Hur många kör med UV-Filter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bjorn
    Användare
    • oktober 2009
    • 939

    Hur många kör med UV-Filter?

    Av ren nyfikenhet....

    Hur många kör med UV-C (och hur många kör utan)? ...och vilka UV-filter kör ni med?

    Själv kör jag med "Green Killing Machine 24 Watt" (Akvarielagret) i mina 240 & 450L (Malawi) burkar:


    ...och ett "Green Killing Machine 9 Watt" (som såldes under det nya namnet "Algea Terminator" hos Bromma Zoo) i den nya 112L burken med stora yngel:
    Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.


    ...vilket var de/det ända INTERNA UV-C filtren jag lyckats hitta (jag har en kanske obefogad rädsla för ytterfilter )

    Är bara hur nöjd som helst! Köpte det första 24W efter att ha plågats med svävalger som gjorde vattnet grummligt i 240 liters akvariet i drygt 2 månader... och två dagar efter att det var installerat så var vattnet kristallklart (med resultat att jag köpte ett direkt till mitt 450L!). Installerade den lilla 9W i den nya 112L (med stora yngel) för knappt en vecka sedan och vattnet är kristall... vilket det definitivt inte är i det gamla 112L (med små yngel) som har varit igång med överdimentionerad filtrering i ca 7 månader.

    Kristallklart vatten etc är trevligt... något man uppmärksammar direkt, men att UV-C också dödar bakterier/paraciter mm är kanske svårare att upptäcka... själv törs jag dock inte köra utan efter att jag inte haft några problem alls i burkarna efter att jag installerade dom (lyckades få bl.a. "vita prick" innan.)
    Senast redigerad av Bjorn; 27 november 2010, 04:13. Anledning: Typo
    Newbie December 2009
    Malawi: 450 liter
    Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

    Järfälla/Stockholm
  • tege
    Användare
    • februari 2005
    • 2753

    #2
    Nix, inget UV-ljus.

    Övertyga mig gärna vad det skulle göra för nytta i mina akvarier i mitt hem. Det är alltid skojigt att handla nya prylar.....
    https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

    Kommentar

    • nike69
      Användare
      • augusti 2005
      • 172

      #3
      Jag har ett De Bary AN-25E( 28W ) i mitt 1300 liters tanganyikaakvarium.
      Jag hade problem med infusorier ( eller algblommning ) förut.
      Sedan jag monterade UVC_filter och efter det så har jag kristallklart vatten.
      Fisk gör dig smart !

      / Niklas

      Kommentar

      • kaj.p
        Användare
        • april 2002
        • 2294

        #4
        Jag kör med interna små 9 watts UV vid behov. Typ vid karantän, svävalger, externa parasiter.
        Diskussällskapet
        www.diskusforum.se

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • maj 2005
          • 4642

          #5
          Har en fet UV-anläggning inkopplad i systemet men den är just nu avstängd. Grundtanken var att använda den som sjukdoms-stopp, och det har funkat bra. Däremot klipper UV-C chelatet i för en del gödning, så jag stängde av den. Växterna funkar klart bättre efter det.

          Hilsen,

          /P
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          • Johan F
            Användare
            • mars 2006
            • 2439

            #6
            Ursprungligen postat av nike69
            Jag har ett De Bary AN-25E( 28W ) i mitt 1300 liters tanganyikaakvarium.
            Jag hade problem med infusorier ( eller algblommning ) förut.
            Sedan jag monterade UVC_filter och efter det så har jag kristallklart vatten.
            Har haft samma problem några gånger och jag löste det med att tillsätta lite mer bikarbonat, dvs. troligen beror det på PH-svängningar som utlöser algblomningen.
            3000 liter med Tropheus
            http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
            Tropheus sp. black Ikola
            Tropheus sp. black Caramba
            Tropheus red bishop Caramba
            Tropheus Moorii Kambwimba
            Tropheus Moorii Kapampa
            Tropheus Duboisi Maswa

            Kommentar

            • Pabbe
              NCS Medlem
              • september 2006
              • 1805

              #7
              Har ett DeBary liggande oanvänt. Behövs ny lampa. Fick det en gång på köpet av kar. Har varken haft algproblem eller svårare sjukdomar på tio år så ser ingen användning av det just nu.
              Det är ett stort filter som monteras externt, så jag drar mig för böket, men funderar att pröva det till överbelastade yngelkar. Kanske gör det nytta där, trots att inga synbara problem finns?

              Kommentar

              • jigsaw
                Användare
                • oktober 2007
                • 134

                #8
                Kan man få bort alger från en Btn med UV-C rör tror ni?
                CSN är en fantastisk informationskälla,bli medlem du också!

                Kommentar

                • nike69
                  Användare
                  • augusti 2005
                  • 172

                  #9
                  Nej, den tar bara fria partiklar som kan passera lampan..
                  Fisk gör dig smart !

                  / Niklas

                  Kommentar

                  Arbetssätt...