Malawi och Multifaciatus.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Therese
    Användare
    • april 2002
    • 196

    Malawi och Multifaciatus.

    Är det någon som har någon erfarenhetav denna kombination, är det en omöjlighet eller skulle det kunna fungera?

    mvh Therese

  • Kjell K
    Användare
    • april 2002
    • 128

    #2
    Jag hade multifasciatus i ett mbunasakvarium under ett halvår och det gick utan problem. Multisarna är helt klart tuffa nog att hävda sig mot mbunas. Efter några inledande dagar var alla fiskar i akvariet helt ointresserade av att försöka jaga de nya små fiskarna eftersom de försvinner som blixtar vid minsta fara. Tråkigt nog fick jag under denna period inga yngel. Om detta berodde på att multisarna kände sig nedtryckta av de större fiskarna vet jag inte.

    Anledningen till att jag till slut flyttade multisarna till ett eget akvarium var att de inte riktigt kom till sin rätt i jämförelse med mbunas starka färger. De framstod helt enkelt som lite grå och det är ju synd på en så vacker och trevlig fisk.



    Kommentar

    • Therese
      Användare
      • april 2002
      • 196

      #3
      Tror du att det är värt ett försök, och tror du att det finns möjlighet att få multisarna att leka i ett Malawi kar? Vi håller nämligen på att renovera huset och det skulle underlätta om det blev ett akvarium mindre. Mina föräldrar muttrar redan om att jag har för många av dem=)
      Nu när jag äntligen ska få sätta igång ett 500l akvarium så tänkte jag göra dem en tjänst och plocka bort ett av de mindre kvaren.
      mvh Therese

      Kommentar

      • Mike_Noren
        Användare
        • februari 2003
        • 2695

        #4
        citat:
        Tror du att det är värt ett försök, och tror du att det finns möjlighet att få multisarna att leka i ett Malawi kar?
        Vilka Malawi? Det är stor skillnad på Malawis. Det går säkert bra om du har små Metriaclima eller Aulonocaror men pratar vi vuxna Nimbochromis venustus eller ännu större/värre, då känns det väldigt tveksamt...


        Kommentar

        • sillstryparn

          #5
          Att hålla N. Multifasciatus tillsammans med Malawi-ciklider är osmakligt.

          Eder
          Sillstryparn

          Kommentar

          • Mike_Noren
            Användare
            • februari 2003
            • 2695

            #6
            citat:
            Att hålla N. Multifasciatus tillsammans med Malawi-ciklider är osmakligt.
            ...och att säga så är snobberi.


            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #7
              Mycket tjat om "snobberi"...finns inga bättre kommentarer på andra människors åsikter?

              Här är iallafall ett ämne till som har varit ganska intensivt angående detta.



              Mitt råd till dig är: Köp istället andra Tanganyika att blanda med Multisarna...eller köp andra Malawi att blanda med Malawi.
              Och nu var man snobb igen...*ler*

              Stefan, Skövde

              375L Malawi
              2st 105L
              Ungdjur/Yngel
              1st 16L Yngel

              Kommentar

              • Mike_Noren
                Användare
                • februari 2003
                • 2695

                #8
                citat:
                Mycket tjat om "snobberi"...finns inga bättre kommentarer på andra människors åsikter?
                Vad skulle du kalla kommentaren att det är "osmakligt" att blanda malawi och tanganyika då?

                citat:Och nu var man snobb igen...*ler*
                Snobb? Har du farit med osanningen att det är dåligt för fisken att blanda dem, eller påstått att det är smaklöst, omoget, barnsligt okunnigt eller löjligt att blanda Malawi och Tanganyika ciklider?


                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 10784

                  #9
                  citat: Snobb? Har du farit med osanningen att det är dåligt för fisken att blanda dem, eller påstått att det är smaklöst, omoget, barnsligt okunnigt eller löjligt att blanda Malawi och Tanganyika ciklider?
                  Jag har definitivt inte samma definition som du om vad en snobb är, men lika förbannat så tycker jag det är larvigt att kategorisera andras övertygelser och åsikter i benämningar som "snobb".

                  Att konsekvent ge råd om att man kan blanda Tanganyika med Malawi är betydligt sämre än att ge råd om att hålla dessa båda sjöars fiskar var för sig.

                  Att blanda olika biotoper ser jag mer vara någon sorts självdrift och egoism om vilka arter man tycker är snyggast eller har roligast egenskaper, skit detsamma om det funkar i praktiken...det är ju snyggt och häftigt. Detta ser jag vara mer snobberi än något annat.

                  Stefan, Skövde

                  375L Malawi
                  2st 105L
                  Ungdjur/Yngel
                  1st 16L Yngel

                  Kommentar

                  • Gäst

                    #10
                    Att över huvud taget vilja ha ett akvarium är ju egentligen en form av egoism om man ska bli hardcore. Varför skaffar man annars ett och sysslar med denna hobby om det inte är för att man vill tillfredsställa sina intressen.

