Hjälp med artbestämning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell K
    Användare
    • april 2002
    • 128

    Hjälp med artbestämning

    Jag köpte några mycket vackra fiskar igår som definitivt tillhör labidochromis-släktet. Tråkigt nog var artbeteckningen felaktig. Jag skulle uppskatta om någon kunde hjälpa mig att reda ut vad jag har köpt. Mer info och bilder finns på:



  • Mike_Noren
    Användare
    • februari 2003
    • 2695

    #2
    citat:http://w1.708.telia.com/~u70804801/fish/index.html
    Jag har en bild på L. flavigulis som ser ut som din:



    Kommentar

    • Kjell K
      Användare
      • april 2002
      • 128

      #3
      Nu har jag lagt upp fler bilder på både hanarna och honorna. Som sagt:


      Kommentar

      • Kjell K
        Användare
        • april 2002
        • 128

        #4
        Mysteriet är löst. Det visade sig att fisken var Melanochromis Exasperatus. De bilder på hanar av M. Exasperatus som jag tidigare sett stämmer i och för sig inte alls överens med mina hanar, men honorna är klockrena och jag har nu hittat andra bilder på hanar som stämmer.

        Anledningen lär ska vara att det finns flera olika "paratyper" av hanar, vilket tydligen betyder att de kan se ut på olika sett.

        Kanske kan någon biologiskt bevandrad tala om vad en paratyp är för något?


        Kommentar

        • deelay
          Användare
          • september 2002
          • 5394

          #5
          Melanochromis exasperatus
          Common name: pearl of likoma

          En mer silver färgad variant va ganska vanlig förr o kallades för

          Likomas pärla på svenska

          http://www.aquariumstockholm.se/

          Kommentar

          • imported_n/a
            Användare
            • augusti 2002
            • 330

            #6
            ska inte hanarna bli blå?

            Kommentar

            • Kjell K
              Användare
              • april 2002
              • 128

              #7
              Det var just det som var kruxet. I nästan alla beskrivningar är hanarna blå. Efter en del letande hittade jag information om att det finns tre olika paratyper av hanar för Melanchromis Exasperatus. Dessutom hittade jag bilder av hanar som på pricken liknar mina hanar. Det vore roligt att få en mer nogrann beskrivning av vad termen "paratyp" står för.

              Jag har hittat fem olika namn som använts för fisken sedan den beskrevs 1974:

              Labidochromis JoanJohnsonae
              Labidochromis Fryeri
              Melanochromis JoanJohnsonae
              Labidochromis Exasperatus
              Melanochromis Exasperatus

              Kärt barn har många namn ...

              Kommentar

              • Mike_Noren
                Användare
                • februari 2003
                • 2695

                #8
                citat:Kanske kan någon biologiskt bevandrad tala om vad en paratyp är för något?
                När en ny art beskrivs sparas ett enda exemplar, en s.k. holotyp, för att man i framtiden skall ha nåt att jämföra med om det är oklart vilken art en fisk tillhör. Oftast får man dock tag i fler än en fisk, och för att täcka in en större del av artens naturliga variation (hanar/honor/ungdjur etc ser ju olika ut) så sparar man då paratyper, dvs extra-exemplar.

                Det du beskriver låter inte så mycket som paratyper, utan mer om att det finns morfer (olika utseendevarianter inom samma område) eller raser/underarter (olika utseende i olika geografiska områden) inom arten.




                Kommentar

                • Kjell K
                  Användare
                  • april 2002
                  • 128

                  #9
                  I texten jag läste stod det att för holotypen för arten finns tre paratyps-hanar med olika utseende.
                  Tack för förklaringen, nu förstår jag bättre vad som avsågs.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...