Tropheus Terror...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MrGadget
    Användare
    • april 2002
    • 74

    Tropheus Terror...

    Nära på i alla fall. Har en mkt dominant Duboisi-hane som sköter akvariet och dess invånare misstänkt likt en viss mustaschprydd mellanösterndiktator, "Management by fear" vilket har fått till följd att övriga gruppen står i motsatta hörnet. Hästnosar som förirrar sig in i reviret får sig en rejäl omgång. Dessa slåss dessutom sinsemellan så fjäll och fenor ryker och det ena paret har nu kommit i kläm mellan ovanstående diktator och de egna artfränderna.

    Har en BTN samt 3 stenhögar (vä, mitt, hö) för att hästnosarna skall kunna söka skydd. Dessa ägs dock av Tropheus-gruppen + dominant hane vilket gör att de får flytta omkring. Några ideer om hur jag möblerar om i akvariet eller i gruppen för att minska effekten mottages med tacksamhet.

    /Johan

    Beauty is in the eye of the beer holder!
    "First they ignore you, then they laugh at you, then they'll fight you and then you'll win -- M.Gandhi"
    http://mrgadget.esmartguy.com
  • Stelin
    Användare
    • december 2002
    • 1339

    #2
    Jag har provat två(3) olika sätt för att minska aggressivitet:

    Ena sättet är att fylla karet med så mycket fiskar man tror det kan klara av. Detta sätt har ju sina självklara nackdelar med dåliga vattenvärden som följd, men i ett välfiltrerat kar kan det fungera ändå.

    Det andra jag provat är att ta bort all sten ifrån karet och övrig inredning som kan agera som revir. Detta tycker jag är det som fungerar bäst på sikt, det blir kanske inte så snyggt som ett akvarium med stenar i men istället får man ut lite mer av fiskarna när aggressiviteten efter ett tag minskar.
    Skaffar du sen en 5-10 fiskar till av ytterligare någon sort så kommer det nog att fungera ännu bättre(kanske någon Moorie variant). Köper du småfiskar så kan du tillföra dom utan några problem till dit kar. (Detta fungerar förresten även om du istället vill utöka din grupp av Duboisi).

    Annars så har jag tidigare själv haft en stor helgalen duboisi(något som jag hört är ganska vanligt med gamla duboisihanar), han hade samma beteende som du skriver om och till slut så tog jag helt enkelt bort han från gruppen. Så det kan ju även räcka med att du gör detta.

    Så jag skulle rekommendera dig råd nr2 och i sista hand helt enkelt plocka bort "diktatorn".

    Hälsningar-Stefan L.

    //Stefan Lindstedt

    Kommentar

    • peter
      Användare
      • augusti 2002
      • 161

      #3
      hej jag och några kompisar har också haft dubbehanar som får toksläpp
      när de blir lite äldre men vi tog bort hanen och satte dit en ny
      ung hane vilket var bra för då blev det inte inavel heller, sedan var
      det kul att hela tiden kunna jag fina hanar.

      Kommentar

      • Fredrik H.
        Användare
        • april 2002
        • 1884

        #4
        Jag tycker att man ska vara glad för att man har en riktigt stark och dominant hane. Detta är utmärkt för lek då han verkligen vet vad han vill och honorna tänder mest på det när det kommer till krita. Att ersätta honom med en mindre eller bara avälgsna honom skjuter bara problemet på framtiden. Någon annan kommer att ta hans plats inom kort.

        Att sätta i fler fiskar kan hjälpa men hos mig har det inte hjälpt och det tror jag beror på att jag har haft för små kar fulla med stenar. Mitt råd är att tömma karet på sten. Inte så snyggt men det blir en väldigt harmonisk Tropheus grupp att njuta av i stället.

        mvh,


        Fredrik H.
        Fredrik H.
        Gratis konto på: www.cichlidtube.com
        www.cichlidgallery.org
        www.tropheini.com

        Kommentar

        • MrGadget
          Användare
          • april 2002
          • 74

          #5
          Har nu rensat ut all sten, så nu är det bara sand, btn och några vallisneria kvar. Fick förhoppningsvis bukt med mitt algproblem också då det låg en hel del fiskbajs emellan och runt dessa stenar. Misstänker att det skapat lite övergödning.

