90% fisk på 25% akvarieutrymme ...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mikro
    Användare
    • november 2002
    • 666

    90% fisk på 25% akvarieutrymme ...

    Hejsan!

    Det verkar som att mina malawisar inte tycker om ena halvan av mitt akvarium. De flesta fiskarna håller till vid ena kortsidan, och några få i mitten, medan nästan ingen är vid andra kortsidan. Det blir lite trångt och bökigt när de sedan försöker upprätta revir på samma ställe allihopa.

    Kan man ändra detta genom att möblera om lite i karet? Kommer fiskarna att hålla till på samma ställe i akvariet som sist, eller kommer de försöka hitta nya favoritställen i och med att omgivningarna ändrats? Som det är nu har jag några rötter vid ena kortsidan, litet sandbotten och sedan ett gäng stenar som bildar en massa grottor. Det är just vid grottorna och bortåt som nästan inga fiskar håller till. Tycker allt de är lite märkliga : )

    /Mikael
    /Mikael
  • Ola
    Användare
    • augusti 2002
    • 1232

    #2
    Hej,

    Testa å ta bort rötterna och bygg upp ett stenparti där istället.

    Mvh Ola

    ola lindeberg
    ola lindeberg

    Kommentar

    • mikro
      Användare
      • november 2002
      • 666

      #3
      fast det är ju rötterna de tycker om verkar det som. Har inga problem med ph-sänkning av rötterna heller, så det är mest snyggt.

      /Mikael
      /Mikael

      Kommentar

      • Tascha
        Användare
        • oktober 2002
        • 214

        #4
        Jag har samma fenomen i mitt akvarie.
        Alla fiskarna samlas på ena sidan.
        Har du utblåset på den sida där fiskarna inte är.
        Det har jag.
        Det enda som jag kan tänka mig är att dom samlas i den sida där det är mest vattenrörelse.
        Eller?


        /Roger
        /Roger

        Kommentar

        • mikro
          Användare
          • november 2002
          • 666

          #5
          hmmm, jo, det kanske stämmer. De är precis där ytterfiltret sprutar tillbaka vattnet i karet. Fast jag har nyligen satt in ett innerfilter i andra kortsidan också för att få lite mer cirkulation där.

          Ska leka lite med inredningen och se om man kan fördela intresset lite. Känns ju lite synd att de inte utnyttjar ytan utan trängs i ena halvan.

          /Mikael
          /Mikael

          Kommentar

          • maestro

            #6
            Hej!

            Mina Malawis beter sig precis lika. Nu håller alla till på den sidan där innerfilteret sitter. Mitt problem kan ev. bero på att ja till för 3 dagar sedan hade centralzebror som dominerade halva akvariet och att Malawisarna inte insett att dom är bort. Dock så är Malawisarna på dendär sidan som zebrorna dominerade. Å andra sidan så möblerade ja om alltihop så dom vet nog inte vilken sida som är vilken än. Hur som helst så har jag samma problem i mitt akvarium och jag hoppas att dom inser snart att dom kan vara i hela akvariet.

            Mvh Mattias

            Kommentar

            Arbetssätt...