randiga golden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mikro
    Användare
    • november 2002
    • 666

    randiga golden

    Jag har märkt flera gånger att goldenhonor ibland har en tendens att utveckla svarta tvärsgående streck på kroppen.

    Är det någon som vet varför det blir så? Inte särskilt snyggt, och när det händer verkar övriga golden mobba ut den fisken. Har än så länge inte varit med om att någon fisk repat sig från det, men de har sett helt normala ut innan det hände.

    /Mikael
    /Mikael
  • Hagge
    Användare
    • januari 2003
    • 432

    #2
    Jag har också sett det hos stressade individer, ungfiskar kan också ha dessa svarta "band" eller snarare mörka/svarta fläckar utmed sidorna. I samband med att dessa "fläckar" eller "band" uppträder brukar även den guldgula färgen avta och istället bli blekgul. Tar man bort stressorsaken brukar det gå bra.

    Vänliga hälsningar

    F.H.
    /Fredrik

    Kommentar

    • mikro
      Användare
      • november 2002
      • 666

      #3
      okej, då kanske det beror på att en av akvariet större hanar bestämt sig för att hitta någon att leka med, och ingen av honorna verkar intresserade. Trodde det kunde räcka med tre honor att avreagera sig på, men det är framförallt den randiga han är efter. Får kanske skaffa någon till så det fördelar sig ytterligare lite. Tack för tipset!

      /Mikael
      /Mikael

      Kommentar

      • Gäst

        #4
        Jag har ett flertal honor, och hannar, som har mer eller mindre tydliga ränder, hos vissa individer kan man även se längsgående mörka linjer. Dock verkar honor ha tendens till tydligare ränder. Rändernas tydligheten kan skifta en del från stund till stund - dag till dag. Ingen av dom visar dock någon som helst tendens på att vara stressade på något sätt. Jagar och utmanar varandra gör dom alla lite var och en i helt planlös ordning - alltså inga individuellt utvalda offer, vare sig dom har synliga band eller inte. Förövrigt helt harmlösa situationer. Hannarna är däremot ofta till och från lite tuffa mot honorna, men det är knappast frågan om mobbing, utan en form av uppvaktning för att visa sin "manlighet". Har man få honor kan det dock utvecklas till rena mobbingen - även om det inte är det som är syftet. Sen så bråkar även honor sinsemellan och ibland kan det bli en soppa av smågruff över könsgränserna.

        Ok, det om det. Sen det här med ränder och smärre andra avvikelser från den allmäna "standarden". Om jag inte har fattat helt fel så är det här med ränder, mörka fläckar och ljusare gula nyanser etc. ofta en fråga om naturligt förekommande variationer som ligger latenta i generna hos fisken. Håller vi oss utanför stress som orsak - vilket jag inte motsätter mig kan vara en utlösande orsak och faktor. Så behöver detta alltså inte vara något "orent" - beroende på hur man ser det. Det är ju så att man av naturliga själ enligt den mänskliga smaken gärna väljer ut de vackraste exemplaren och sollrar ut de sämre vid odling, samt väljer ut par som uppfyller önskemålen. Ganska självklart och nödvändigt i vissa fall (tänker då på påtagliga defekter eller svaghetstecken). Däremot så ligger det mycket latenta funktioner i generna som slumrar. Läste på ett ställe tex att Golden med mer gulvit buk härrör från en variant som återfinns vid Lions Cove. Ränder och fläckar har jag inte funnit några uppgifter om var de förekommer mer än att det är variationer som förekommer naturligt.

        Så fult, fel, rätt eller vad som helst. Det är en fråga om smak och goldens med ränder är i sig alltså inget som kan sägas bero på oseriös odling eller individer av dålig kvalitet. Det beror förvisso på hur man förhåller sig till betydelsen vad kvalitet är (och snyggt). Jämnt färgade och klargula goldens utan mörka partier i någon form uppfattas dock som mer attraktiva rent estetiskt och det som de flesta vill ha och därför eftersträvar att odla vidare på.

        Förbehåller mig rätten att ha fel i någon form om den här upplysningen och för den som vill ha lite mer källinformation som hänger ihop med detta plus en mycket intressant bakgrundshiostoria om Goldens. Så kan ni läsa vidare i dessa artiklar.




        Ursäkta om det här svaret kanske blev lite överkurs. Men jag har mer och mer förvandlats till en Goldenfanatiker. Om någon vet mer information utöver det ordinära som man normalt finner om Goldens så får ni väldigt gärna kontakta mig. Jag vill veta det mesta, allt och lite till. Eller tips om var jag kan utvinna mer information.

        På min hemsida finner ni bilder på mina Goldens där man ganska tydligt ser desa ränder. Några som inte är med på bild har ännu tydligare ränder och eller linjer, ett par lite mörka fläckar.

        Smike

        Kommentar

        • mikro
          Användare
          • november 2002
          • 666

          #5
          man får tacka för ett utförligt svar : )

          Kikade på din hemsida och dina bilder. Jag måste ju säga att ränderna på min hona är fruktansvärt mycket mer tydliga, och hon har även skaffat sig en kraftig "mustasch". Hon ser verkligen hemsk ut, och när man ser henne tror man instiktivt att det är något fel med henne. Det är lite svårt att veta om hon mår bra i övrigt eftersom hon gömmer sig rätt mycket. Dels för att de andra honorna jagar bort henne och dels för att hanen uppvaktar henne så mycket.

