280 lit nyinredning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • frizbee
    Användare
    • maj 2002
    • 11

    280 lit nyinredning

    Hej! Först och främst vill jag säga att jag tycker att det nya forat med registrering osv är mkt bra!
    Till frågan: Jag har en vän, som har ett 280 lit akvarium som han tycker är för tråkigt (4 sorgmanteletror, 2 mosaikgurami, nån mal) och han vill göra om det till något som inte är alltför avancerat (han sköter sitt akvarium mkt väl!) och helst är roligt att titta på.

    Det första jag kom och tänka på var malawiciklider och jag undrar nu vilka arter och framför allt hur många han skall ha. Jag funderade på rödzebra och Ps. elongatus ca 15 fiskar totalt? Tack för ALLA råd! // Johannes med vän


  • Björn
    Användare
    • april 2002
    • 787

    #2
    Hej!
    Det jag tycker du ska göra är att tipsa din kompis om att läsa någon bra bok eller titta på nätet. Det bästa är naturligtvis att han själv letar reda på fiskar han vill ha. Om han nu vill ha lite färgstarka malawiciklider så är ju mbuna en utmärkt grupp. Ett tjugotal ciklider tycker jag är ganska lagom.
    Om du nu vill ha konkreta förslag så kan jag varmt rekommendera följande sammansättning:
    7st Rödzebra
    7st Melanochromis maingano
    7st Labidochromis "Golden"
    En könsfördelning på två hanar och fem honor är lagom för samtliga arter. Mina erfarenheter säger dock att varken Golden eller Maingano är speciellt problematiska även om det skulle vara fler hanar. Rödzebra däremot bör inte ha fler hanar.

    Men som sagt, det bästa är ju alltid att din kompis själv kommer fram till vilka fiskar han ska ha. Du kan ju hjälpa honom med fingervisningar om vilka fiskar som går bra tillsammans. Det tänker jag själv göra nu när min flickvän ska välja "egna" fiskar till vårat nya akvarium =)

    Mvh
    Björn

    fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

    Kommentar

    • Therese
      Användare
      • april 2002
      • 196

      #3
      Hallo!
      Jag har ett 275l akvarium i det har jag ca 7 golden tror att tre st är hona (bukfenorna skiftar fär) Jag har en rödzebra hanne och tre honor (har varit åtskligga problem med honorna) SÅ köp en ordentlig flock emd honor från början. Min hane verka vara en riktig elak jävle (tycker inte om honom för tillfället) hittade en jätte fin rödzebra hona. Henne jagade han upp i ett hörn där hon fick vara o rörde hon sig var han på henne så jag var tvungen att lämna tillbaks henne. Jag har även Edward i hane o två honor. Har två delfiner do mär itne filvuxna än. När dom blir de så komer do nog att få flytta. Jag tycker att jag har bra balans i mitt akvarium nu inga bråk o så. Så jag ska frösöka hålla mina fingrar i styra o låta det vara osm det är. Har även en elongatus hona. De ena rådet ajg kan ge dig som jag gjorde osm misstag var att de blev malawi mix. Köp flera av samma sort. De blir bättre i längden.
      mch Therese

      Kommentar

      Arbetssätt...