Ingen lek av ikola !!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cutekid
    Användare
    • januari 2003
    • 3368

    Ingen lek av ikola !!

    Halloj !

    Har 10 st ikola och 10 moliro i mitt kar.
    Ikolana är mellan 9-12 cm och molirona ca 6-7 cm.

    Karet är inrett med ett tunt lager grus samt svart skiffer som ligger på botten så att det bildar en massa krypin för ev yngel.
    2 utav de dominanta hanarna försöker locka honor hela tiden, som snällt följer med och de skenleker.
    Sedan händer inget mer...

    Har sett att honorna ofta plockar upp gruskorn efter att de har skenlekt. Kan detta påverka att de inte leker ordentligt eller ska jag bara vänta och se vad som händer?
    Igår såg jag att en hona hade sin äggpapill ute, ev har hon lekt men sedan tagit grus och tuggat och sedan spottat ut det tillsammans med äggen?

    Jag har en bra fördelning på 3 hanar och 7 honor så det borde väl inte vara några problem eller ?

    Hoppas någon har något svar på det jag just har berättat.

    MVH








    Calle
    Tropheus ikola & moliro
    Carl

    Besök petrochromis.com´s forum:

    http://petrochromis.com/phpbb3/
  • Stelin
    Användare
    • december 2002
    • 1339

    #2
    Övning ger färdighet.

    Oerfarna tropheusar gör precis som du beskriver, dom skenleker. Man kan nog säga att det är träning inför vad som komma skall. Du får helt enkelt ha tålamod, till slut kommer dom nog att leka ordentligt och med tiden kommer också honan att komma på att det är bättre att inte spotta ut romkornen (även om det kan ta tid).
    Vad beror det på: dels pga vad jag skrev om ovan, men något annat jag tror kan spela in är att många akvarister(inkl mig själv) tömmer sina honor och därmed får kanske nästa generation fiskar lite svårare att "få till det".

    Det låter ju dock som dina ikola är (nästan iaf) fullvuxna och dom borde vid det här laget ha tränat färdigt och lyckats iaf någon gång.
    Tänk på följande: Vattenkvalite o syresättning/luftning är (mycket)viktiga för att få fiskarna och trivas och få till en lyckad lek.
    Angående vattenkvalite så kan det spela in om du har en massa skiffer där kan det samlas ej uppätet foder, samt en massa skräp o avföring. Ha förutom en bra cirkulation ett bra bioligiskt filter, speciellt är detta viktigt i och med att du har så många fiskar i relation till akvariets volym.
    Angående syresättning: Själv så har jag ett filter kopplat till ett strilrör och ett annat har jag riktat utblåset mot ytan. Strilrörsvarianten tycker jag är det som verkar fungerar bäst.(Nackdelen med strilröret är att det verkar ta en del av pumpen kapacitet.)

    Könsfördelningen är ok. Dom tre hanarna kommer att lägga ner en del energi på varandra istället för att enbart trakassera honorna. Tillsammans med dina Moliro som kommer att hjälpa till att sprida aggressioner så tror jag det hela kommer att fungera mycket bra.


    Hälsningar-Stefan L.
    //Stefan Lindstedt

    Kommentar

    • Cutekid
      Användare
      • januari 2003
      • 3368

      #3
      Halloj !

      Tack för ett bra svar Stefan.
      Jag har en aquabee på 1000l/h som sätter en bra fart på vattnet och en aquaclear med en stor filtertub på.

      Byter vatten 2ggr i veckan och dammsuger rent botten då.

      En grej som är positiv är att han som jag köpte ikolana utav låter honorna spotta i karet och gå med dem så länge som möjligt därav får väl ynglen en bra prägling.

      Idag verkar det som om det är nått på G i karet. Hanen har uppvaktat en hona hela dagen och honan har även sitt äggläggningsrör framme så jag tror att det är på G

      Hoppas på att et blir en lek snart.

      Tycker du att pumparna räcker till i mitt kar ?

