besättning 600l,önskar en art till.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • imported_n/a
    Användare
    • augusti 2002
    • 330

    besättning 600l,önskar en art till.

    Nån som har ett förslag på ytterligare en art till mitt malawikar? som skulle kunna passa(helst mbuna).Fakta kar:600l, pumpar(innerfilter)1 3300l/timmen 1 1500l/timmen,Nuvarande fisk:15 st M.auratus,6st P.tropheops sp,2st A.baencshi,+ ca 6-8 ?

  • imported_n/a
    Användare
    • augusti 2002
    • 330

    #2
    skulle P.sp "elongatus chewere" alt. P.flavus ca8st kunna funka?(med tanke på auratus hanarna).

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #3
      Mitt svar blir den vanliga men oerhört snygga "Golden". Labidochromis Caeruleus...

      Stefan, Skövde

      375L Malawi
      2st 105L
      Ungdjur/Yngel
      1st 16L Yngel

      Kommentar

      • imported_n/a
        Användare
        • augusti 2002
        • 330

        #4
        håller med om att golden är snygg,men tänkte mig nån art med mindre/inget gult,övriga arter som jag har är det mycket gult i

        Kommentar

        • demasoni
          Användare
          • april 2002
          • 163

          #5
          Hej!
          DEMASONI är ett självklart val.
          MVH Filip

          Malawi, Discus, Malar och Tanganyika
          tropheus chimba
          Fuelleborni Katale

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #6
            Jag tycker inte att Demasoni känns speciellt lyckat då du har Aulonocaras i akvariet. Jag tror att Aulonocaras inte får plats och blir undanskuffade av de mer aggressiva Demasoni.

            Vad jag har läst mig till här så är nog ett gäng på 6-8 Demasoni aningen litet. Många förespråkar minst 10 i en grupp Demasoni.

            En art som jag skaffat nu och som jag tycker om är Cyrtocara Moorii. De är lugna och kan kanske hjälpa till att vara balans mellan dina fiskar. Både Auratus och Tropheops är ganska aggressiva och intensiva arter samtidigt som Aulonocaras är, precis som Cyrtocara, lugna.

            Stefan, Skövde

            375L Malawi
            2st 105L
            Ungdjur/Yngel
            1st 16L Yngel

            Kommentar

            • antonlan
              Användare
              • augusti 2002
              • 57

              #7
              Hej!
              Vill bara reda ut ett vanligt missförstånd...

              Demasoni är agressiv javisst iallafall mot andra demasoni (och möjligtvis liknande arter). Nästan alla mindre demasoni i en grupp har bett på fenorna. men...
              Demasoni lämnar dock rakt av den övriga akvariebefolkningen ifred, till skillnad från andra arter (läs Hongi, Zebror och Auratus). Jag har alldrig sett min största Demasoni hane kaxa mot något annat än demasoni och det är väl inte så konstigt kanske då den ju nästan alltid är minst.

              Alltså: Var inte rädda att hålla demasoni tillsammans med något snällare ciklider, de som tar stryk av demasoni är alltid mindre demasoni!!

              (kanske ska nämna att detta är fallet hemma hos mig med demasoni från Ndumi reef. Det kanske fungerar annorlunda med Pombo rocks demasoni.. Dessutom måste man ju tänka på de yttre faktorerna: akvariestorlek, antal individer, vattentemperatur m.m)

              Hälsningar Anton

              Kommentar

              • mikro
                Användare
                • november 2002
                • 666

                #8
                Kan bara hålla med antonlan. Jag har aldrig haft problem med bråk från mina demasonis bortsett från inom gruppen. Jag har alltid haft en relativt liten grupp på cirka 6 individer, och även det har fungerat utan problem.

                Kanske några P. Acei skulle passa in? Var och kikade på några häromdagen, och de är rätt snygga (tycker jag) : )

                /Mikael
                /Mikael

                Kommentar

                Arbetssätt...