Afrikanska Fjärilscilkiders ägg och yngel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kattaha

    Afrikanska Fjärilscilkiders ägg och yngel?

    Hej!
    Mina Afrikanska Fjärilsciklider la ägg tisdags/onsdags och på fredagens natt var dem borta så jag trodde att dem hade ätit upp äggen. Men nu såg jag yngel i grävda gropar i sanden som föräldrarna vaktar noga. Hur lång tid tar det tills dem blir frisimande? och när kan man börja mata dem med liquifry 1? har även färdig kläckt artemia. Tänkte även på om man ska ta bort föräldrarna och när ska det göras isåfall?
    Tack för svaren.
    Mvh kattaha
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Välkommen hit. Grattis till ynglen, det är riktigt kul del av att ha ciklider.
    Först vill jag berätta att dina fjärilsciklider inte är afrikanska utan från Sydamerika.
    Tror jag eller finns det någon ciklid från Afrika som heter fjäril??

    Jag har inte haft yngel av dessa tidigare men vad jag förstått så är de små, och vet inte om de tar artemia, men det borde väl gå bra. Det är lämpligt att börja mata då de är frisimmande eftersom det är då som gulsäcken är slut och innan det äter de inte mycket om än något alls.

    Beroende på vad du vill göra med ynglen så kan du låta dem simma kvar med föräldrarna som då skyddar dem och du får ta del av det beteendet som är fantastiskt. Om du gör det så beror det lite på vilka andra fiskar du har samt hur tätbefolkat det är hur många överlevare du får. Om det är tätt kanske du inte får så många kvar efter några dagar. Annars kan många klara sig till vuxna.

    Om du vill att de flesta ska klara sig så kan du suga upp ynglen med en slamhävert till ett annat kar som du fyller med vatten från födslokaret, Sedan kan du mata ynglen där separat samt byta vatten flera ånger per vecka.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #3
      Förresten bilder vore trevligt eller kanske till och med en lite film på youtube.
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • kattaha

        #4
        ok, men hur lång tid tar det tills dom blir frisimande? Dem är väldigt små och svåra att se.
        Har försökt ta kort men dem blir inte bra och ynglena syns nästan inte. Dem är i en 20 liters parningskar som blir yngelkar just nu och dem är bara med sina föräldrar i deta karet..det stora karet jag har är på 122 liter. mvh kattaha

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          #5
          6-7 dagar så ska de vara frisimmande och när de är det så kan du flytta föräldrarna. Kanske kan man flytta även innan men det är nog ingen risk att de äter upp sin avkomma på fler veckor.
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • Ulf M.
            Användare
            • december 2006
            • 53

            #6
            Hej!

            Thomascikliden kallas ibland för afrikansk fjärilsciklid tror jag?

            Mvh Ulf

            Kommentar

            • RobinH
              Användare
              • augusti 2008
              • 2150

              #7
              Ursprungligen postat av DRE
              Välkommen hit. Grattis till ynglen, det är riktigt kul del av att ha ciklider.
              Först vill jag berätta att dina fjärilsciklider inte är afrikanska utan från Sydamerika.
              Tror jag eller finns det någon ciklid från Afrika som heter fjäril??

              Jag har inte haft yngel av dessa tidigare men vad jag förstått så är de små, och vet inte om de tar artemia, men det borde väl gå bra. Det är lämpligt att börja mata då de är frisimmande eftersom det är då som gulsäcken är slut och innan det äter de inte mycket om än något alls.

              Beroende på vad du vill göra med ynglen så kan du låta dem simma kvar med föräldrarna som då skyddar dem och du får ta del av det beteendet som är fantastiskt. Om du gör det så beror det lite på vilka andra fiskar du har samt hur tätbefolkat det är hur många överlevare du får. Om det är tätt kanske du inte får så många kvar efter några dagar. Annars kan många klara sig till vuxna.

              Om du vill att de flesta ska klara sig så kan du suga upp ynglen med en slamhävert till ett annat kar som du fyller med vatten från födslokaret, Sedan kan du mata ynglen där separat samt byta vatten flera ånger per vecka.
              Här har du den afrikanska fjärilsciklider
              CA

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • september 2009
                • 22831

                #8
                Aha där ser man, jag visste inte att de kallades för fjärilsciklider.
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • Anna Österman
                  Användare
                  • mars 2006
                  • 282

                  #9
                  Ursprungligen postat av DRE
                  Aha där ser man, jag visste inte att de kallades för fjärilsciklider.
                  Först av allt: Välkommen till Afrika-forumet Kattaha och grattis till lek av en trevlig ciklidart. Du har kommit helt rätt.

                  DRE, jag förstår din förvirring. Jag har alltid kallat dem för Thomas-ciklid men ställd inför fakta så minns jag att jag har hört afrikansk fjärilsciklid någon gång.
                  Fiskar är vänner-inte mat!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...