dålig tillväxt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mm
    Användare
    • april 2002
    • 59

    dålig tillväxt

    Jag har haft mina nuvarande fiskar i snart ett år. När jag köpte dom var alla ungdjur (precis lekmogna). Nu när jag kollar på mina fiskar så ser jag att dom inte växt så mycket. Efter ett år bör väll dom flesta ha uppnått en fullvuxen storlek?
    I övrigt så har jag matat dom med räxmix inköpt från en akvariebutik.
    Jag matar dom rätt så oregelbundet. Kan hända att jag matar dom några gånger på en vecka. Annars när jag hinner matar jag dagligen, en gång och rätt så mycket.
    Även vattenbytena är oregelbundna. Ibland byter vatten en gång per vecka och ibland en gång per månad.

    Kan det vara så att jag misskött vattenbytena och matningen så att mina fiskar växer extra långsamt?
    Eller kan det vara något med vatten värdena? För när jag testa vattnet för förstagången, ca 2 månader sedan såg jag att mitt kh låg runt 12 (lite väll för högt?) och mitt ph låg på 8-8.5 (bra värden?)
    När jag sänkte mitt kh till 8 så började alla mina afra honor, samt en auratus och en rödzebra honna leka för första gången.

    Så som jag ser det så kan det höga kh värdet ha minskat tillväxten på fiskarna och även honornas äggproduktion. Rätt mej gärna ifall jag har fel.

    Mitt fiskbestånd består av:
    9st c. afra edwardi
    6st röd zebror
    6st M. auratus
    3st M. msobo
    1st ahli
    Alla dessa har jag i ett 250 l. kar.
    Litet kar för så mycket fisk, tycker nog många. Men det funkar kanon förutom mitt lilla problem.

    Är tack samma för alla hjälpande svar
    //Mikael
  • Micke
    Användare
    • april 2002
    • 9579

    #2
    Den dåliga tillväxten beror med säkerhet på att det är ganska trångbott i ditt kar. Med så mycket fisk i 250-liter vatten måste delvattenbyte göras ofta, minimum 1 gång i veckan.


    Mvh Michael Persson
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • David Johansson
      Användare
      • april 2002
      • 581

      #3
      Vill man optimera tillväxten på ett bra sätt skall man ge mat och byta vatten enligt principen - Lite men ofta. Ett stort skrovmål kan inte ersätta några dagar utan mat, detsamma gäller i princip vattenbyten även om intervallet är något längre.

      David
      David

      Kommentar

      • Mm
        Användare
        • april 2002
        • 59

        #4
        Så det bästa jag kan göra är att minska fiskbeståndet? Samt att mata och bytta vatten mer regelbundet?

        Föresten är det sant att fiskarna utsöndrar någon slaks hormon som i stora mängder i vattnet minskar tillväxten på fiskarna?

        Kommentar

        Arbetssätt...