                    Olikheter är rätt praktiserat en källa till krativa lösningar av positiv natur. Det enda som är osmakligt och egotrippat i denna tråd är förhållningssättet gentemot varandras åsikter. Bjud på era erfarenheter istället och låt era åsikter få en mer underordnad betydelse i en mer ödmjuk form av upplysning över hur ni tycker att det SKA vara.

                    Smike

                    Kommentar

                    • Therese
                      Användare
                      • april 2002
                      • 196

                      #11
                      Jag förstår eran poäng med att hålla fiskar från olika sjöar skilda. På ett sätt kan jag hålla med eftersom det är ganska så stor skillnad mellan tanganyika och Malawi. Fast detta fiskar tycker jag ändå verkar ha ett privilegie då man balndar mång anadra fiskar hej villt.
                      Fast tycker nästan det är viktigare om fisken tar skada eller inte, men vart går gränsen för när den går det?

                      Min första anledning till att jag ville blanda MAlawi och Tanganyika var för flyttens skull. Hade de då fungerat med malawi (reödzebrro,golden delfiner) och snäcklekare så hade jag nog övervägt att ha det kvar så.

                      mvh Therese

                      Kommentar

                      • imported_n/a
                        Användare
                        • november 2002
                        • 157

                        #12
                        Hej Therese!
                        Fråga någon erfaren akvarist om du är osäker exempelvis dom på leasing
                        eller chefen själv alltså Kjell Fohrman, lycka till, smsa mig om stämman du var på eller ring. mvh Ann-Marie

                        Kommentar

                        • Mike_Noren
                          Användare
                          • februari 2003
                          • 2695

                          #13
                          citat:Att konsekvent ge råd om att man kan blanda Tanganyika med Malawi är betydligt sämre än att ge råd om att hålla dessa båda sjöars fiskar var för sig.
                          Det är fortfarande ingenting annat än din personliga smak.

                          citat:Att blanda olika biotoper ser jag mer vara någon sorts självdrift och egoism om vilka arter man tycker är snyggast eller har roligast egenskaper
                          Och varför har du de fiskar du har?

                          citat: skit detsamma om det funkar i praktiken
                          Det funkar i praktiken, precis lika bra eller illa som med fisk från samma sjö.
                          Att påstå nånting annat är nonsens.

                          Jag undrar varför det här märkliga "märkesraseriet" endast gäller Malawi och Tanganyika? Var är de upprörda puritanerna när folk blandar Gurami och Neontetra? Guppy och rasbora? Tetra och palettciklid?

                          Varför är det oöverstigligt perverst att blanda just fisk från dessa två sjöar med varandra? Och varför bara cikliderna - alla andra fiskgrupper går det tydligen bra att blanda?

                          Pfffff.

                          Kommentar

                          • StefanL
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 10784

                            #14
                            Du har fullständigt rätt Mike_Noren när du säger att det är min åsikt. Det är just vad det är och det ville jag förmedla här. Sedan vad folk väljer att göra med den är den enskilde individens ensak.

                            Att komma och "klappa mig på huvudet" när du står lika envist på din egna åsikts sida visar bara intolerans till andras åsikter.

                            Det är upp till dig som akvarist vad du vill göra med ditt akvarium och de fiskar du tänkt ha. Tänk på att det är fiskarnas enda värld du tittar in i när du skådar ditt akvarium...

                            På svar angående Mike_Norens löjliga fråga varför jag har de fiskar jag har så är det att det är dom snyggaste fiskarna (Malawi) med de roligaste egenskaperna (enligt MIG). De är tillsammans för de kommer från samma sjö. Annars är mina favoriter Discus, Tropheus, Aulonocara och Golden...vilka ganska uppenbart inte går att blanda. Om man nu inte kan hårddra saker och ting ännu mer och gå ned till att de alla är fiskar. Nu har jag förklarat min ståndpunkt i detta ämne och det är att ej blanda Malawi med Tanganyika...av rent känslomässiga faktorer.

                            Stefan, Skövde

                            375L Malawi
                            2st 105L
                            Ungdjur/Yngel
                            1st 16L Yngel

                            Kommentar

                            • Mike_Noren
                              Användare
                              • februari 2003
                              • 2695

                              #15
                              citat:
                              Du har fullständigt rätt Mike_Noren när du säger att det är min åsikt. Det är just vad det är och det ville jag förmedla här. Sedan vad folk väljer att göra med den är den enskilde individens ensak.
                              Säg att det är din åsikt då, istället för att hävda att det är "betydligt sämre" att säga att fiskarna går utmärkt att blanda än att hålla dem isär, och istället för att påstå att det "inte funkar i praktiken" att blanda!

                              citat:Att komma och "klappa mig på huvudet" när du står lika envist på din egna åsikts sida visar bara intolerans till andras åsikter.
                              Nej. Jag säger inte att alla måste blanda, jag försöker få dig att acceptera att det inte är mer "själviskt och egoistiskt" att blanda än att inte blanda. Att jag inte accepterar dig som smakpolis gör mig inte intolerant.


                              Kommentar

                              Arbetssätt...