      MVH


      Calle
      Tropheus ikola & moliro
      Carl

      Besök petrochromis.com´s forum:

      http://petrochromis.com/phpbb3/

      Kommentar

      • Stelin
        Användare
        • december 2002
        • 1339

        #4
        Om filtreringen räcker till eller ej?
        Kör du Aquabeen utan filtermatta och till Aquaclear(kapacitet?) pumpen enbart använder dom här quickfiltrena som finns att köpa så tycker jag inte det.

        Hälsningar-Stefan L.
        //Stefan Lindstedt

        Kommentar

        • Cutekid
          Användare
          • januari 2003
          • 3368

          #5
          Tja !

          Jag glömde skriva att aquaclearen är på 1600l/h och där sitter det en stor filterpatron från aquabee.

          Aquabeen sitter uppe i ytan och rör om mycket bra och drar ner syre i vattnet och aquaclearen sitter nere vid botten och drar i mellanlagren av karet.

          Det är bra fart i vattnet.

          Låter det bättre ?



          Calle
          Tropheus ikola & moliro
          Carl

          Besök petrochromis.com´s forum:

          http://petrochromis.com/phpbb3/

          Kommentar

          • Stelin
            Användare
            • december 2002
            • 1339

            #6
            Filterpatronen:
            Kollade lite på nätet och den ser ut o vara gjord utav den vanliga blå filtermattan så den verkar vara ok.
            Men om jag för egen del skulle hålla 20st tropheusar i ett 312 liters kar så skulle jag, istället för eller i kombination med ett innerfilter(med en bit filtermatta10*10*30), skaffa mig ett rejält tilltaget ytterfilter. Men det är ju bara hur jag hade gjort...

            Hälsningar-Stefan L.
            //Stefan Lindstedt

            Kommentar

            • Ante
              Användare
              • november 2002
              • 571

              #7
              20 troffar i 312 liter låter lite väl trångt tycker jag.
              det blir nog svårt att få lugn och ro för dom som vill leka och framförallt lugn och ro för tuggande honor.
              men som sagt det är bara att prova och går det så går det.

              Kommentar

              • Cutekid
                Användare
                • januari 2003
                • 3368

                #8
                Halloj killar !

                Fick se den första leken idag så nu går honan med en stor påse under hakan. Allt gick enligt planerna.
                De blev inte störda en enda gång.
                Jag såg även att en hona till är på G. Den dominerande hanen är king. Han är lagom lugn och gör endast små utfall ibland.

                Jag har en filtermatta på g , kommer i nästa vecka. den är på 10*50*50 så jag skär till hur den ska se ut .

                Jag har funderat på ytterfilter men jag tycker att de verkar vara oplitliga.
                Är rädd att det blir något fel och vatten rinner ut på parketten.
                Men det är kanske bara jag som är stirrig , vad vet jag.

                Är det någon som har nått tips på hur man ska gå tillväga med ett ytterfilter ?

                MVH



                Calle
                Tropheus ikola & moliro
                Carl

                Besök petrochromis.com´s forum:

                http://petrochromis.com/phpbb3/

                Kommentar

                • Stelin
                  Användare
                  • december 2002
                  • 1339

                  #9
                  Gratulerar till leken.

                  När det gäller ytterfilter så har jag aldrig haft några problem med vare sig läkage eller något annat.
                  Är man bara nogrann med packningar o slangkopplingar så är risken för läckage minimal.

                  Dom ytterfilter jag själv tycker bäst om är Eheims classic serie.

                  Ett Eheim 2217 ytterfilter(gjort för akvarium upp till 600 liter) kostar på pwss.nu 1250kr. (Fraktkostnaden tillkommer men blir inte så hög.)
                  Ställt mot Fluval 404(gjort för akvarium upp till 400 liter)som på det billigaste stället kostar 1300kr(inkl frakt).

                  Filtermaterial kostnad tillkommer till Eheim filtret. Till Fluval pumpen följer en del filtermaterial med, även om en del av det som följer med(aktivt kol, perlonvadd) inte är speciellt användbart.


                  Hälsningar-Stefan L.
                  //Stefan Lindstedt

                  Kommentar

                  Arbetssätt...