumpar vid ytan och en 1000 l/h i ett av hörnen på halva akvariets höjd och för mig har detta räckt som syresättning till mina Malawi, men vad jag har förstått av diskutionerna här i forumet så är tydligen andra fiskar mer och mindre känsliga.

        Jag hade nog testat med att sätta ner en syresten i karet i rent testsyfte för att se om fiskarna mår bättre av det.

        MvH Simon


        -----------------------------------------------
        http://simon.holmbring.se

        Kommentar

        • walle_1
          Användare
          • februari 2003
          • 708

          #5
          Tänk på att det är vattenytan som ska röras om, det är då syret kan lösa sig i vattnet. Att ha luftbubblor ger inget mer syre i karet, bubblorna har alldeles för lite kontakt med vattnet för att syret ska lösa sig. Vattenytan har ju hela tiden kontakt med luft och det är alltså där rörelsen ska ske för att lösa så mycket som möjligt. Man bör också ha till räckliga pumpar så att vattnet på botten kommer upp till ytan för syresättning. Luftpumpar har samma funktion, när bubblorna når ytan så krusas ytan och tillåter syre att komma ner. Men eftersom luftpumpar har så låg effekt i jämförelse så tar det mycket bättre med ett vanligt filter som ligger alldeles under ytan.

          Genomluftning med hjälp av ett innerfilter ger alltså ingen högre syrehalt i vattnet än ett innerfilter utan genomluftning. Bubblorna kommer till ytan direkt och är inte till någon nytta eftersom vattnet redan rörs om där av utblåset från filtret. Det enda en sådan genomluftning gör är att driva ut koldioxid, vilket man inte ska göra om man inte har överflöd av det i akvariet eftersom växterna utnyttjar detta.

          Hoppas ni förstår vad jag menar.


          MVH Martin

          MVH Martin

          http://m1.271.telia.com/~u27102612/

          Kommentar

          • Fredrik H.
            Användare
            • april 2002
            • 1884

            #6
            En intressant sak i detta är att om man kopplar till en slang för luftnig till innerfilter så gör bubblorna att ytan rör sig betydligt mer än ifall man inte gör detta. Även en syresten med luftpump åstakommer en ökad rörelse i ytan. Det borde rimligtvis resultera i ytterligare syresättning av vattnret.....?

            mvh,

            Fredrik H.
            Fredrik H.
            Gratis konto på: www.cichlidtube.com
            www.cichlidgallery.org
            www.tropheini.com

            Kommentar

            • walle_1
              Användare
              • februari 2003
              • 708

              #7
              "Även en syresten med luftpump åstakommer en ökad rörelse i ytan. Det borde rimligtvis resultera i ytterligare syresättning av vattnret.....?"

              Jo jag skrev ju precis det, men det jag menar är att det blir mycket effektivare med ett filter som kan röra om stora ytor.


              MVH Martin

              MVH Martin

              http://m1.271.telia.com/~u27102612/

              Kommentar

              Arbetssätt...