          Jag får vänta och se hur det utvecklar sig helt enkelt : )

          /Mikael
          /Mikael

          Kommentar

          • Gäst

            #6
            Kanske skulle funka bättre om du köpte fler honor. Eller fler över huvud taget. Jag upplever inga särskilda bekymmer mellan hannar, så det gör inget om det blir någon mer av dom heller. Men det beror ju på hur mycket fisk du har sen innan, plus utrymme om du kan ha så mycket mer. Jag har 9 st (hade 10) för närvarande och det uppstår inga individuella fokuseringar, utan alla råkar lika mycket ut för varandras bråkigare stunder. Hona med mustach. Jo jag har faktiskt en jag med som har lite mustach. Ser lite lustig ut i uppsynen när man ser den sticka ut huvet från en håla.

            Honor verkar som sagt lika benägna som hannar att jaga och småbråka (kanske inte lika mycket förståss). I vilket syfte vet jag inte - någon form av kunkurrensbeteende? Kanske innebär hannens tuffa uppvaktning att honans sociala beteende påverkas på ett sätt som de andra honorna upplever som avvikande och därför vill hålla henne undan. Men när det gäller hannen så är det troligast frågan om uppvaktning. Han attraheras kanske extra mycket av henne.

            Har funderat lite till på det där med ränder och fläckar (och mustacher). Möjligen kan tendenser till detta förstärkas av för mycket färgstimulerande innehåll i föda, som typ spirulina. Bara en tanke som slog till.

            Smike

            Kommentar

            • Cassandra
              Användare
              • december 2002
              • 152

              #7
              Intressant att höra att det är fler än jag som har defekta golden.
              Mina har däremot inga svarta defekter utan snarare vita streck som går lodrätt ner från ryggfenan.
              Flertal saknar också den svarta färgen fullt ut på ryggfenan. Menar då att de saknar svart färg på ett par fenstrålar på ryggfenan för att sedan fortsätta vara färgad längs ryggraden.

              Inavelsdefekter ?

              För övrigt är de pigga, lekfulla och matglada. Ingen mobbing överhuvudtaget.

              Mvh Cassandra


              Kommentar

              • mikro
                Användare
                • november 2002
                • 666

                #8
                Halloj igen.

                Kul med lite golden-diskussion : )

                Jag har haft 2 hannar och 3 honor en tid, och nyligen fått en liten tillökning. Dessvärre var det bara två småttingar som klarade sig i första kullen, men de växer och ska väl så småningom komma in i gruppen de med. Jag har inte haft några som helst problem med bråk och mobbing tidigare, men för ungefär en vecka sen började den största hannen skaffa sig revir och uppvaktar allt han ser. Den lite mindre hannen får nöja sig med ett litet hörn i akvariet, och honorna gömmer sig för det mesta för att komma ifrån uppvaktningen.

                Har någon av er någonsin varit med om en hane som saknar det svarta på fenorna? Jag har nämligen en fisk som jag var helt säker på var hona, men hanen verkar ignorera henne fullkomligt av någon anledning.

                Jag skulle verkligen vilja ha fler fiskar, men jag vet inte om jag har plats. Jag har ett 310 liters med 8 rödzebra, 7 demasoni, och 5 placidochromis phenochilus i övrigt. Jag funderar i och för sig på att dra ner något på rödzebragruppen för att utöka någon av de andra istället. Rödzebror tar ju en del plats ibland : )

                /Mikael
                /Mikael

                Kommentar

                • Gäst

                  #9
                  Låter som du har fått en rejält dominant hanne som helt enkelt bestämt sig för att han SKA föröka sig. Problemet i sig är väl kanske inte dominansen utan hans just nu extremt horminstinna vilja att få sig en hona att fortplanta sig med. Inget får komma ivägen och han tar varje chnas han ser. Möjligen kan någon hona, eller just den han verkar vilja ha mest, vara på gång - romstinn och snart villig, något han antagligen har känn på. Det kommer antagligen lugna sig något om det blir lek, efter leken.

                  En del fiskar utvecklar ju dessutom en markant ökad aggression och revirkänsla med stigande ålder. Även om ingen lek är förestående.

                  Jag har inte sett någon som saknar det svarta helt men däremot myckat svaga markeringar, framförallt på anal- och bukfenor. Ryggfenans markering kan också vara svagare på en del individer, men sällan lika svag som de undre fenornas kan vara(som jag har sett alltså). Det är inte alls ovanligt att en hanne ser ut som en typisk hona och det är ett sorts undergivet uttryck. Antagligen för att undvika konfrontation med en dominant stark hanne genom att visa sin underordnade rang - Lämnas många gånger ifred om han håller sig på rätt ställen i förhållande till vad den dominnate uppfattar vara tillåtet.

                  Mer vitaktiga inslag har jag sett, men dock inte som lodräta band. Inte heller avbrott i svärtan på ryggfenans söm. Jag är rätt säker på att i stort sett alla fiskar har en mängd små variationer och "skönhetsfel" som ändå faller inom det normala och utanför det man kan kalla för direkt defekt, i onormal betydelse. Det är lätt att bli petig när man detaljstuderar och detaljdiskuterar utseende, och snart finner man allt möjligt konstigt på sina fiskar. Men det är ett intressant ämne i sig, vid sidan om allt det andra som utgör helheten.

                  Smike

                  Kommentar

                  • mikro
                    Användare
                    • november 2002
                    • 666

                    #10
                    Jo, han vill verkligen para sig, och vem kan klandra honom : )

                    Jag har fortfarande inte riktigt förstått hur det fungerar med äggproduktionen hos fiskarna. Kommer det med jämna mellanrum eller triggas det av att det finns en uppvaktande hane i närheten? Jag tycker ju att det verkar mest rimligt och "ekonomiskt" att det skulle triggas av uppvaktning, men av erfarenhet tycker jag att det inte alltid verkar vara så.

                    /Mikael
                    /Mikael

                    Kommentar

                    Arbetssätt...