          Hittade dessutom ett hästnosyngel till, så jag misstänker att de två första lekförsöken faktiskt bägge resulterade i yngel, då det sista bara var ca 15mm jämfört med de större som nu är 3-4 cm. Totala antalet hästnosyngel uppgår därmed till 3!

          Hoppas att se några effekter av stenplockandet, just nu är det ingen större skillnad vad jag kan se.

          /Johan

          Beauty is in the eye of the beer holder!
          "First they ignore you, then they laugh at you, then they'll fight you and then you'll win -- M.Gandhi"
          http://mrgadget.esmartguy.com

          Kommentar

          • MrGadget
            Användare
            • april 2002
            • 74

            #6
            Liten update till..

            Vände ryggen till akvariet efter att ha fångat in en hästnos i mycket dåligt skick och släppt i en annan balja för återhämtning. När jag tittar tillbaka så har hennes partner tvärdött. Såg ut som någon skjutit honom med en frysstråle. Helt normalt läge på fenorna, men ingen andning och slagsida. (har ni sett en fisk ligga på sin sidofena någon gång....) Skrämde mig halvt från vettet, så nu är jag lite nojig. Alla andra invånare verkar dock fortfarande må bra.

            Brustet hjärta, eller vad?

            Beauty is in the eye of the beer holder!
            "First they ignore you, then they laugh at you, then they'll fight you and then you'll win -- M.Gandhi"
            http://mrgadget.esmartguy.com

            Kommentar

            • Fredrik H.
              Användare
              • april 2002
              • 1884

              #7
              Jag hör att du genomgår svåra tider i ditt kar. Om det kan vara till tröst så kan jag säga dig att du inte är ensam. I gårkväll satte plötsligt min diominante hane igång med att slå skiten ur alla i sin närehet. Det har varit lugnt i karet i månader och så plötsligt detta....

              Han körde med den där otäcka tropheus stilen att nästan suga sig fast vid sin motståndare och plocka fjällen av den. Efter en timma stod hane nr. 2 (min egentliga favorit)i ett hörn utan fenor och vit som ett lakan. Jag slängde över honom i mitt haplis-akvarium eftersom han annars var dödsdömd. När det hände såg jag inget annorlunda men nu ser jag plötsligt en hona som är klotrund i ansikte. Hennes kinder är sprängfyllda av ägg. Förra gången hade hon åtta stycken och detta liknar nästan det dubbla. Det var nog därför som hanen flippade ut....för att det fanns en mogen hona i karet.

              slutet gott allting gott,

              Fredrik H.
              Fredrik H.
              Gratis konto på: www.cichlidtube.com
              www.cichlidgallery.org
              www.tropheini.com

              Kommentar

              • MrGadget
                Användare
                • april 2002
                • 74

                #8
                Inte nåt ont som inte har något gott med sig, eller vad man nu brukar säga. Jag hittade ju ett hästnosyngel till, så jag gick väl jämnt upp där. Det var inte det dominanta paret som gick åt, om man säger så.

                Verkar som om Tropheus-aggressionen minskat något utan sten, men det kan ju också bero på total förvirring i flocken. Hästnosarna är inte sitt vanliga färgstarka jag, förmodligen för att de inte har någon grotta att retirera till. Finns en del mörka fickor att fly in i dock.

                Så vi får se hur detta slutar.

                Beauty is in the eye of the beer holder!
                "First they ignore you, then they laugh at you, then they'll fight you and then you'll win -- M.Gandhi"
                http://mrgadget.esmartguy.com

                Kommentar

                Arbetssätt...