HJÄLP! Resa bort 2v vad göra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jonasaik
    Användare
    • oktober 2002
    • 57

    HJÄLP! Resa bort 2v vad göra?

    Hej, jag ska snart res bort 2 vekor, nu vet jag inte vad ajg ska göra med fiskarna, jag har ett malawikar som är på 275 liter, med 14 fiskar. I mitt gamla vanliga akvarium med "vanliga" fiskar släppte jag ner nån sorts weekendfoder som funkade, men mina malawi har ju bara fått räkmix i hela sina liv.. vad gör man??

    Hjälp!

  • Ps.Daniel

    #2
    Hej!

    Kan ingen komma in o mata dem några gånger under de 2 veckorna?
    Annars brukar de klara sig utan mat i 2 veckor(honor ruvar 3-4 veckor utan att äta + att de producerat ägg)...

    MvH Daniel

    MvH Daniel

    Kommentar

    • mikro
      Användare
      • november 2002
      • 666

      #3
      Det borde ju räcka att de får mat några gånger under två veckor. jag var nyligen borta i 10 dagar, och mina fiskar fick klara sig själva. När jag kom hem och började mata igen så började de leka direkt : ) Det märktes inte ens på dem att de skulle ha magrat något på den tiden jag var borta. Nej, de var inte tjocka från början heller ; )


      /Mikael
      /Mikael

      Kommentar

      • Jonne
        Användare
        • april 2003
        • 120

        #4
        Skaffa dig annars en foderautomat. Dina fiskar klarar sig nog bra på torrfoder.

        www.discusklubben.se

        Kommentar

        • Micke
          Användare
          • april 2002
          • 9579

          #5
          Vuxna malawiciklider klarar sig bra i två veckor utan foder. Ta det lite lugnt när du börjar mata dem igen så att de hinner vänja sig.

          Mvh Michael Persson
          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

          Kommentar

          • Jonasaik
            Användare
            • oktober 2002
            • 57

            #6
            OK, tack för alla snabba svar!

            Alla mina fiskar är dock inte vuxna, har 4 golden som e rätt små, verkar väl lite dumt att börja med nytt foder precis innan avresa?

            Bästa lösningen vore om någon kunde gå in och mata dem vanligt 2 ggr per vecka, eller? =)

            Kommentar

            • Hagge
              Användare
              • januari 2003
              • 432

              #7
              Det bästa är naturligtvis om någon kan komma och mata dina djur under den tid du är borta. Men två veckor utan mat är ingen match för en Malawiciklid. Jag har själv låtit bli att mata mina Malawi under en treveckorsperiod, och de tog (till synes) ingen skada av det. Naturligtvis var de lite avmagrade när jag kom hem, men inte alls i den omfattning jag hade förväntat mig. Finns det lite/något "grönt" i burken så brukar de kunna "gå åt" ...

              Vänliga hälsningar

              F.H.
              /Fredrik

              Kommentar

              • Jonasaik
                Användare
                • oktober 2002
                • 57

                #8
                OK, tack

                bara en sak, ni som har låtit era malawi vara utan mat i 2-3 veckor, har detta även gällt ungdjur? några av mina golden är inte mer än 23 cm..

                //J

                Kommentar

                • Micke
                  Användare
                  • april 2002
                  • 9579

                  #9
                  "Golden" på 23 cm, det var inte illa .
                  Dina fiskar klarar sig säkert fint i två veckor utan foder. Det är bara riktigt små yngel som behöver mat ofta för att klara sig. Vuxna och halvvuxna fiskar (som dina) klarar sig bra under en tvåveckorsperiod utan foder.


                  Mvh Michael Persson
                  Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                  Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                  Kommentar

                  • Jonasaik
                    Användare
                    • oktober 2002
                    • 57

                    #10
                    Hehehehe, 2-3 cm! =)

                    Tack för svaret Micke!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...