Minimalistiskt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bjorn
    Användare
    • oktober 2009
    • 939

    Minimalistiskt

    I måndags, så kom jag äntligen till skott och bytte ut ett 112L yngelakvarie i barnens rum (som fick flytta till vardagsrummet och ersätta ett 60L med F1 Aulonocara Maulana yngel) med ett 240L möbelakvarie som jag fick till vrakpris på Akvarielagret för ett par veckor sedan. Den officiella ursäkten för det nya akvariet är att våra yngel ska klarar av sommaren bättre i ett större akvarie.

    Kör lågbudgett och återanvände sand (olika typer), stenar och pumpar/filter... och tanken är att jag ska sätta in bakgrund och "snygga" till det när höstmörkret kommer (och troligen beställa en bättre ramp).

    Kastade i ca 8 liter extra sand av en säck med Råda som jag köpte billigt på XL-Zoo idag (därav det lite grumliga vattnet)

    ...och blev överraskad över att jag tyckte resultatet blev skitsnyggt! Beror det bara på mig som är van med mina annars "stylade" akvarier... vad tycker ni?

    (Ja, jag vet att slangarna på filtren upplevs stötande för den del, de är dock praktiska då de skapar bättre ytcirkulation nu i värmen.)
    Newbie December 2009
    Malawi: 450 liter
    Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

    Järfälla/Stockholm
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Jag tittar och tittar och gillar under tredjedelen men upptill blir det väl minimalistiskt utan bakrund växter rötter fiskar. Bara vatten. Och rosa bakgrund...

    Jag gillar definitivt stenarna (upplägget) gruset och den övriga sparskrapade inredningen.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • 56ovwal
      Användare
      • mars 2004
      • 664

      #3
      Snyggt! Det enkla, sparsmakade är ofta mycket snyggare än det belamrade, överarbetade.
      Men varför de groteska rören/slangarna på pumparna? Om de inte fyller någon för mig okänd brilljant funktion så; Bort, bort, bort!
      Pigge
      Bygger ny akvarielokal:
      http://ovwali.blogg.se/
      Uppdaterad:2011-12-23

      Kommentar

      • Bjorn
        Användare
        • oktober 2009
        • 939

        #4
        Ursprungligen postat av DaRe
        Jag tittar och tittar och gillar under tredjedelen men upptill blir det väl minimalistiskt utan bakrund växter rötter fiskar. Bara vatten. Och rosa bakgrund...

        Jag gillar definitivt stenarna (upplägget) gruset och den övriga sparskrapade inredningen.
        Tack! I normalfallet så fyller ynglen ut hela karet, också på höjden (de höll en låg profil efter min påfyllning av sand). Verkar som om de riktigt trivs med större yta och med att leka i strömmarna från pumparna.

        Det rosa skimret på fotona berodde dels på (iphone) kamran, dels på grumligheten efter påfyllning av sand. Väggen bakom är terrakotta (försökte ta en lite mera rättvis bild på den). Funderar på om ett alternativ till bakgrund senare kan vara difus plastfilm ala den Oliver Knott använde på Ciklidstämman.
        Newbie December 2009
        Malawi: 450 liter
        Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

        Järfälla/Stockholm

        Kommentar

        • Bjorn
          Användare
          • oktober 2009
          • 939

          #5
          Ursprungligen postat av 56ovwal
          Snyggt! Det enkla, sparsmakade är ofta mycket snyggare än det belamrade, överarbetade.
          Men varför de groteska rören/slangarna på pumparna? Om de inte fyller någon för mig okänd brilljant funktion så; Bort, bort, bort!
          Hehe... visste att det skulle komma trots att jag försökte gardera mig mot det i inlägget (sista raden inom parantes).

          Det brilianta handlar om ökad ytcirkulation/syreupptag nu under de allra varmaste sommarmånaderna.
          Newbie December 2009
          Malawi: 450 liter
          Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

          Järfälla/Stockholm

          Kommentar

          • 56ovwal
            Användare
            • mars 2004
            • 664

            #6
            Sorry, läste såklart inte hela texten...
            Du är inte den förste jag sett med dessa rör på filterna. Har sett en del som bemödat sig att dölja filtret bakom en BackToNature-bakgrund och sen haft ett långt rör stickande ut från bakgrunden. Tappar liksom vitsen då, men för att öka på ytcirkulationen -OK!
            Pigge
            Bygger ny akvarielokal:
            http://ovwali.blogg.se/
            Uppdaterad:2011-12-23

            Kommentar

            • Bjorn
              Användare
              • oktober 2009
              • 939

              #7
              Ursprungligen postat av 56ovwal
              Sorry, läste såklart inte hela texten...
              Du är inte den förste jag sett med dessa rör på filterna. Har sett en del som bemödat sig att dölja filtret bakom en BackToNature-bakgrund och sen haft ett långt rör stickande ut från bakgrunden. Tappar liksom vitsen då, men för att öka på ytcirkulationen -OK!
              Håller med dig.. och måste nog erkänna att de av ren glömska och lathet har en tendens att sitta kvar till långt ut på hösten här.
              Newbie December 2009
              Malawi: 450 liter
              Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

              Järfälla/Stockholm

              Kommentar

              Arbetssätt...